MICRO-СREDETIALS IN SOCIAL WORK: INTERNATIONAL EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.1

Keywords:

micro-credentials, social work, continuous professional development, innovations in education, educational policy

Abstract

Micro-credentials, as a contemporary form of short-term learning, have become a vital tool for enhancing professionals' qualifications across various fields. This research aims to analyze the international experience of implementing micro-credentials in social work, determining their content and advantages, and forming recommendations for their use in the national system. The experiences of the USA and Ireland demonstrate how micro-credentials can contribute to the development of professional skills and adaptation to modern challenges. In the USA, micro-credentials are offered to both university students and practicing social workers. They can be standalone programs or part of broader educational initiatives, allowing for flexible learning approaches. Ireland focuses on continuous professional development for social sector workers, implementing micro-credentials through online courses with fixed dates. Comparing these countries' approaches highlights several key points. In the USA, the emphasis is on additional specialization and license renewal for social workers, while in Ireland, micro-credentials target innovations in social work and policy, along with supporting professional development. Both countries use program accreditation to ensure quality and national recognition. For Ukraine, implementing micro-credentials in social work can be a significant step in enhancing professionals' qualifications, especially given rapid social and technological changes. Essential tasks include creating flexible educational programs, actively involving practicing professionals, fostering partnerships between universities and organizations, and ensuring transparency in micro-credential information. Additionally, there is a pressing need for implementing a system of continuous professional development, regulating requirements for social service providers, and creating career opportunities for social workers, incentivizing micro-credential attainment.

Author Biography

Tetyana SEMIGINA, Academy of Labour Social Relations and Toursim, Ukraine

Dr. in Political Sciences, Professor

References

Байдарова, О. & Михайловська, О. (2021). Організаційні форми професійного навчання працівників у галузі соціальної роботи в Україні. Вісник Київського еаціональногоуніверситету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота, 1(7), 6-13. [Baidarova, O., & Mykhailovska, O. (2021). Organizational forms of professional training of workers in the field of social work in Ukraine. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Social Work, 1(7), 6-13. URL: https://doi.org/10.17721/2616-7786.2021/7-1/1 [in Ukrainian]

Паска, М. (2023). Мікрокваліфікації та їх застосування у вищій освіті. Сучасні тенденції розвитку індустрії гостинності : зб. тез доп. IV Міжнар. наук.-практ. конф. (с. 363–365). Львів: ЛДУФК імені Івана Боберського. [Paska, M. (2023). Micro-credentials and their application in higher education. Current trends in the development of the hospitality industry: Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference (pp. 363–365). Lviv: Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Bobersky.]. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/34814/1/Paska%20M..pdf [in Ukrainian].

Рашкевич, Ю. & Cемигіна, Т. (2022). Мікрокваліфікації (micro-credentials) і розвиток освітніх систем. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2022: матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конференції / Ін-т педагогіки НАПН України (с. 229-233). Київ-Тернопіль: Крок. [Rashkevych, Y., & Semigina, T. (2022). Micro-credentials and the development of educational systems. Pedagogical Comparative Studies and International Education 2022: Materials of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 229-233). Kyiv-Ternopil: Krok. ] [in Ukrainian].

Рашкевич, Ю. & Семигіна, Т. (2024). Аналіз можливостей упровадження мікрокваліфікації в Україні та інших європейських країнах. Освітня аналітика України, 1(27), 110-122. Rashkevych, Y., & Semigina, T. (2024). Analysis of the possibilities of implementing micro-credentials in Ukraine and other European countries. Educational Analytics of Ukraine, 1(27), 110-122. https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-1-110-122. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2020). Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму. [Semigina, T. (2020). Modern social work. Kyiv: Academy of Labour, Social Relations and Tourism]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2024). Врятувати світ? Тренди в сучасній соціальній роботі. Цифрове наукове суспільство: соціально-економічні, правові та міжнародні аспекти: Зб.наукових праць (с.44-46). Рівне: МЦНД. [Semigina, T. (2024). Save the world? Trends in modern social work. Digital scientific society: socio-economic, legal, and international aspects: Collection of scientific papers (pp.44-46). Rivne: MCND]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т., Баланюк, Ю. & Семенець-Орлова, І. (2022). Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління, 3, 96-105. [Semigina, T., Balaniuk, Y., & Semenets-Orlova, I. (2022). European Union policy on mutual recognition of professional qualifications. Scientific works of MAUP. Political science and public administration, 3, 96-105. URL: https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-3(63)-13. [in Ukrainian].

Семигіна, Т.В. & Пожидаєва, О.В. (2020). Формування компетентностей соціальних працівників: міжнародна та локальна практика. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. Вінниця: Європейська наукова платформа. [Semigina, T.V., & Pozhydaeva, O.V. (2020). Formation of competencies of social workers: international and local practice. Representation of educational achievements, mass media, and the role of philology in the modern system of sciences. Vinnytsia: European Scientific Platform. URL: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.05. [in Ukrainian].]

Семигіна, T. & Рашкевич, Ю. (2021). Базові поняття системи кваліфікацій у контексті трансформації освітньої парадигми. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. Вінниця: Європейська наукова платформа. [Semigina, T., & Rashkevych, Y. (2021). Basic concepts of the qualifications system in the context of the transformation of the educational paradigm. Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences. Vinnytsia: European scientific platform. URL: https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-2.03]. [in Ukrainian].

Семигіна, Т. & Рашкевич, Ю. (2023). Мікрокваліфікації як освітній тренд та виклик для вищої освіти. Університети і лідерство, 16, 77-89. [Semigina, T., & Rashkevych, Y. (2023). Micro-credentials as an educational trend and challenge for higher education. Universities and Leadership, 16, 77-89. URL: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-16-77-89]. [in Ukrainian].

Чернета, С. Ю. (2022). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Луцьк : ФОП Мажула Ю. М. [Cherneta, S. Y. (2022). Theoretical and methodological principles of training future specialists in social work to provide social services. Lutsk: FOP Mazhula Yu. M.] [in Ukrainian].

Юрків, Я. І. (2021). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення: Дис. … доктора пед. наук, спец. 13.00.05. Старобільськ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. [Yurkiv, Y. I. (2021). Theory and practice of professional training of future social educators and social workers to work with vulnerable population groups: Dr. ped. sci. diss., spec. 13.00.05. Starobilsk: Taras Shevchenko National University of Lugansk] [in Ukrainian].

Biggs, J. (1996). Enhancing Teaching Through Constructive Alignment. Higher Education, 32(3), 347–364. https://doi.org/10.1007/BF00138871

CEDEFOP (2024). Microcredentials striving to combine credibility and agility. https://www.cedefop.europa.eu/files/9192_en.pdf

CORU (2024). Education. https://www.coru.ie/health-and-social-care-professionals/education/

Council of the EU (2022). Council Recommendation on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability. https://bit.ly/3SaYFrJ

IUA (2024a). Consent, sexual violence and harassment: practitioner skills & practice. https://microcreds.ie/partners/university-of-galway/offerings/consent-sexual-violence-and-cjjr-7 IUA (2024b). What are Micro-Credentials? https://www.iua.ie/microcreds/

Martinez-Marroquin, E., & Male, S. (2021). Micro-credentials for recognition of workplace learning. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 12(1), 52-57.

Moore, S. & Piety, P. (2022). Online learning ecosystems: Comprehensive planning and support for distance learners. Distance Education, 42(2), 179–203. https://doi.org/10.1080/01587919.2022.2064820

NKU (2024). Micro-credentials. https://www.nku.edu/microcredentials.html

Semigina, T., Slozanska, H., & Kokoiachuk, Y. (2024). Preparing adults to be community workers: What lessons should Ukrainian educators learn?. The Routledge International Handbook of Social Work Teaching, 469-488.

Published

2024-08-14

How to Cite

SEMIGINA, T. . (2024). MICRO-СREDETIALS IN SOCIAL WORK: INTERNATIONAL EXPERIENCE. Social Work and Education, 11(2), 172–186. https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.2.1

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK