Травма-інформований підхід: актуальність для української соціальної роботи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.8

Ключові слова:

розширення можливостей, підтримка, травмоорієнтований підхід , травмоорієнтована практика, травмоорієнтована соціальна робота, українська соціальна робота

Анотація

Травма-інформований підхід, поняття «trauma-informed practice» – є актуальним для соціальної сфери європейських країн, зокрема соціальної роботи. Водночас, для української соціальної сфери в умовах воєнного часу стали актуальними такі поняття, як «травма», «гостра реакція на стрес» (ГРС), «посттравматичний стресовий розлад» (ПТСР) та інші, що пов’язано із загрозами психічної травматизації населення. Травма-інформований підхід є дуже затребуваним і перспективним для української практики соціальної роботи. Метою публікації є коротко презентувати результати дослідження сутності та основних принципів практики на основі травма-інформованого підходу (травма-інформованої практики), актуальність і проєкти травма-інформованої соціальної роботи в Україні в умовах війни.

У міжнародному науковому дискурсі наявні дослідження травма-інформованого підходу, травма-інформованої практики; концептуальні документи організацій медичної і соціальної сфер, які представляють сутність і основні принципи такого підходу. Дослідження задокументували вплив травматичних подій на порушення нервової та імунної системи, подальшу поведінку, яка небезпечна для здоров’я, хронічні фізичні або поведінкові розлади. SAMHSA's Concept of Trauma (США) полягає у наступному: «Індивідуальна травма є наслідком події, серії подій або сукупності обставин, які людина сприймає як фізично чи емоційно шкідливі чи загрозливі життю, і які мають тривалий несприятливий вплив на функціонування та психічне, фізичне, соціальне, емоційне чи духовне благополуччя особи».

Результати аналізу щодо травма-інформованої практики соціальної роботи в Україні свідчать про наявний досвід молодіжної роботи, інформованої про травму (у межах проєкту Ради Європи «Молодь за демократію в Україні»); наявність розроблених медичних протоколів, практичних ресурсів, дотичних до проблеми навчальних курсів, зокрема із психосоціальної підтримки молоді в умовах воєнного часу. Утім теоретичних основ і методичних розробок із соціальної роботи, інформованої про травму, на наш погляд, в українські теорії соціальної роботи недостатньо. Утім, така практика відповідає соціальним викликам, сприяє упровадженню підходу «дослідження в дії», який дозволяє соціальним працівникам та іншим фахівцям мобільно реагувати на соціальні потреби.

Біографії авторів

Олена Литовченко, Національна академія педагогічних наук України

доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач лабораторії позашкільної освіти, Інститут проблем освіти 

Олександр Литовченко, Національна академія педагогічних наук України

aспірант, Інститут проблем освіти 

Посилання

Guide on the educational course of trauma informed youth work, draft (2022). URL: https://rm.coe.int/eng-trauma-informed-youth-work-yfdua-digital/1680aa9073

Felitti, G., Anda, R., Nordenberg, D., et al., (1998). Relationship of child abuse and household dysfunction to many of the leading cause of death in adults: The Adverse Childhood Experiences Study. American Journal of Preventive Medicine, 14, 245-258.

McLaughlin, K.A., Green, J.G., Kessler, R.C., et al. (2009). Childhood adversity and adult psychiatric disorder in the US National Comorbidity Survey. Psychol Med. 40(4), 847-59.

Ford, J. and Wilson, C. (2012). SAMHSA’s Trauma and Trauma-Informed Care Experts Meeting.

Wilson, C. and Conradi, L. (2010). Managing traumatized children: A trauma systems perspective. Psychiatry. DOI: 10.1097/MOP.0b013e32833e0766

Working definition of trauma-informed practice (2022). URL: https://www.gov.uk/government/publications/working-definition-of-trauma-informed-practice/working-definition-of-trauma-informed-practice

SAMHSA’s Concept of Trauma and Guidance for a Trauma-Informed Approach (2014). URL: https://library.samhsa.gov/sites/default/files/sma14-4884.pdf

Unified Clinical Protocol for Primary and Specialized Medical Care “Acute Stress Reaction. Post-Traumatic Stress Disorder. Adaptation Disorder”. Order of the Ministry of Health of Ukraine of July 19, 2024 №1265. URL:https://www.dec.gov.ua/cat_mtd/galuzevi-standarti-ta-klinichni-nastanovi/ [in Ukrainian].

Єрошенко, К., Семигіна, Т. (2018). Дослідження в дії у соціальній роботі: ролі дослідника. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 1, 123–126. [Semigina, T., Yaroshenko, К. (2018). Action research in social work: the roles of the researcher]. https://www.researchgate.net/publication/325923901_ Doslidzenna_v_dii_u_socialnij_roboti_roli_doslidnika [in Ukrainian].

Human rights education with young Ukrainian refugees and host communities in Romania. URL: https://www.coe.int/fr/web/democracy-here-now/human-rights-education-with-youth-ukrainian-refugees-and-host-communities-in-romania

COMPASS. Manual for human rights education with young people. 2nd edition, updated in 2023. URL: https://rm.coe.int/compass-2023-eng-final-web/1680af992c

Травма-інформована політика медіаіндустрії. (2022). [Trauma-informed media industry policy (2022)]. https://webportal.nrada.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/Travma-informovana-polityka-mediaindustriyi-2023-10-23-1.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-15

Як цитувати

Литовченко, О., & Литовченко, О. . (2025). Травма-інформований підхід: актуальність для української соціальної роботи. Social Work and Education, 12(2), 224–231. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.8

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK