Educational and professional partnership as an element of an integrated model of participatory training of social work professionals

Authors

  • Serhii Malovichko Zaporizhzhia National University, Zaporizhzhia, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.10

Keywords:

partnership, employer, stakeholders

Abstract

The article is devoted to the study of the interaction between employers and educational institutions in the field of social work training. The key issues that are in the focus of research by Ukrainian scientists in this process are identified: institutionalization, regularity of interaction, use of a wide range of forms of interaction, including the use of digital platforms, establishment of a feedback system and approximation of the content of the educational program to the requirements of the labor market. The purpose of the article is to determine the specifics of employers' vision of social work training in colleges, their knowledge, skills and competencies. For the applied part of the study, the interview method was used, which allowed obtaining information directly from employers, based on their experience, personal vision of the interaction process and their professional expertise.

It has been found that employers of the separate structural subdivision «Economic and Law Specialized College of Zaporizhzhia National University» identify a combination of theoretical and practical training, development of professional competencies, and establishment of professional contacts with specialists outside the educational institution as factors that determine the success of the educational program. Five groups of competencies of specialists that are in demand by modern employers are identified: professional (knowledge of current legislation, procedures for the provision of social services and the code of ethics); communication and organizational (ability to work in a team, self-management, ability to solve problems in a timely and effective manner); technical (documentation of professional activities, ability to work with software packages and systems); general (fluency in Ukrainian, critical thinking and analysis skills, cultural awareness). The key aspects of forms of effective cooperation are identified: regularity, variety of forms (workshops, counseling, information support, guest lectures, etc.) and multilevel (combination of theoretical and practical components, conducting research, involvement in volunteer activities).

Author Biography

Serhii Malovichko, Zaporizhzhia National University, Zaporizhzhia

Candidate of Philosophical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Philosophy, Public Administration and Social Work

References

Гевко, І. В., Борисов, В. В. (2020). Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, 3, 57-63.[Gevko, I. V., Borisov, V. V. (2020). Interaction of stakeholders with higher education institutions in the context of optimization of the educational process. Bulletin of Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University. Series: Pedagogical Sciences, 3, 57-63]. DOI10.31651/2524-2660-2020-3-57–63. [in Ukrainian].

Корнещук, В. (2020). Співробітництво зі стейкхолдерами як передумова якості вищої освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 1, 127-132. [Korneshchuk, V. V. (2020). Cooperation with stakeholders as a prerequisite for the quality of higher education. Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences, 1, 127-132]. DOI: 10.33310/2518-7813-2020-68-1-127-132. [in Ukrainian].

Кравченко, О., Карпич, І. (2024). Роботодавці як зовнішні стейкхолдери у забезпеченні якості вищої освіти. Ввічливість. Humanitas, 1, 44–51. [Kravchenko, O., Karpych, I. (2024). Employers as external stakeholders in ensuring the quality of higher education. Courtesy. Humanitas, 1, 44-51]. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.7. [in Ukrainian].

Опалюк, Т.Л. (2021). Взаємодія університету зі стейкхолдерами як чинник підвищення практикоорієнтованості освітнього процесу. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 21-22 вересня 2021 р. / за наук. ред. Доктора педагогічних наук, професора, дійсного члена (академіка) НАПН України О. Топузова; доктора педагогічних наук, професора О. Малихіна. Київ : «Видавництво Людмила», 2021. С. 27-29. [Opaliuk, T.L. (2021). Interaction of the university with stakeholders as a factor in increasing the practice-oriented nature of the educational process. World of didactics: didactics in the modern world: collection of materials of the International Scientific and Practical Internet Conference, September 21-22, 2021 / edited by Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Full Member (Academician) of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine O. Topuzov; Doctor of Pedagogical Sciences, Professor O. Malykhin. Kyiv: Liudmyla Publishing House, 2021. С. 27-29]. [in Ukrainian].

Про затвердження стандарту фахової передвищої освіти зі спеціальності 231 Соціальна робота галузі знань 23 Соціальна робота освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр». Наказ Міністерстві освіти і науки України від 21 вересня 2021 року № 1004 (2021). [On approval of the standard of professional higher education in the specialty 231 Social Work of the field of knowledge 23 Social Work of the educational and professional degree “professional junior bachelor”. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated September 21, 2021 No. 1004 (2021)]. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-fahovoyi-peredvishoyi-osviti-zi-specialnosti-231-socialna-robota-galuzi-znan-23-socialna-robota-osvitno-profesijnogo-stupenya-fahovij-molodshij-bakalavr . [in Ukrainian].

Семигіна, Т. (2024) Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект. Social Work and Education, Vol. 11, 3, 481-492. [Semygina, T. (2024) Analysis of educational programs in social work in Ukraine: institutional aspect. Social Work and Education, Vol. 11, 3, 481-492]. DOI: 10.25128/2520-6230.24.4.3. [in Ukrainian].

Стадніченко, С. В. (2022). Особливості правового регулювання працевлаштування молодих спеціалістів. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство», 4, 168-174. D[Stadnichenko, S. V. (2022). Features of legal regulation of employment of young specialists. Electronic scientific publication «Analytical and Comparative Jurisprudence», 4, 168-174]. DOI https://doi.org/10.24144/2788-6018.2022.04.30. [in Ukrainian].

Стратегія розвитку відокремленого структурного підрозділу «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету на 2023-2025 роки». (2023). [Strategy for the development of a separate structural subdivision «Economic and Law Professional College of Zaporizhzhia National University for 2023-2025». (2023)]. https://epkznu.com/wp-content/uploads//2024/09/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F-%D0%95%D0%9F%D0%A4%D0%9A-1.pdf. [in Ukrainian].

Published

2025-05-30

How to Cite

Malovichko, S. (2025). Educational and professional partnership as an element of an integrated model of participatory training of social work professionals. Social Work and Education, 12(2), 251–259. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.10

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION