Psychosocial support for participants in the educational process in crisis conditions
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.14Keywords:
participants in the educational process, applicants, special educational needs, persons with disabilities, pecial educational needs, educational environment, sychosocial support, crisis conditions, crisis counseling, psychoeducation, resilience, motivational interviewing, interdisciplinary approachAbstract
Full-scale invasion, mass forced displacement, threats to life and health, and traumatic experiences contribute to the spread of complex emotional states, psychological stress, and stress disorders among participants in the educational process. The most vulnerable in such conditions are higher education students, who require special attention and support. Instability, a sense of danger, loss of the usual way of life, the breakdown of social ties, anxiety and uncertainty about the future complicate the learning process, reduce motivation and affect the psychosocial health of students. The article highlights the problem of psychosocial support for participants in the educational process in crisis conditions as one of the key factors in adaptation, preservation of psychosocial health, professional formation and self-development. The main psycho-emotional challenges caused by crisis situations are analyzed and approaches to organizing psychosocial support in higher education institutions are presented (crisis counseling, psychoeducation, resilience development, motivational interviewing, interdisciplinary approach), which ensure holistic support for participants in the educational process.
Special attention is paid to the formation of a supportive and safe educational environment. Specific mechanisms for implementing psychosocial support in crisis conditions are proposed, in particular, the transformation of the educational environment for the adaptation of applicants (modification of programs, flexible schedules; creation of centers for psychosocial support of participants in the educational process; training of teachers in the basics of crisis response; implementation of e-learning platforms with resources for self-help; promotion of constant interaction of all participants in the educational process; individual psychological consultations, training sessions, group classes, medical and social counseling, preventive measures and educational activities to prevent negative phenomena; use of pedagogical technologies); cooperation with non-governmental organizations that provide psychosocial support.
The authors see promising areas of research in assessing the quality of providing psychosocial support to applicants in a higher education institution using empirical methods.
References
Андрєєнкова, В. Л., Войцях, Т. В., Гриців, І. П., Мельничук, В. О., Сабліна, Н. О., Флярковська, О. В., Харьківська, Т. А. (2023). Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу : навчально-методичний посібник. 149 с. [Andrieienkova, V. L., Voitsiakh, T. V., Hrytsiv, I. P., Melnychuk, V. O., Sablina, N. O., Fliarkovska, O. V., Kharkivska, T. A. (2023). Psychosocial support of participants in the educational process: Teaching and methodological manual. 149]. [in Ukrainian].
Варбан, Є. О. (2015). Ресурси особистості в подоланні життєвих криз. Міжнародні челпанівські психолого-педагогічні читання. Т. 13. С. 109–116. [Varban, Ye. O. (2015). Personal Resources in Overcoming Life Crises. International Chelpan Psychological and Pedagogical Readings. (13). 109–116]. [in Ukrainian].
Вєйландє, Л. В. (2020). Особливі освітні потреби та проблеми побудови моделі навчання дорослих. Освіта дорослих в Україні та світі: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 155-річчю ОНУ ім. І. І. Мечникова, 60-річчю ф-ту РГФ та 60-річчю каф. педагогіки (м. Одеса, 2 жовт. 2020 р.) / за ред. проф. Голубенко Л. М., проф. Цокур О. С. Одеса : Бондаренко М. О. [Vieilandie, L. V. V. (2020). Special educational needs and problems of building a model of adult education. Adult education in Ukraine and the world: materials of the International Scientific and Practical Conference, Odessa, 2 Oct. 2020]. [in Ukrainian].
Дуля, А. В. (2025). Розвиток резильєнтності соціальних працівників в умовах війни. Актуальні питання розвитку особистості: сучасність, інновації, перспективи : зб. наук. пр. за мат. ІІІ Міжнародної наук.-практ. Конф., м. Житомир, 3 квітня 2025 р. Житомир : Житомирський державний університет імені Івана Франка. С. 248–251. [Dulia, A. V. (2025). Development of resilience of social workers in war conditions. Current issues of personality development: modernity, innovations, prospects: collection of scientific papers on the materials of the III International Scientific-Practical Conference, Zhytomyr, April 3, 2025]. [in Ukrainian].
Дуля, А. В., Лехолетова, М. М., Лях, Т. Л. (2024). Особливості соціальної роботи з особами з інвалідністю внаслідок війни. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. (98). С. 42–46. [Dulia, A. V., Lekholetova, M. M., Liakh, T. L. (2024). Peculiarities of social work with persons with disabilities as a result of the war. Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. (98). 42–46]. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2024.98.08 [in Ukrainian].
Карпенко, О. (2024). Соціальне середовище закладу вищої освіти як умова розвитку соціальної активності студентів. Ввічливість. Humanitas. (3). С. 54–59. [Karpenko, O. (2024). The social environment of a higher education institution as a condition for the development of students' social activity. Humanitas. (3). 54–59]. [in Ukrainian].
Карпенко, О. Г., Спіріна, Т. П., Лехолетова, М. М. (2025). Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. (1). С. 42–50. [Karpenko, O. H., Spirina, T. P., Lekholetova, M. M. (2025). Interdisciplinary interaction in the provision of social services to vulnerable groups of the population. Social pedagogy: theory and practice. (1). 42–50]. https://doi.org/10.12958/1817-3764-2025-1-42-50 [in Ukrainian].
Карпенко, О., Спіріна, Т., Нохріна, І. (2025). Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану. Social Work and Education. 12(1). С. 33–43. [Karpenko, O., Spirina, T., Nokhrina, I. (2025). Organization of the educational process in higher education institutions of Ukraine during martial law. Social Work and Education. 12(1). 33–43]. [in Ukrainian].
Курас, Т., Білозерова, К. (2024). Cила незламних: роль громадських організацій у підтримці постраждалих від війни українців | UNHCR Ukraine. [Kuras, T., Bilozerova, K. (2024). The Power of the Unbreakable: The Role of Public Organizations in Supporting War-Torn Ukrainians | UNHCR Ukraine]. URL : https://www.unhcr.org/ua/news/resilience-action-how-community-based-organizations-support-war-affected-people-ukraine (date of application: 24.07.2025) [in Ukrainian].
Лукіна, Т. (2022). Проблеми трансформації професійного розвитку керівників освіти у поствоєнний період в контексті національної безпеки України. Публічне управління та адміністрування в умовах війни і в поствоєнний період в Україні : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. у трьох томах. Київ : ДЗВО «УМО» НАПН України. Т. 2. С. 137–140. [Lukina, T. (2022). Problems of transformation of professional development of education leaders in the post-war period in the context of national security of Ukraine. Public management and administration in wartime and post-war conditions in Ukraine: materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference in three volumes. (2). 137–140]. [in Ukrainian].
Лях, Т., Лехолетова, М., Скіпальська, Г. (2021). Аналіз запитів населення щодо отримання соціально-психологічної допомоги та підтримки в умовах COVID-19. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 1(7). С. 22–28. [Liakh, T., Lekholetova, M., Skipalska, H. (2021). Analysis of population requests for socio-psychological assistance and support in the context of COVID-19. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Social Work. 1(7). 22–28]. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2021/7-1/4 [in Ukrainian].
Лях, Т., Спіріна, Т. (2021). Моделювання професійної діяльності викладача вищої школи в умовах змішаного навчання. Матеріали ІІІ Всеукраїнської наук. практ. конференції 14 травня 2021 р. С. 223–227. [Liakh, T., Spirina, T. (2021). Modeling the professional activity of a higher school teacher in the conditions of blended learning. Materials of the III All-Ukrainian Scientific-Practical Conference May 14, 2021. 223–227]. [in Ukrainian].
Максименко, К. С. (2011). Переживання негативних психічних станів особистістю. Київ : КММ. 184 с. [Maksymenko, K. S. (2011). Experiencing negative mental states by a person. Kiev: KMM, 184]. [in Ukrainian].
Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану з її реалізації на 2024–2026 роки : Розпорядження КМУ від 7 червня 2024 р. № 527-р. [National Strategy for the Development of Inclusive Education for the Period Until 2029 and Approval of the Operational Plan for Its Implementation for 2024–2026. (2024). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 527-r of June 7, 2024]. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-natsionalnoi-stratehii-rozvytku-inkliuzyvnoho-navchannia-na-period-do-2029-roku-ta-zatverdzhennia-operatsiinoho-planu-zakhodiv-z-ii-realizatsii-na-20242026-roky-527r-070624 (date of application: 20.07.2025) [in Ukrainian].
Новак, Т. В., Ярощук, М. В. (2023). Психологічний супровід учасників освітнього процесу в реаліях війни в Україні. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка. № 17. С. 161–169. [Novak, T. V., Yaroshchuk, M. V. (2023). Psychological support of participants in the educational process in the realities of the war in Ukraine. Scientific Bulletin of the Taras Shevchenko Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Academy. (17). 161–169]. https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.20 [in Ukrainian].
Особистість у кризових умовах сучасності. Tравматизація та реабілітація : колект. монограф.; за заг.ред. Л. М. Пріснякової. Дніпро : ЛІРА, 2024. 250 с. [Personality in the crisis conditions of modernity. Traumatization and rehabilitation: collective monograph (2024) / ed. L. M. Prisnіakovа. Dnipro: LIRA, 250]. [in Ukrainian].
Петрочко, Ж. В. (2024). Соціальна активність, життєвий оптимізм, соціальна успішність та соціальне самовизначення як взаємообумовлені параметри особистості в сучасних умовах. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. (99). С. 50–55. [Petrochko, Zh. V. (2024). Social activity, life optimism, social success and social self-determination as mutually dependent parameters of personality in modern conditions. Scientific journal of the Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. (99). 50–55]. [in Ukrainian].
Підтримка ментального здоров'я в часи війни. Національний інститут стратегічних досліджень. 2023. [Supporting Mental Health in Times of War. (2023). National Institute for Strategic Studies]. URL : https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/pidtrymka-mentalnoho-zdorovya-v-chasy-viyny (date of application: 23.07.2025) [in Ukrainian].
Пляка, Л. В., Герасимова, О. О. (2025). Психологічний супровід здобувачів освіти в умовах війни: шлях до збереження ментального здоров`я. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. Т. 36(75). № 1. С. 127–132. [Pliaka, L. V., Herasymova, O. O. (2025). Psychological support for students in wartime conditions: a way to maintain mental health. Scientific notes of the V. I. Vernadsky TNU. Series: Psychology. 36(75). № 1. 127–132]. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2025.1/22 [in Ukrainian].
Про організацію освітнього процесу: Лист Міністерства освіти і науки України і ресурси, № 1/3371-22 від 06.03.2022. [On the organization of the educational process. (2022). Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine and resources, № 1/3371-22 dated 06.03.2022]. URL : https://hoippo.km.ua/wp-content/uploads/2022/03/LaterMON_06_03_22_org_osvit_procesu.pdf (date of application: 20.07.2025) [in Ukrainian].
Сірик, Т., Орлов, М., Бурова, В., Олув, М. (2024). Як створити Центр психосоціальної підтримки на локальному рівні: методичні рекомендації. Київ. 76 с. [Siryk, T., Orlov, M., Burova, V., Oluv, M. (2024). How to create a Psychosocial Support Center at the local level: methodological recommendations]. URL : https://solidarityfund.org.ua/wp-content/uploads/2025/03/metodychni-rekomendacziyi.-yak-stvoryty-czentr-psyhosoczialnoyi-pidtrymky-na-lokalnomu-rivni.pdf (date of application: 24.07.2025) [in Ukrainian].
Ткачук, І. І., Луценко, Ю. А. (2019). Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в закладах професійної освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 1(18). [Tkachuk, I. I., Lutsenko, Yu. A. (2019). Psychosocial support of participants in the educational process in vocational education institutions. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional Pedagogy. 1(18)]. URL : https://pano.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/tsentr_prakt_psy_i_soc_robory/biblioteka/2020/4-proftech.pdf (date of application: 13.07.2025) [in Ukrainian].
Федорчук, В. М., Комарніцька, Л. М., Сторожук, Н. Р. (2023). Резильєнтність особистості в умовах військового стану : наукова монографія. Рига, Латвія. С. 112–126. [Fedorchuk, V. M., Komarnitska, L. M., Storozhuk, N. R. (2023). Resilience of the individual in conditions of war: scientific monograph. Riga, Latvia, 112–126]. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/351/9636/20073-1?inline=1 (date of application: 21.07.2025) [in Ukrainian].
PRO: Підтримка. Розвиток. Освіта : проєкт | Благодійний фонд «Посмішка». 2025. [PRO: Support. Development. Education: project. (2025). Charity Foundation "Posmishka"]. URL : https://www.posmishka.org.ua/directions/proiekt-pro-pidtrymka-rozvytok-osvita/ (date of application: 24.07.2025) [in Ukrainian].
Faidiuk, O. V., Lekholetova, M. M., & Liakh, T. L. (2022). Professional self-improvement of social workers in working with female combatants: the potential of the МООС. E-learning in the Transformation of Education in Digital Society. 178–190. https://doi.org/10.34916/el.2022.14.13
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maryna Lekholetova, Tеtiana Spirina, Yevhenii Pinchuk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Creative Commons «Attribution» 4.0