Development of adolescents' social skills in the context of sexual education
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.5Keywords:
sexuality education, models of sexuality education, adolescents, sexuality education programs, social skillsAbstract
The issue of sexuality education for adolescents is relevant because, due to the lack of meaningful information about the consequences of intimate relationships between men and women, adolescents learn the specifics of such relationships through their own, not always successful, experience, and receive the necessary information from friends and online resources. In particular, the lack of effective sexuality education programs for adolescents leads to the formation of distorted ideas about sexual role behavior, and is also one of the factors that reduce the age of sexual debut.
The article notes that the purpose of sexuality education is to form adolescents' responsible attitudes toward intimate relationships and their own reproductive health, and to provide them with scientific and unbiased information that will help them make informed decisions about their sexual life.
The key objectives of the study are to identify and summarize the elements of sexuality education that are important for responsible attitudes toward intimate relationships and reproductive health, and to provide scientific and unbiased information that will help adolescents make informed decisions about their sexuality. This will allow adolescents to better understand themselves and form their attitudes towards sexuality education and its components.
The authors define models of sexuality education (liberal model; repressive model; “golden mean” model), identify the main challenges that complicate the implementation of quality sexuality education for adolescents (disruption of the education system due to the war, psycho-emotional stress and traumatic experience, lack of a systematic state policy in the field of sexuality education, increased risky behavior and threats to reproductive health), emphasize that changing attitudes is much more difficult than the level of knowledge about sexual behavior of adolescents.
Based on the results of the generalized analysis, it is concluded that adolescents need love, support, a safe social environment, and special knowledge and skills to form and develop their own sexual identity.
References
Бондар, Т. В. (2010). Стильові особливості повсякденних практик українських підлітків : дис. … канд. соц. наук: 22.00.04 / Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. Харків. [Bondar, T. (2010). Stylistic features of everyday practices of Ukrainian teenagers. (Candidate's thesis). Kharkiv]. [in Ukrainian].
Бялик, О.В. (2017). Сучасні тенденції статевого виховання учнівської молоді в країнах Євросоюзу: дис. …доктора пед. Наук: 13.00.07/ Уманський держаний педагогічний університет імені Павла Тичини. Умань. [Bialyk, O. (2016). Current trends in sexual education of student youth in the European Union. (Doctorʼs thesis). Uman. 547]. [in Ukrainian].
Карпенко, О. Г., Сальник, І. В., Дещенко, О. М. (2025). Стратегії впровадження проєктного навчання в освітній процес закладів вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки. №. 16. [Karpenko, O. G., Salnyk, I. V., Deshchenko, O. M. (2025). Strategies for implementing project-based learning in the educational process of higher education institutions. Pedagogical Academy: scientific notes. №. 16.]. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/51345/2/Karpenko%20O._Salnyk%20I._Deshchenko%20O._PANZ_16_FPSRSO.pdf
Кравченко, Л. А., Кобзєва, І. М. (2018). Роль сексуальної освіти у зміцненні здоров’я підлітків. Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку: Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конфер., м. Бердянськ, 25–26 квітня 2018 р. Бердянськ : БДПУ. (2). 62–63. [Kravchenko, L.A., Kobzeva, I.M. (2018). The role of sexual education in improving the health of adolescents. Science of the 3rd millennium: searches, problems, development prospects : Materials of the II International Scientific and Practical Internet Conference. Berdiansk, BDPU Publ., (2), 62–63]. [in Ukrainian].
Лещук, Н. О., Савич, Ж. В., Голоцван, О. А., Сивохоп, Я. М. (2014). Статеве виховання і репродуктивне здоров’я підлітків та молоді : навч. посіб. Київ. 136. [Leshchuk, N.O., Savych, Zh.V., Holotsvan, O.A., Syvokhop, Y.M. (2014). Sexual education and reproductive health of adolescents and young people : study guide. Kyiv, 136]. https://vinps.vn.ua/wp-content/uploads/2018/06.pdf. [in Ukrainian].
Махновська, І.Р., Галушко, Ю.Р., Куценко, Н.Л. (2023). Сексуальна освіта та статеве виховання молоді як один із методів профілактики інфекцій, що передаються статевим шляхом. Актуальні питання підготовки та наукової діяльності магістрів галузі знань «Охорона здоров’я»: матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конфер. з міжнародною участю, м. Ужгород-Житомир, 24 листопада 2023 р. Ужгород. 95–97. [Makhnovska, I.R., Halushko, Yu.R., Kutsenko, N.L. (2023). Sexual education and sexual education of youth as one of the methods of prevention of sexually transmitted infections. Current issues of training and scientific activity of masters in the field of knowledge «Health Care»: materials of the IV All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation, Uzhhorod-Zhytomyr, 24 November 2023. Uzhgorod. 95–97]. [in Ukrainian].
Молотокас, А.А., Проскурня, А.С. (2024). Сексуальна освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник ХДУ. Серія «Психологічні науки». (1). 5–9. [Molotokas, A.A., Proskurnia, A.S. (2024). Sexual education in Ukraine: current state and development prospects. Scientific Bulletin of KhSU. Series «Psychological Sciences», (1). 5–9.]. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2024-1-1 [in Ukrainian].
Спіріна, Т., Даниленко, А. (2023). Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. (1). 104–109. [Spirina, T., Danylenko, А. (2023). Sexual education as a component of a healthy lifestyle for teenagers. Vvichlyvist. Humanitas, (1), 104–109.] https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.15 [in Ukrainian].
Тучкіна, І. О., Вигівська, Л. А., Рогачова, Н. Ш., Піонтковська, О. В., Рубінська. Т. В. (2013). Статеве виховання – складова частина здорового способу життя : метод. вказ. для лікарів-інтернів, лікарів акушерів-гінекологів, дитячих гінекологів, педіатрів, сімейних лікарів. Харків : ХНМУ. 41. [Tuchkina, I.O., Vyhivska, L.A., Rohachova, N.Sh., Piontkovska, O.V., Rubinska T.V. (2013). Sex education is an integral part of a healthy lifestyle : methodological guide for interns, obstetricians-gynecologists, pediatric gynecologists, pediatricians, family doctors. Kharkiv, KhNMU, 41.] [in Ukrainian].
Швед, О., Спіріна, Т. (2023). Роль міжнародних та українських неурядових організацій у протидії сексуальному насильству стосовно дітей. Ввічливість. Humanitas. (1). 144–151. [Shved, O., Spirina, T. (2023). The role of international and Ukrainian non-governmental organizations in combating sexual violence against children. Vvichlyvist. Humanitas, (1), 144–151]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.21. [in Ukrainian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Olena Karpenko, Zhanna Petrochko, Tetyana Spirina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Creative Commons «Attribution» 4.0