GENDER CULTURE - BASIS MORAL DEVELOPMENT OF STUDENTS
Keywords:
gender, gender culture, student, youthAbstract
The paper proved the specificity of gender culture of spiritual and moral development of students; analyzed the degree of the problem studied in the literature; the importance of the concept of "gender culture"; The basic tools and components forming gender culture. The paper theoretically justified the implementation of gender mainstreaming in educational practice. Results of research on issues of gender culture as the basis of moral development of students can be the basis for gender mainstreaming in higher education.References
Бех І. Виховання особистості: У 2 кн. - Кн.1; Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади / І. Бех. - К.: Либідь, 2003. - 280 с.
Гендерні аспекти державної служби: монографія / М. Пірен, Н. Грицяк, Т. Василевська, О. Іваницька; за заг. ред. Б. Кравченка. – К.: Вид-во Соломії Павличко „Основи”, 2002. – С. 7 – 11.
Клецина И. Формирование гендерной компетентности как задача гендерного образования в высшей школе / И. Клецина // Международная научная конференция «Гуманитарное образование и социальный контекст: гендерные проблемы», 25-28 июня 2007 г. / отв. ред. О. Попова. - Санкт - Петербург: Изд. дом СПб ГУ, 2007. - с. 117.
Минюшев Ф. Социология культуры :учеб. пособие / Ф. Минюшев. – М.: Академический Проект, 2004. – 272 с.
Мунтян І. Гендерний підхід у професійній підготовці студентів вищих педагогічних закладів: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / І. Мунтян. – О., 2004.
Орбан-Лембрик Л. Активність особистості як форма вияву її індивідуальності і професіоналізму / Л. Орбан-Лембрик // Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології. – К.: Інститут психології ім. Г. С. Костюка, 2002. – Т. 1. – С. 140 – 143.
Терзі П. Формування гендерної культури студентів вищих технічних навчальних закладів : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук ; спец. 13.00.04 "Теорія та методика професійної освіти" / П. П. Терзі – Кіровоград – 2007 – 22 с.
Хрисанова С. Словарь гендерных терминов / С. Хрисанова. – X.: 2002. – 99 с.
Цокур О. Ґендерна педагогіка – нова освітня технологія [Електронний ресурс] / О. Цокур, І. Іванова. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/upbring/1657
Ярская-Смирнова Е. Гендерное неравенство в образовании : понятие скрытого учебного плана / Е. Ярская-Смирнова // Гендерные исследования. — 2000. — № 5. — С. 295—301.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Olha Savitska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.