MODEL OF INCLUSIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH DOWN SYNDROME: FOREIGN EXPERIENCE AND THE POSSIBILITY OF ITS IMPLEMENTATION IN UKRAINE

Authors

  • Nataliia Slobodyuk Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ukraine

Keywords:

children with Down syndrome, inclusion, inclusive education model

Abstract

In recent years, dramatically increasing attention to the problems of inclusive education in relation to persons with disabilities, including persons with Down syndrome. According to the Ukrainian Research Center "HURT" and Ukrainian Charitable Organization "Down Syndrome" in Ukraine has about 15 thousand people with Down syndrome are 7-8 thousand - children. The realities of modern society rule out the possibility of obtaining such children basic and secondary education at all. We have made the first steps to implement the concept of inclusive education, but it is not fully developed and adapted to our society. There is a need to analyze practices of foreign countries to implement the principles of human rights with special needs in education in terms of inclusion.

Author Biography

Nataliia Slobodyuk, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University

V year student of the specialty "Social work"

References

Астоянц М.С. Социальная инклюзия: попытка концептуализации и операционализации понятия / М. С. Астоянц, И. Г. Россихина [Електронний ресурс] : Режим доступу : http:// rspu.edu.ru

Відкрите досьє з інклюзивної освіти. За матеріалами ЮНЕСКО / [Електронний ресурс] : Режим доступу : http: ussf.kiev.ua

Даниленко Л.І. Управління інклюзивною школою на засадах менеджменту освітніх інновацій / Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навчально – методичний посібник / кол. Авторів : Колупаєва А.А., Найда Ю.М., Софій Н.З. та ін.; за заг.ред. Даниленко Л.І. – К.:2007. – 128 с.

Колупаєва А.А. Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи / А.А. Колупаєва // Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади. – К.: Педагогічна думка, 2007 р. – 458 с.

Софій Н. З. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти / Н. З. Софій / Інклюзивна школа : особливості організації та управління : навчально–методичний посібник / кол.:авторів : Колупаєва А.А., Найда Ю.М., Софій Н.З. та ін.; за заг. ред. Даниленко Л.І. – К.:2007. – 128 с.

Спільний звіт стосовно соціальної інклюзії. – Європейська Комісія, 2004.

Hale J. B. Response to Intervention : Guidelines for Parents and Practitioners [Електронний ресурс] : Режим доступу : www.wrightslaw.com/idea/art/RtI.hale.pdf

Response-to-Instruction and Universal Design for Learning: How Might They Intersect in the General Education Classroom? / N. Strangeman et al. 2006. [Електронний ресурс] : Режим доступу :: http://www.ldonline.org/ aRtIcle/13002/.

Wedell K. Dilemmas in the quest for inclusion // British Journal of Special Education. 2005. – Vol. 32, № 1. – Р. 3–11.

Wedell K. Confusion about inclusion: patching up or system change? // Ibid. 2008. – Vol. 35, № 3. – Р. 127–135.

Published

2015-04-06

How to Cite

Slobodyuk, N. (2015). MODEL OF INCLUSIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH DOWN SYNDROME: FOREIGN EXPERIENCE AND THE POSSIBILITY OF ITS IMPLEMENTATION IN UKRAINE. Social Work and Education, 2(1), 74–82. Retrieved from https://journals.uran.ua/swe/article/view/74112

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION