CONTENTS OF SOCIAL PEDAGOGIC WORK IN THE CENTER FOR SOCIAL-PSYCHOLOGICAL REHABILITATION: EXPERIENCE AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.2.10

Keywords:

child, problem, homelessness, center of social and psychological rehabilitation, social pedagogue, functions, algorithm of activity.

Abstract

The article substantiates the urgency of the problem of child neglect. Noted that socio-pedagogical work with neglected children is directed on creation of conditions for their comprehensive development and education, the spread of forms of family education, the implementation of training and retraining of parents-educators and foster parents, professionals, and institutions of social protection of children and organize a full-fledged independent life. The main cause (natural, institutional, economic, social, cultural) and the consequences (complications of the process of socialization of the child, the negative impact on her health, deviant and criminal behaviour) of child neglect. It is noted that in Ukraine formed a system of special institutions for neglected children, an important component of which is the center for socio-psychological rehabilitation. Stated that a special role in establishing the life of street children in centers for social and psychological rehabilitation is given to the social pedagogue. Pointed out that the main objectives are: to provide children with comprehensive social, psychological, pedagogical, medical, legal and other assistance; conducting psycho-pedagogical correction tailored to the individual needs of each child; creating conditions for children's education; promote the formation of children's own position in life to overcome antisocial behaviour; the implementation of labor adaptation of children based on their interests and capabilities; development of recommendations for teachers, social workers and parents highlight the functions and duties of the social teacher, the algorithm of his activities. Identified ways to optimize the solution of the problem of child neglect and outlines the prospects for further scientific research in the indicated area.

Author Biography

Natalia Oleksyuk, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work

References

Безпалько, О. В., Гурковська, Л. П., Журавель, Т. В. (2010). Комплексна допомога бездоглядним та безпритульним дітям. Методичний посібник К.: Видавничий дім «КАЛИТА». 376 с. [Bespalko, O. V., Gurkovska, L. P., Zhuravel, T. V. (2010). Complex assistance to homeless and homeless children. K.: Publishing House «KALITA». 376p. [Іn Ukrainian].

Горобець, І. В. (2012). Механізми державного управління у сфері протидії дитячій безпритульності та бездоглядності в Україні : автореф. дис. … канд. держ. упр. : 25.00.02. Івано-Франківськ. 13 с. [Gorobets, I. V. (2012) Mechanisms of public administration in combating child homelessness and homelessness in Ukraine: author’s abstract diss. … cand. state. ref.: 25.00.02. Ivano-Frankivsk. 13p. [Іn Ukrainian].

Капська, А. Й. (2010). Соціально-педагогічна робота з проблемними сім’ями : навч. пос. Тернопіль: Астон. 304 с. [Kapska, A.J. (2010). Socio-pedagogical work with problem families: textbook. pos. Ternopil: Aston. 304 p.[Іn Ukrainian].

Олексюк Н. С. (2011). Соціально-педагогічна робота з сім’ями військовослужбовців в умовах реформування Збройних Сил України. Монографія. Київ: Видавничий дім «Слово». 304 с. [Oleksiuk, N. S. (2011). Socio-pedagogical work with families of service men in the conditions of reforming of Armed forces of Ukraine: monograph. Kyiv: Publishing house «Slovo». 304p. [Іn Ukrainian].

Посібник з методики міждисциплінарного ведення випадку при роботі з безпритульними, бездоглядними неповнолітніми дітьми. (2010). Організація «Право на здоров’я» (Health Right International). Київ. 68 с. [Guide on the methodology of interdisciplinary case management in working with homeless and neglected minors. (2010). The organization «Right to health» (Health Right International). Kyiv. 68p. [Іn Ukrainian].

Петрочко, Ж. В. (2010). Дитина у складних життєвих обставинах: соціально-педагогічне забезпечення прав. Монографія. Рівне: Видавець О. Зень. 368 с. [Petrochko, Zh. V. (2010). The child in difficult life circumstances: social and pedagogical security of rights: monograph. Exactly: Publisher Sen A. 368p. [Іn Ukrainian].

Пєша, І. В. (2007). Соціальна допомога безпритульним та бездоглядним дітям, що надається закладами та організаціями різного підпорядкування. Український соціум. № 5/6 (22/23). 49 с. [Pesha, I. V. (2007). Social assistance to homeless and neglected children, provided by the institutions and organizations of various subordination. Ukrainian society. № 5/6 (22/23). 49 p. [Іn Ukrainian].

Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей (2005). Електронний ресурс. Закон України № 2623-ІV від 02.06.2005 р. (із змінами). Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2623-15. [On the basis of social protection of homeless persons and homeless children (2005). Electronic resource. Law of Ukraine No. 2623-IV of 02.06.2005 (as amended). Mode of access: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2623-15.[Іn Ukrainian].

Типове положення про центр соціально-психологічної реабілітації дітей Електронний ресурс. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/npas/4357066. [A standard provision on center of social-psychological rehabilitation of children Electronic resource. Mode of access: https://www.kmu.gov.ua/npas/4357066.

Хмуринська Т. (2016). Аналіз проблеми безпритульності та бездоглядності дітей та особливості їх реабілітації. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород. Вип.1. С. 309–311. [Khmurinska, T. (2016). Analysis of the problem of homelessness and neglect of children and their rehabilitation. Scientific Herald of Uzhhorod national University. Series: Pedagogy. Social work. Uzhgorod. Vol. 1. P. 309–311. [Іn Ukrainian].

Published

2020-05-30

How to Cite

Oleksyuk, N. (2020). CONTENTS OF SOCIAL PEDAGOGIC WORK IN THE CENTER FOR SOCIAL-PSYCHOLOGICAL REHABILITATION: EXPERIENCE AND PROSPECTS. Social Work and Education, 7(2), 236–243. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.2.10

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION