Research as a driver of change: a new perspective on social work (a review of Tetyana Semigina’s book "Promoting change: research in social work")
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.11Keywords:
social work, science, scientific approachAbstract
The first days of 2025 were marked by the publication of Tetyana Semigina's book "Promoting Change: Research in Social Work" (Semigina, 2025). A scientific work has appeared in the domestic professional literature on social work, which includes a comprehensive analysis of research paradigms in social work - positivist, interpretative and critical. At the same time, the overall emphasis in the publication is on the role of research approaches in improving social services and improving the lives of vulnerable groups of the population.
References
Єрoшенкo, К.М. & Семигiна, Т. В. (2018). Дoслiдження в дiї у сoцiальнiй рoбoтi: рoлi дoслiдника. Збiрник наукoвих праць Хмельницькoгo iнституту сoцiальних технoлoгiй Унiверситету «Україна», 1, 123-126.
Семигіна, Т. (2020a). Клієнти соціальної роботи як співдослідники. Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень: матеріали міжнародної наукової конференції. Т.2 (c.33-35). Вінниця: МЦНД. http://dx.doi.org/10.36074/10.07.2020.v2.04
Семигіна, Т. (2020b). Чи завжди цифри мають значення: Огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Path of science, 6(7), 3001-3011. http://dx.doi.org/10.22178/pos.60-2
Семигіна, Т. (2021a). Використання обгрунтованої теорії у дослідженнях із соціальної роботи. Ricerche scientifiche e metodi della loro realizzazione. T. 2 (pp. 8-10). Bologna-Vinnytsia: Associazione Italiana di Storia Urbana & Piattaforma scientifica europea. https://doi.org/10.36074/logos-14.05.2021.v2.01
Семигiна, Т. (2021b). Дoслiдники як агенти змiн (викoристання дoслiдження в дiї у сoцiальнiй рoбoтi). Вiсник Київськoгo нацioнальнoгo унiверситету iменi Тараса Шевченка. Серiя «Сoцiальна рoбoта», 1(7), 37–41. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2021/7-1/7
Семигiна, Т. (2021c). Критична парадигма дoслiджень у сучаснiй сoцiальнiй рoбoтi. У кн.: Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization: Conference proceedings (с. 96–99). Baltija Publishing. http://dx.doi.org/10.30525/978-9934-26-181-7-25
Семигіна, Т. (2022a). Критична етнографія: можливості для досліджень у соціальній роботі. Social Work and Education, 9(3), 405-421. https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.3.7
Семигiна, Т. (2022b). Метoдoлoгiя фoтoгoлoс (photovoice) у дoслiдженнях iз сoцiальнoї рoбoти. Social Work and Education, 9(2), 210-225. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26438
Семигiна, Т. (2025). Сприяючи змінам: дослідження в соціальній роботі. Таллінн: Teadmus. https://teadmus.org/main-publications/sm-69
Столярик, О. & Семигіна, Т. (2024). Голоси стійкості: рефлексії українських соціальних працівників у час війни. Social Work and Education, 11(1), 7-22. http://dx.doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.1
Craig D., Bigby C. (2015). Critical realism in social work research: Examining participation of people with intellectual disability. Australian Social Work, 68(3), 309–323. https://doi.org/10.1080/0312407X.2015.1024268
Morris, T. (2006). Social work research methods: Four alternative paradigms. Sage.
Ryan, G. (2018). Introduction to positivism, interpretivism and critical theory. Nurse researcher, 25(4), 41-49. https://doi.org/10.7748/nr.2018.e1466
Stoliaryk, O. & Semigina T. (2022). Piloting a Strengths-Based Intervention to Enhance the Quality of Life of Families Raising Children With Autism. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 12, 36-55. http://dx.doi.org/10.15388/SW.2022.12.13
Stringer, E. (2014). Action research (4th ed.). Sage publications.
Yaroshenko A. & Semigina T. (2022). Exploring Gender Stereotypes among Prospective Foster Families. Socialinė Teorija, Empirija, Politika Ir Praktika, 25, 62-79. https://doi.org/10.15388/STEPP.2022.48
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hanna Slozanska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Creative Commons «Attribution» 4.0