КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО СОЦІАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

  • Natalia Sayko Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка., Україна https://orcid.org/0000-0002-8459-6301

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.7

Ключові слова:

соціальна реабілітація, дидактогенія, концепція підготовки, інформаційна готовність, психологічна готовність, методична готовність

Анотація

У статті обґрунтовується актуальність удосконалення концепції підготовки майбутніх соціальних педагогів. На прикладі досвіду західних країн визначається першочерговість професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до соціальної реабілітації, що організовується і здійснюється на базі загальноосвітніх закладів, використовуючи їх виховний потенціал. На основі аналізу вітчизняного досвіду щодо проблеми організації соціальної реабілітації та особливостей професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів визначено основну мету дослідження, яка полягає в обґрунтуванні концепції підготовки майбутніх соціальних педагогів до організації соціальної реабілітації, що передбачає формування професійної готовності майбутніх соціальних педагогів до нейтралізації дидактогенних впливів школи. Методологічною основою дослідження стали принципи гуманістичної філософії; позитивної психології; педагогічної науки щодо становлення особистості, її професійного розвитку з урахуванням особливостей професійної діяльності. У статті розкривається концепція підготовки майбутніх соціальних педагогів до соціальної реабілітації учнів ЗНЗ, яка представлена у вигляді таких складових: формування інформаційної, методичної, психологічної та ціннісно-нормативної готовності. Інформаційна готовність розуміється як засвоєння основних понять, формування системи теоретичних знань з проблеми соціальної реабілітації та переорієнтацію студентів на процес первинної соціальної реабілітації. Психологічна готовність майбутніх соціальних педагогів до соціальної реабілітації учнів включає формування професійної свідомості, професійної придатності, індивідуального професійного стилю, професійного потенціалу, професійної активності, професійної автономності. Методична готовність до організації реабілітаційного процесу передбачає сформованість умінь створювати реабілітаційне середовище школи та розробляти індивідуальні програми реабілітації на основі врахування сильних сторін особистості. Автор робить висновки про доцільність організації соціальної реабілітації учнів, які знаходяться під дидактогенним впливом та окреслює необхідність подальшого вивчення таких аспектів зазначеної проблеми, як організацію відповідних умов для реалізації реабілітаційних завдань у ЗНЗ.

Біографія автора

Natalia Sayko, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка.

доктор педагогічних наук, доцент, кафедра спеціальної освіти і соціальної роботи

Посилання

Абульханова-Славская К. А. (1973). О субъекте психической деятельности. Москва: Наука.

Архіпова С. П., Майборода Г. Я., Тютюнник О. В., (2011). Методи та технології роботи соціального педагога. Київ: Слово.

Бартош-Пічкар О. (2008). До питання про професійну підготовку майбутніх соціальних працівників до роботи з дітьми у Великій Британії. Науковий вісник Ужгородського національного університету (серія «Педагогіка. Соціальна робота». Вип. 15, с. 12).

Безпалько О. В. (2008). Соціальна педагогіка. Київ: Логос.

Бен-Шахар Т. (2012). Быть счастливее. Ю. Андреева (пер. с англ). Москва: Манн, Іванов и Фребер.

Бойко Г. (2013). Мета, завдання та основні етапи психо-реабілітаційної допомоги. Соціальна педагогіка: теорія та практика (вип. 9–10, с. 78–82).

Борисов А. Б. (2003). Большой экономический словарь. Москва: Книжный мир.

Віннікова Л. В. (2003). Система підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США. Канд. пед. наук: 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Луганськ.

Гончаренко С. У.(2011) Український педагогічний словник. Рівне: Волинські обереги.

Горішна, Н. (2017). Сучасні тенденції розвитку соціальної роботи та підготовки соціальних працівників, 4(2), 8-22.

Завацька Л. М. (2012). Технології професійної діяльності соціального педагога. Київ: Слово.

Ильичёв Л. Ф., Федосеев П. Н., Ковалёв С. М. & Панов В. Г. (Ред). (1983). Философский энциклопедический словарь. Москва: Советская энциклопедия.

Капська А. Й. (2011). Соціальна педагогіка. Київ: Центр учбової літератури.

Коваль Л. Г., Звєрєва І. Д., Хлєбік С. Р. (1997). Соціальна педагогіка. Київ: ІЗМН.

Козубовський В. В. (2004). Соціальний захист неповнолітніх у Великій Британії (порівняльний аналіз). Ужгород: УжНУ.

Коношенко Н. А. (2012). Соціально-педагогічна реабілітація девіантних молодших школярів в умовах реабілітаційних центрів: Луганськ: Луганський національний університет імені Т. Шевченка.

Коношенко С. В. (2002) Особливості роботи вихователя в умовах реабілітаційного центру : Київ: Інститут проблем виховання АПН України.

Лещук Г. В. (2009). Система професійної підготовки фахівців соціальної сфери у Франції. Тернопіль: ТНПУ ім. Володимира Гнатюка.

Ліон К. (2000). Соціальна робота у вищій освіті, 24, 345-346. Лондон

Лукашевич М. П. (2004). Соціологія праці: підручник Київ: Либідь.

Менегетти А. (2004). Психология лидера. Москва: ННБФ Онтопсихология.

Ніколаєва В. І. (2009). Соціально-педагогічна реабілітація підлітків із сімей груп ризику в центрах соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Луганськ: Луганський національний університет імені Т. Шевченка.

Олден Г. (2012). Національна школа соціального працівника року. Школа Соціального працівника Асоціації Америки. [Електронний ресурс]. Отримано з http://www.sswaa.org/?page=404.

Павловський А. П. (2015). Социальная работа с подростками с опорой на сильные сторонни. Київ, 2015. – 108 с.

Піча В. М., Піча Ю. В., Хома Н. М. (Ред.). (2002). Соціологія: терміни, поняття, персоналії: навч. словник-довідник. Київ; Львів: Каравелла.

Реан А. А. (2002). Психология человека от рождения до смерти. Москва.

Сайко Н. О. (2017). Соціальна реабілітація молодших підлітків у роботі соціального педагога загальноосвітніх навчальних закладів. Полтава: ФОП Гаража М. Ф., Видавництво «Сімон».

Скрипченко О. В., Долинська Л. В., Огороднійчук З. В. (2005). Загальна психологія. Київ: Либідь.

Трегубова Т. М. (2005). Социальная работа со студентами в ХХI веке – нове обязательства, поликультурный анализ. [Электронный ресурс]. Полемика, 13. Режим доступу: http://www.irex.ru/press/pub/polemika/13/tre

Шевців З. М. (2012). Основи соціально-педагогічної діяльності. Навч. посіб. Київ: Центр учбової л-ри.

Шпак В. П. (2006). Теоретичні та практичні засади реабілітаційної діяльності виправно-виховних закладів в Україні (XIX – початок XX ст.). (Дисертація доктора пед наук: 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки). Полтава.

Чернецька Ю. І. (2016). Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з ресоціалізації наркозалежних в умовах реабілітаційних центрів. (Дисертація д-ра пед. наук: спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка»). Старобільськ: Держ. заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка».

References

Abulkhanova-Slavskaya, K. A. (1973). About the subject of mental activity. Moscow: Science. [in Russian].

Alden H. (2012). National School Social Worker of the Year. School Social Worker Association of America. [Electronic resource]. Retrieved from http://www.sswaa.org/?page=404.

Arkhipova, S.P., Maiboroda, G.Y., Tyutyunnik, O.V., (2011). Methods and technologies of social pedagogue work. Kyiv: Word. [in Ukrainian].

Bartosh-Pichkar O. (2008). On the issue of the professional training of future social educators working with children in the UK. Scientific Announcer, Uzhgorod National University (series "Pedagogy, Social Work", 15th edition, p. 12).

Bezpalko O. V (2008). Social pedagogy. Kyiv: Logos. [in Ukrainian].

Ben Shahar, T. (2012). Being happier. Y. Andreeva (per. With English). Moscow: Mann, Ivanov and Freber. [in Russian].

Boiko G. (2013). Purpose, task and main stages of psycho-rehabilitation help. Social Pedagogy: Theory and Practice (Issue 9-10, pp. 78-82).

Borisov, A. B. (2003). Big economic dictionary. Moscow: Bookworld. [in Russian].

Chernetskaya Y. I. (2016). Theory and practice of socio-pedagogical work on the re-socialization of drug addicts in conditions of rehabilitation centers. (Dissertation of the doctor of pedagogical sciences: special 13.00.05 "Social pedagogy"). Starobilsk: State Institution "Lugansk National Taras Shevchenko University".

Goncharenko, S. U. (2011) Ukrainian Pedagogical Dictionary. Rivne: Volyn's amulets. [in Ukrainian].

Horishna, N. (2017). Current trends in development of social work and social workers training. Social work and education, 4(2), 8-22. [in Ukrainian].

Ilyichyov, L. F, Fedoseev, P. N., Kovalev, S. M. & Panov, V. G. (Red). (1983). Philosophical Encyclopedic Dictionary. Moscow: Soviet Encyclopedia. [in Russian].

Kapskaya A. Y. (2011). Social pedagogy. Kyiv: Center for Educational Literature.

Konoshenko N. A. (2012). Socio-pedagogical rehabilitation of deviant junior schoolchildren in conditions of rehabilitation centers: Lugansk: Lugansk National University named after T. Shevchenko.

Konoshenko S. V. (2002) Peculiarities of the teacher's work in the conditions of the rehabilitation center: Kyiv: Institute for Problems of Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.

Koval L.G., Zvereva I. D., Khlebik S.R. (1997). Social pedagogy. Kyiv: IZMN.

Kozubovsky V. V. (2004). Social protection of minors in the UK (comparative analysis). Uzhgorod: UzhNU.

Leschuk G.V. (2009). System of professional training of specialists in the social sphere in France. Ternopil: TNPU them. Volodymyr Hnatyuk.

Lukashevich, M. P. (2004). Sociology of Labor: Textbook. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian].

Lyons K. (2000). Social Work in Higher Education, 24, 345–346. London.

Meneghetti, A. (2004). Psychology of the leader. Moscow: NNBF Ontopsychology. [in Russian].

Nikolaev V. I (2009). Socio-pedagogical rehabilitation of adolescents from families of risk groups at social service centers for families, children and youth. Lugansk: Lugansk National University named after T. Shevchenko.

Pavlovsky, A. P. (2015). Social work with teenagers based on strong disadvantages. Kyiv, 2015. 108. [in Ukrainian].

Picha, V. M., Picha, Yu. V., Khoma, N. M. (Ed.). (2002). Sociology: terms, notions, personalities: teach. dictionary-directory. Kiev; Lviv: Karavella. [in Ukrainian].

Rean, A. A (2002). Psychology of man from birth to death. Moscow. [in Russian].

Sayko N. A. (2017). Social rehabilitation of junior teenagers in the work of social pedagogue of general educational institutions. Poltava: FOP Garaga M. F., "Simon" Publishing House.

Shevtsev Z. M. (2012). Fundamentals of social and pedagogical activity. Teaching manual Kyiv: Educational Center.

Skrypchenko, O. V., Dolinska, L. V., Ogorodniychuk, Z. V. (2005). General Psychology. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian].

Shpak V.P. (2006). Theoretical and practical principles of rehabilitation activity of correctional institutions in Ukraine (XIX - early XX centuries). (PhD dissertation: 13.00.01 - General Pedagogics and History of Pedagogy). Poltava

Tregubova T. M. (2005). Social work with students in the twenty-first century - a new commitment, multicultural analysis. [Electronic resource]. Politics, 13. Mode of access: http://www.irex.ru/press/pub/polemika/13/tre

Vinnikova L. V. (2003). System of training of social workers in higher educational institutions of the USA. Cand. Ped. Sciences: 13.00.05 "Social pedagogy". Lugansk

Zavatska L. M. (2012). Technologies of professional activity of social pedagogue. Kyiv: Word. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-31

Як цитувати

Sayko, N. (2018). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО СОЦІАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ. Social Work and Education, 5(1), 67–78. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.7

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION