ЯКІСТЬ ЯК КРИТЕРІЙ МОНІТОРИНГУ ТА ОЦІНЮВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ: МОЖЛИВОСТІ ЧИ ОБМЕЖЕННЯ?

Автор(и)

  • Nadia Horishna Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0002-9724-7098

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.4.2

Ключові слова:

соціальні послуги, моніторинг та оцінювання, система моніторингу та оцінювання, національна модель моніторингу та оцінювання соціальних послуг, соціальні служби, соціальна робота.

Анотація

Актуальність статті зумовлена необхідністю налагодження ефективної моделі надання соціальних послуг, яка б задовольняла потреби і запити споживачів та була б економічно раціональною. Побудова такої моделі неможлива без ефективної системи моніторингу та оцінювання соціальних послуг. Результати аналізу наукових джерел та нормативно-правових актів свідчать, що вітчизняні дослідники та законодавці особливий акцент роблять на моніторинг та оцінювання якості соціальних послуг. Метою статті є з’ясувати, наскільки обґрунтованим та доречним є використання критерію якості з точки зору перспектив подальшого вдосконалення і розвитку як соціальних послуг, так і системи їх моніторингу та оцінювання. У статті проаналізовано три взаємопов’язані питання, без яких неможливе створення ефективної системи моніторингу та оцінювання соціальних послуг: впровадження національної системи моніторингу та оцінювання соціальних послуг, систем моніторингу та оцінювання у діяльності соціальних служб, визначення критеріїв моніторингу та оцінки соціальних послуг. Встановлено, що критерій якості, покладений в основу вітчизняної системи моніторингу та оцінювання, дає можливість визначати рівень задоволеності споживачів наданими послугами, покращувати їх відповідно до потреб і запитів населення, проте є нечутливим до фінансово-економічних показників суб’єктів надання соціальних послуг. Визначення ефективності як базової характеристики соціальних послуг у державних стандартах сприяло б не лише забезпеченню якісних та економічно обґрунтованих послуг, але й створило б підґрунтя для імплементації орієнтованої на результат системи моніторингу та оцінювання. Важливою передумовою впровадження останньої є переорієнтація соціальних служб на програмні засади надання соціальних послуг.

Біографія автора

Nadia Horishna, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль

кандидат педагогічних наук, доцент кафедра соціальної педагогіки і соціальної роботи

Посилання

Бєлєвцова, Я.С. (2011). Механізм підвищення якості соціальних послуг на рівні місцевих органів влади. Автореферат дисертації канд. наук. Харківський Регіональний інститут державного управління упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, Харків (Bielievtsova, Ya. S. (2011). Mekhanizm pidvyschennia iakosti sotsial'nykh posluh na rivni mistsevykh orhaniv vlady. [Mechanism for improving the quality of social services at the level of local authorities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv. [in Ukrainian]).

Ведунг, Е. (2003). Оцінювання державної політики і програм. Київ: Всеувито (Vedunh, E. (2003). Otsiniuvannia derzhavnoi polityky i prohram. Kyiv: Vseuvyto. [in Ukrainian]).

Галіцин, В. К., Суслов, О. П. , Самченко, Н. К. (2015). Системи моніторингу: навчальний посібник. Київ: КНЕУ (Halitsyn, V. K., Suslov, O. P., Samchenko, N. K. (2015). Systemy monitorynhu: navchal'nyj posibnyk [Monitoring systems: tutorial]. Kyiv: KNEU. [in Ukrainian]).

Горемикіна, Ю. В. (2015). Ефективність і якість соціальних послуг у контексті оцінювання та стандартизації. Наукові праці НДФІ, (4), 56-68 (Horemykina, Yu. V. (2015). Efektyvnist' i iakist' sotsial'nykh posluh u konteksti otsiniuvannia ta standartyzatsii. [Efficiency and quality of social services in the context of evaluation and standardization]. Naukovi pratsi NDFI – RFI scientific papers, (4), 56-68. [in Ukrainian]).

Горемикіна, Ю. В. (2016). Моніторинг і оцінювання якості та ефективності соціальних послуг: прикладний аспект. Демографія та соціальна економіка, (3), 120-132. doi: 10.15407/dse2016.03.120 (Horemykina, Yu. V. (2016). Monitorynh i otsiniuvannia iakosti ta efektyvnosti sotsial'nykh posluh: prykladnyj aspekt. [Monitoring and evaluation of the quality and effectiveness of social services: the applied aspect]. Demohrafiia ta sotsial'na ekonomika – Demography and Social Economy, (3), 120-132. [in Ukrainian]. doi: 10.15407/dse2016.03.120).

Горемикіна, Ю. В. (2010). Проблеми розвитку та реформування соціальних послуг в Україні. Механізм регулювання економіки. №3, Т.2, 53-58 (Horiemkina, Yu. V. (2010). Problemy rozvytku ta reformuvannia sotsial'nykh posluh v Ukraini. [Problems of development and reform of social services in Ukraine]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky. №3, Vol.2, 53-58. [In Ukrainian]).

Горошко, А., Нарчинська Т., Озимок І., Тарнай В. (2014). Глосарій термінів з моніторингу та оцінювання. Київ: Українська асоціація оцінювання (Horoshko, A., Narchyns'ka T., Ozymok I., Tarnaj V. (2014). Hlosarij terminiv z monitorynhu ta otsiniuvannia [Glossary of terms for monitoring and evaluation]. Kyiv: Ukrains'ka asotsiatsiia otsiniuvannia. [in Ukrainian]).

Давидюк, О.О. (2013). Оцінка процесу надання соціальних послуг з позиції отримувачів. ВІСНИК НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. Випуск 3 (19), 95-100 (Davydiuk, O.O. (2013). Otsinka protsesu nadannia sotsial'nykh posluh z pozytsii otrymuvachiv [Assessment of the process of social services provision from the position of the recipients]. Visnyk NTUU «KPI». Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo – National Technical University of Ukraine Journal. Political science. Sociology. Law, Vypusk 3 (19), 95-100. [in Ukrainian]).

Дубич, К. В. (2014). Механізми державного управління якістю соціальних послуг в Україні. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України, (1), 119-134 (Dubych, K. V. (2014). Mekhanizmy derzhavnoho upravlinnia iakistiu sotsial'nykh posluh v Ukraini. [Mechanisms of state quality management of social services in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats' Natsional'noi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy – Collection of Scientific Papers of the National Academy for Public Administration under the President of Ukraine, (1), 119-134. [in Ukrainian]).

Дукач Ю., Кияниця З., Конєчна-Саламатін Й., Кравчук І. та ін. (2018) Моніторинг і оцінювання: Заради чого? Яким чином? З яким результатом? : навчальний посібник. Київ: МБФ «Альянс громадського здоров’я» (Dukach Yu., Kyianytsia Z., Koniechna-Salamatin J., Kravchuk I. ta in. (2018) Monitorynh i otsiniuvannia: Zarady choho? Yakym chynom? Z iakym rezul'tatom? : navchal'nyj posibnyk. [Monitoring and evaluation: For what? How? With what result? : Tutorial]. Kyiv: MBF «Al'ians hromads'koho zdorov'ia». [in Ukrainian]).

Закон України «Про соціальні послуги» № 966-IV від 19.06.2003. Retrieved from https://www.http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/966-15 (Zakon Ukrainy «Pro sotsial'ni posluhy» [The law of Ukraine «On Social Services»] № 966-IV as of 19.06.2003. zakon.rada.gov.ua Retrieved from https://www.http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/966-15. [in Ukrainian]).

Керол, Г. Вайс (2000) Оцінювання. Методи дослідження програм та політики. Київ: Основи (Kerol, H. Vajs (2000) Otsiniuvannia. Metody doslidzhennia prohram ta polityky [Evaluation. Methods for studying programs and policies]. Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian].

Концепція створення системи моніторингу та оцінки якості соціальних послуг [проект]. Retrieved from http://ipzn.org.ua/wp-content/uploads/2017/08/Kontseptsiya-systemy-monitoryngu-ta-otsinky.pdf (Kontseptsiia stvorennia systemy monitorynhu ta otsinky iakosti sotsial'nykh posluh (proekt). [Concept of the establishment of a system for monitoring and evaluation of social services quality (project)]. ipzn.org.ua. Retrieved from http://ipzn.org.ua/wp-content/uploads/2017/08/Kontseptsiya-systemy-monitoryngu-ta-otsinky.pdf. [in Ukrainian]).

Куц, Ю. О., Краснопьорова, С. В. (ред.). (2006). Якісні управлінські послуги–головна умова підвищення довіри населення до органів влади. Харків: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магіст» (Kuts, Yu. O., Krasnop'orova, S. V. (red.) (2006). Yakisni upravlins'ki posluhy–holovna umova pidvyschennia doviry naselennia do orhaniv vlady. [Quality management services – the main condition for increasing public confidence in the authorities]. Kharkiv: Vyd-vo KharRI NADU «Mahist». [in Ukrainian]).

Наказ Міністерства соціальної політики України Про затвердження Методичних рекомендацій з проведення моніторингу та оцінки якості соціальних послуг від 27.12.2013 № 904. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0904739-13 (Nakaz Ministerstva sotsial'noi polityky Ukrainy «Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsij z provedennia monitorynhu ta otsinky iakosti sotsial'nykh poslu» [Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine «On Approval of Methodological Recommendations on the Monitoring and Evaluation of the Social Services Quality»] № 904 as of 27.12.2013. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0904739-13. [in Ukrainian]).

Приймак, Ю. О. (2015). Алгоритм соціального проекту з моніторингу якості соціальних послуг. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики, (67-68), 72-80 (Pryjmak, Yu. O. (2015). Alhorytm sotsial'noho proektu z monitorynhu iakosti sotsial'nykh posluh [The algorithm of the social project on monitoring of the social services quality]. Sotsial'ni tekhnolohii: aktual'ni problemy teorii ta praktyky – Social technologies: actual problems of theory and practice, (67-68), 72-80. [in Ukrainian]).

Проект Закону про соціальні послуги. Retrieved from http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58997 (Proekt Zakonu pro sotsial'ni posluhy [Draft Law on Social Services]. w1.c1.rada.gov.ua Retrieved from http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58997. [in Ukrainian]).

Розпорядження Кабінету Міністрів України Про схвалення Стратегії реформування системи надання соціальних послуг від 8 серпня 2012 р. № 556-р Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/556-2012-%D1%80 (Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy Pro skhvalennia Stratehii reformuvannia systemy nadannia sotsial'nykh posluh [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On Approval of the Strategy for Reforming the System of Provision of Social Services»] № 556-р as of 08.08. 2012. zakon.rada.gov.ua Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/556-2012-%D1%80. [in Ukrainian]).

Сідєльнік, Л. Л. (ред.). (2007). Стандарти соціальних послуг : збірник документів. (Кн. 2). Київ: ТОВ «ЛДЛ» (Sidiel'nik, L. L. (Eds.). (2007). Standarty sotsial'nykh posluh : zbirnyk dokumentiv [Social Services Standards: a collection of documents]. (Vol. 2). Kyiv: TOV «LDL».[in Ukrainian]).

Слозанська, Г. І., Горішна Н.М. (2016). Діяльність фахівця із соціальної роботи з надання соціальних послуг населенню у територіальній громаді. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», (12), 113-119 (Slozanska, H. I. (2017). Chy zdatni diiuchi derzhavni sotsial'ni ahentsii efektyvno nadavaty sotsial'ni posluhy naselenniu na rivni oth: vybirkove doslidzhennia [Social services: are current state social agencies ready to provide them on the level of local communities in Ukraine (selective survey)]. Social Work and Education, Vol. 4, No. 2., pp. 77-101. [in Ukrainian]).

Слозанська, Г. І. (2017). Чи здатні діючі державні соціальні агенції ефективно надавати соціальні послуги населенню на рівні ОТГ: вибіркове дослідження. Social Work and Education, Vol. 4, No. 2., pp. 77-101 (Slozanska, H. I., Horishna N. M. (2016). Diial'nist' fakhivtsia iz sotsial'noi roboty z nadannia sotsial'nykh posluh naselenniu u terytorial'nij hromadi. [Activities of professional social worker in social services providing in the local community]. Scientific papers of Khmelnytsky Institute of University Social Technologies «Ukraine», (12), 113-119. [In Ukrainian]).

Утєхін, І. Б. (2010). Якість послуг за договором у цивільному праві. Університетські наукові записки, (4), 57-62. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Unzap_2010_4_13 (Utiekhin, I. B. (2010). Yakist' posluh za dohovorom u tsyvil'nomu pravi [Quality of services under civil law contract]. Universytets'ki naukovi zapysky, (4), 57-62. [in Ukrainian]).

Романова, П. В., Ярская-Смирнова, Е. Р. (ред.). (2007). Оценка эффективности деятельности учреждений социальной поддержки населения. Москва: Московский общественный научный фонд; Центр социальной политики и гендерных исследований (Romanova, P. V., Yarskaia-Smyrnova, E. R. (Eds.). (2007). Otsenka effektyvnosty deiatel'nosty uchrezhdenyj sotsyal'noj podderzhky naselenyia [Evaluation of the effectiveness of the institutions of social support of the population]. Moskva: Moskovskyj obschestvennyj nauchnyj fond; Tsentr sotsyal'noj polytyky y hendernykh yssledovanyj. [in Russian]).

Юсикова, Ю. А. (2009). Управление качеством социальных услуг (на примере услуг в здравоохранении и образовании в Республике Башкортостан). Автореферат дисертації канд. наук. Уфа (Yusykova, Yu. A. (2009). Upravlenye kachestvom sotsyal'nykh usluh (na prymere usluh v zdravookhranenyy y obrazovanyy v Respublyke Bashkortostan) [Management of social services quality (on the example of health care services and education in the Republic of Bashkortostan)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ufa [in Russian]).

Crane, J. A. (2013). The evaluation of social policies. Springer Science & Business Media.

Richard M. Grinnell Jr., Peter A. Gabor, Yvonne A. Unrau (2007) Program Evaluation for Social Workers: Foundations of Evidence-Based Programs 4th ed. Oxford ; New York: Oxford University.

Morra Imas, L. G., & Rist, R. (2009). The road to results: Designing and conducting effective development evaluations. The World Bank.

Handbook for Monitoring and Evaluation. (2002). 1st Edition. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies www.measureevaluation.org Retrieved from https://www.measureevaluation.org/resources/training/capacity-building-resources/basic-me-concepts-portuguese/IFRC_Monitoring%20and%20Evaluation%20handbook.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-30

Як цитувати

Horishna, N. (2018). ЯКІСТЬ ЯК КРИТЕРІЙ МОНІТОРИНГУ ТА ОЦІНЮВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ: МОЖЛИВОСТІ ЧИ ОБМЕЖЕННЯ?. Social Work and Education, 5(4), 19–32. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.4.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK