ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РОБОТИ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА З ВИХОВАНЦЯМИ ІНТЕРНАТНИХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.1

Ключові слова:

сирітство, соціальне сирітство, заклади інтернатного типу, психологічна допомога, тривожність, адаптація, взаємодія.

Анотація

У статті розглянуто проблему сирітства як соціального явища, поширеність і актуальність якого в Україні з кожним роком зростає. Проаналізовано соціально-психологічні особливості розвитку дітей-сиріт, вихованців інтернатних закладів. Розглянуто дві групи чинників, які впливають на особистісний розвиток дітей-сиріт: чинники соціального оточення, зумовлені недоліками виховання у колишніх родинах (негативна спадковість, безпритульність, бездоглядність і жорстоке ставлення) і чинники, зумовлені наслідками недосконалої системи виховання в інтернатних закладах (неповноцінне спілкування з дорослими; постійне перебування у закладі закритого типу; звужене коло спілкування, регламентація вільного часу тощо). Авторами відзначено важливість психологічної допомоги і підтримки вихованців інтернатних закладів зі сторони не лише психолога, а й соціальних працівників, вчителів, вихователів.

Біографії авторів

Oksana Voronkevych, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, Україна.

кадидат психологічних наук, асистент кафедри практичної психології,

Solomiya Chopyk, Ternopil National Volodymyr Hnatyuk Pedagogical University

PhD in Psychological Sciences, Associate professor of the Department of Practical Psychology,

Посилання

Бережна, Л. (2012). До проблеми соціалізації дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у закладах інтернатного типу. Гуманітарний вісник. Педагогіка, 28, 14-18. (Berezhna, L. (2012). Do problemy socializaciyi ditej syrit ta ditej, pozbavlenyx bat`kivs`kogo pikluvannya, u zakladax internatnogo typu [On the problem of orphans socialization and children deprived of parental care in residential institutions]. Humanitarnyi Visnyk. Pedagogica [Humanitarian herald. Pedagogy], no. 28, pp. 14-18 (ukr)).

Володарська, О. (2013). Емоційна дезадаптація дітей молодшого шкільного віку в закладах інтернатного типу. Психолог, 18, 29-31. (Volodarskaya, O. (2013). Emocijna dezadaptaciya ditej molodshogo shkil`nogo viku v zakladax internatnogo typu [Emotional disadaptation of junior school age children in residential institutions]. Psyholog [Psychologist], no. 18, pp. 29-31 (ukr)).

Галигузова, Л. Н. (1990). Психологические аспекты воспитания детей в домах ребенка и детских домах, 6, 17-25. (Galiguzova, L. N. (1990). Psyxologycheskye aspekty vospytanyya detej v domax rebenka i detskyx domax [Psychological aspects of children's education in orphanages]. Voprosy psihoogii [Questions of psychology], no. 6, pp. 17-25 (rus)).

Гикава, Г. (2008) Робота з дітьми без опіки батьків. Соціальний педагог,12, 50-53. (Hikawa, G. (2008). Robota z dit`my bez opiky bat`kiv [Work with children without parenting]. Socialniy pedagog [Social pedagogue], no. 12, pp. 50-53 (ukr)).

Доннік, М. С. (2011). Соціально-психологічні проблеми вихованців соціальних гуртожитків. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. В. В. Радул та ін. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка. Вип. 97, 97-100. (Donnik, M.S. (2011). Socio-psychological problems of pupils of social dormitories. Scientific notes of the KDPU. Series: Pedagogical Sciences / Ed. V. V. Radul et al. Kirovograd: KDPU them. V. Vynnychenko Whip 97, 97-100 (ukr)).

Мухина, В. С. (1989). Психологическая помощь детям воспитывающимся в учреждениях интернатного типа. Вопросы психологии, 1, 32-39. (Mukhina, V. S. (1989). Psyxologycheskaya pomoshh detyam vospy`tyvayushhymsya v uchrezhdenyax internatnogo typa [Psychological assistance to children raised in residential institutions]. Voprosy psihoogii [Questions of psychology], no. 1, pp. 32-39 (rus)).

Прихожан, А. М. (2005). Психология сиротства. Санкт-Петербург : Питер. (Prihozhan, A. M (2005). Psyxologyya syrotstva [Psychology of orphanhood]. St. Petersburg : Peter (rus)).

Пушкар, В. А. (2007). Особливості розвитку образу «Я» дітей-сиріт у навчальних закладах інтернатного типу: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 191. (Pushkar, V. A. (2007). Osoblyvosti rozvytku obrazu «Ya» ditej-syrit u navchal`nyx zakladax internatnogo typu: dys. … kand. psyxol. nauk: 19.00.07. Kyyiv, 191 (ukr)).

Харченко, К. О. (2013) Соціально-психологічні особливості розвитку дітей-сиріт в умовах закладів інтернатного типу. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 18 (277), Ч. ІІ, 199-205. (Kharchenko, K. O. (2013). Social`no-psyxologichni osoblyvosti rozvytku ditej-syrit v umovax zakladiv internatnogo typu [Socio-psychological peculiarities of the orphans’ development in the conditions of residential institutions]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka [Herald of Taras Shevchenko National University of Lugansk], no. 18 (277), Ch.ІІ, pp. 199-205 (ukr)).

Хоменко, О., Сорокіна, О. (2015). Психологічні особливості самооцінки підлітків вихованців інтернатних закладів. URL: file: //C:/Downloads/31-124-1-PB.pdf. (Khomenko, O., Sorokina, O. (2015). Psykholohichni оsoblyvosti samootsinky pidlitkiv vykhovantsiv internatnykh zakladiv. URL: file: //C:/Downloads/31-124-1-PB.pdf (ukr)).

Hussein, H. A., Alwan I. H., Khudhair, M. H. (2015) Psychological Distress among Orphans in Orphanage in Baghdad city. Fifth Issue. The 2nd International Scientific Conference of Medical and Health Specialties, 643-649.

Kaur, R., Vinnakota, A., Panigrahi, S., Manasa, R V. (2018). A descriptive study on behavioral and emotional problems in orphans and other vulnerable children staying in institutional homes. Indian J Psychol Med [serial online]. V. 40, 161-168. URL: http://www.ijpm.info/text.asp?2018/40/2/161/226501.

Zeton, M. A. (2005). Health and violence. The National Council for Refugees Family, Jordan Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fourth Edition, Text Revision. DSM- 4 TR, APA 2000, Washington, 59-60.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-30

Як цитувати

Voronkevych, O., & Chopyk, S. (2019). ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ РОБОТИ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА З ВИХОВАНЦЯМИ ІНТЕРНАТНИХ ЗАКЛАДІВ. Social Work and Education, 6(1), 8–18. https://doi.org/10.25128/2520-6230.19.1.1

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK