КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ДО НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ

Автор(и)

  • Світлана Чернета Волинський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк, Україна https://orcid.org/0000-0002-9939-7591

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.6.

Ключові слова:

компетентність;, професійна підготовка;, фахівець із соціальної роботи;, соціальний працівник; соціальний менеджер;, соціальні послуги;, освітній процес; освітня програма.

Анотація

У статті розкрито проблему професійної підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг. Актуалізовано питання поєднання професійної підготовки і процесу особистісного зростання майбутнього фахівця соціальної роботи. Використано комплекс методів: аналіз наукової літератури, нормативно-правових документів, порівняння й узагальнення; системно-узагальнюючий та прогностичний методи. Розкрито компетентнісний підхід підготовки фахівців з соціальної роботи до надання соціальних послуг. Наголошено, що навчально-методичне та змістове забезпечення системи підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг складається із освітньої програми, навчального плану, робочих навчальних програм, силабусів, які максимально відображають сукупність вимог до характеру й рівня професійної та соціальної компетентності, особистісного розвитку та якостей майбутніх фахівців із соціальної роботи. Акцентовано, що якісна підготовка фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг залежить від логіки побудови освітнього процесу, відповідності структури освітньої програми, її наповненості навчальними дисциплінами державним та професійним стандартам, орієнтованим на формування загальних та фахових компетентностей, розуміння викладачами змісту і структури майбутньої професійної діяльності студентів, впровадження неформацільної, інформальної та дуальної освіти, тісної співпраці із стейкхолдерами.

Біографія автора

Світлана Чернета, Волинський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри соціальної роботи та педагогіки вищої школи,

Посилання

Випуск 80 «Соцiальнi послуги» Довiдника квалiфiкацiйних характеристик професiй працiвникiв (ДКХП) URL: http://zakon.golovbukh.ua/regulations/ 1521/8453/8454/468515/ Загол. з екрану. Мова укр. [Issue 80. “Social Services” of the Handbook of qualification characteristics of professions of employees (HQCP), URL: http://zakon.golovbukh.ua/regulations/1521/ 8453/8454/468515/ [in Ukrainian].

Про вищу освіту. (2014). Закон. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [Law “On On Higher Education”. (2014). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Наказ Міністерства соціальної політики України «Про затвердження кваліфікаційної характеристики професії «Фахівець із соціальної роботи». URL : http://www.mlsp.gov.ua/labour/control/uk/publish/article?art_id=187470&cat_id= 185221 Загол. з екрану. Мова укр. [Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine. Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine “On approval of the qualification characteristic of the profession “Specialist in social work”. URL: http://www.mlsp.gov.ua/labour/control/ uk/publish/article? art_id=187470&cat_id= 185221 [in Ukrainian].

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівля та сільського господарства України «Про затвердження професійного стандарту «Соціальний менеджер» від 10 лютого 2021 року URL : https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=c38a2475-bc05-4d49-8f90-8db2856e3134. Загол. з екрану. Мова укр. [Order of the Ministry of Development of Economic, Trade and Agriculture of Ukraine “On approval of the professional standard" Social Manager” of February 10, 2021. URL : https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=c38a2475-bc05-4d49-8f90-8db2856e3134 [in Ukrainian].

Поліщук, В. А. (2018). Фундаменталізація професійної підготовки соціальних працівників у контексті глобалізаційних процесів. Professional education: methodology, theory and technologies. Vol. 8. С. 182–196. [Polishchuk, V. A. (2018). Foundation of professional training of social workers in the context of globalization processes. Professional education: methodology, theory and technologies., Vol. 8., p. 182–196 [in Ukrainian].

Стандарт вищої освіти: другий (магістерський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти Магістр, галузь знань 23 Соціальна робота, спеціальність 231 Соціальна робота URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/ 05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf [Standard of Higher education: the second (master's) level of higher education in the field of knowledge 23 Social work, of specialty 231 Social work, URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/ 2019/05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf [in Ukrainian].

Стандарт вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти Бакалавр, галузь знань 23 Соціальна робота, спеціальність 231 Соціальна робота URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/ 04/25/231-sotsialna-robota-bakalavr.pdf [Standards of Higher education: the first (bachelor's) level of higher education in the field of knowledge 23 Social work, of specialty 231 Social work. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/ 2019/04/25/231-sotsialna-robota-bakalavr.pdf [in Ukrainian].

Слозанська, Г.І. (2019). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи у територіальних громадах. Дис. На здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук. 13.00.05. Тернопіль. 687 с. [Slozanska, H. I. (2019). Theory and practice of professional training of future social workers to work in local communities. Dissertation in candidacy for a scientific degree of doctor of Pedagogical sciences, 13.00.05., Ternopil., p. 687 [in Ukrainian].

Слозанська, Г. І. (2018). Компетентнісна модель фахівця із соціальної роботи в громаді. Інноваційні технології розвитку особистісно-професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти: зб. наук. праць за матеріалами І Всеукр. наук.- практ. конф. (Суми, 24 травня 2018 р.). Суми: КЗ СОІППО, URL : https://sites.google.com/view/professionaleducation-kaf/діяльність-кафедри/всеукраїнська-конференція-2018. [Slozanska, H. I. (2018). Competence model of a specialist in social work in the community. Innovative technologies for the development of personal and professional competence of teachers in terms of postgraduate education: compendium of scientific works by the materials of the l Ukrainian scientific-practical conference, Sumy, May 24, 2018, CI SRIPPE, URL: https://sites.google.com/view/professionaleducation-kaf/діяльність-кафедри/всеукраїнська-конференція-2018 [in Ukrainian].

Слозанська, Г. І. (2016). Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна робота» у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, № 39. С. 236–240. [Slozanska, H. I. (2016). Relationship of professional training of students of specialty "social work" in higher education with the possibility of their employment. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University., Seria: Pedagogy. Social work., Uzhhorod, № 39., p. 236–240 [in Ukrainian].

Чернета, C. (2019). Зміст та структура формування соціальної відповідальності майбутніх соціальних працівників. Social Work and Education. Vol. 6, No. 3. Ternopil-Aberdeen, pp. 330-338. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/187963-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-417647-1-10-20191217.pdf [Cherneta, S. (2019). Content and structure of the formation of social responsibility of future social workers. Social Work and Education. Vol. 6, No. 3. Ternopil-Aberdeen, pp. 330-338. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Як цитувати

Чернета, С. (2021). КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ДО НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ. Social Work and Education, 8(1), 77–89. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.6.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION