Сучасні уявлення про резил’єнтність громади: уроки для підготовки соціальних працівників

Автор(и)

  • Ольга Столярик Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, Україна https://orcid.org/0000-0003-1105-2861

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.8

Ключові слова:

професійна підготовка соціальних працівників, стійкість громади, освіта з соціальної роботи, соціальний капітал, кризовий менеджмент

Анотація

У статті розглядається інтеграція чинників стійкості громади в систему підготовки соціальних працівників через системний підхід, що охоплює адаптивні відносини, навчання та розвиток у соціально-екологічних системах. Досліджується необхідність оновлення освітніх програм, зокрема через міждисциплінарність, розвиток практичних навичок і формування компетентностей для ефективного реагування на кризові ситуації.

Стаття – на основі аналізу літератури – визначає стійкість громади через чотири ключові елементи: ресурси громади, здатність адаптуватися, поглинати наслідки кризи та відновлення. Розглядаються впливи соціального капіталу, лідерства, інституційної взаємодії та економічної диверсифікації. Окремо аналізуються визначені науковцями фактори, що сприяють стійкості громади, такі як самоорганізація, адаптивні механізми, розвиток інфраструктури та управління ризиками.

Особливу увагу приділено розробці та обґрунтуванню переліку ключових компетентностей соціальних працівників, необхідних для забезпечення стійкості громади. Наголошується на необхідності включення в освітні програми підготовки соціальних працівників компонентів, що сприяють розвитку умінь та навичок оцінювання локальних ресурсів, здійснення кризового менеджменту та формування соціальної згуртованості місцевої територіальної громади. Стаття підкреслює роль соціальних працівників у підвищенні безпеки та добробуту громади через розвиток економічної спроможності, управління ресурсами та підтримку місцевого населення.

Висновки акцентують на необхідності адаптації освітніх програм до сучасних викликів, зокрема через інтеграцію модулів з кризового реагування, громадського лідерства та стратегічного планування.

Біографія автора

Ольга Столярик, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

докторка філософії із соціальної роботи, доцентка, доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи,


Посилання

Купенко, О., ред. (2022). Гендерні аспекти соціальної стійкості територіальних громад (2022). Аналітичний звіт. Суми: СумДУ. [Kupenko, О., ed. (2022). Gender aspects of social sustainability of territorial communities. Sumy: SumDU]. [in Ukrainian]

Лях, Т., Спіріна, Т., & Ковтун, Є. (2023). Розвиток соціальної згуртованості територіальної громади. Ввічливість. Humanitas, 3, 53–60. [Lyakh T., Spirina T. & Kovtun YE. (2023). Development of social cohesion of a territorial community. Vvichlyvistʹ. Humanitas, 3, 53–60]. https://doi.org/10.32782/ humanitas/2023.3.7 . [in Ukrainian]

Овчаренко, Є. І., & Овчаренко, П. Є. (2024). Класифікація життєво важливих послуг у територіальній громаді в аспекті визначення заходів підвищення стійкості надавачів послуг. Вісник Полтавського державного аграрного університету. Серія «Публічне управління та адміністрування», (2), 68-76. [Ovcharenko, YE. I., & Ovcharenko, P. YE. (2024). Classification of vital services in a territorial community in terms of determining measures to increase the sustainability of service providers. Bulletin of Poltava State Agrarian University. Series "Public Management and Administration", 2, 68-76]. [in Ukrainian]

Палатна, Д. & Семигіна, Т. (2024). Згуртування громади: соціальний вимір. Таллін: Teadmus. [Palatna, D. & Semigina, T. (2024). Community Cohesion: Social Dimension. Tallinn: Teadmus]. [in Ukrainian]

Семигіна, Т. (2024). Мікрокваліфікації: нові горизонти педагогіки у динамічному світі. The importance of pedagogy and psychology in the modern world (pp. 200-222). Riga: Baltija Publishing. [Semigina, Т. (2024). Micro-credentials: New Horizons of Pedagogy in a Dynamic World. The importance of pedagogy and psychology in the modern world (pp. 200-222). Riga: Baltija Publishing]. [in Ukrainian]

Слозанська, Г. (2018). Соціальна робота в територіальній громаді: теорії, моделі та методи. Тернопіль: ТНПУ імені В. Гнатюка. [Slozanska, H. (2018). Social Work in the Territorial Community: Theory, Models and Methods: Monograph. Ternopil: TNPU imeni V. Hnatyuka, 382 p.] [in Ukrainian]

Столярик, О., & Семигіна, Т. (2024). Формування клієнтоцентрованих компетентностей у майбутніх соціальних працівників. Педагогічна Академія: наукові записки, (13). [Stoliaryk, O., & Semigina, T. (2025). Integration of Self-Care Competence into Educational Programs for Social Workers: The Path to Professional Sustainability. Pedagogical Academy: scientific notes, 14]. https://doi.org/10.5281/zenodo.14655816 [in Ukrainian]

Столярик, О., & Семигіна, Т. (2025). Інтеграція компетентності самопіклування в освітні програми підготовки соціальних працівників: шлях до професійної стійкості. Педагогічна Академія: наукові записки, (14). [Stoliaryk, O., & Semigina, T. (2024). Formation of client-centered competencies in future social workers. Pedagogical Academy: scientific notes, 13]. https://doi.org/10.5281/zenodo.14539979 [in Ukrainian]

Українська Гельсінська спілка з прав людини (2024). Вимір стійкості територіальних громад через оцінювання їхньої спроможності. Київ. [Ukrainian Helsinki Human Rights Union (2024). Measurable sustainability of territorial communities through assessing their capacity. Kyiv]. https://www.helsinki.org.ua/publications/ vymir-stiykosti-terytorialnykh-hromad-cherez-otsinku-ikh-spromozhnosti/ [in Ukrainian]

Субашкевич, І. & Шпагіна, А. (2022). Дослідження соціально-психологічних настроїв українців у період війни. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія, Т. 33 (72), 2, 116-122. [Subashkevych, I., Shpahina, A. (2022). Research on the socio-psychological moods of Ukrainians during the war. Scientific notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Psychology, 33 (72), 2, 116-122]. [in Ukrainian]

Berkes, F., & Ross, H. (2012). Community Resilience: Toward an Integrated Approach. Society & Natural Resources, 26(1), 5–20. https://doi.org/10.1080/08941920.2012.736605

Biggs, J. (1996). Enhancing Teaching Through Constructive Alignment. Higher Education, 32(3), 347-364. https://doi.org/10.1007/BF00138871

Cox, R. S., & Perry, K. M. E. (2011). Like a fish out of water: Reconsidering disaster recovery and the role of place and social capital in community disaster resilience. American journal of community psychology, 48, 395-411. https://doi.org/10.1007/s10464-011-9427-0 .

Fuller, R., & Lain, J. (2017). Building Resilience: A meta-analysis of Oxfam's resilience Effectiveness Reviews. https://doi.org/10.21201/2017.9675

Imperiale, A. J., & Vanclay, F. (2021). Conceptualizing community resilience and the social dimensions of risk to overcome barriers to disaster risk reduction and sustainable development. Sustainable Development, 29(5), 891-905. https://doi.org/10.1002/sd.2182

Jeans, H., Castillo, G. E., & Thomas, S. (2017). Absorb, Adapt, Transform: Resilience capacities: guidelines and toolkits. Oxford: Oxfam International. https://oxfamilibrary.openrepository.com/bitstream/handle/10546/620178/gd-resilience-capacities-absorb-adapt-transform-250117-en.pdf?sequence=4

Kendra, J. M., & Wachtendorf, T. (2007). Community innovation and disasters. Handbook of disaster research, 316-334. https://doi.org/10.1007/978-0-387-32353-4_18

Loboda, V., & Katernyak, I. (2024). Leveraging social entrepreneurship among Ukrainian refugees for resilient communities. Visnyk of Lviv University.Series Pedagogics, (40), 89-106. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.20

Matarrita-Cascante, D., Trejos, B., Qin, H., Joo, D., & Debner, S. (2017). Conceptualizing community resilience: Revisiting conceptual distinctions. Community Development, 48(1), 105-123. https://doi.org/10.1080/15575330.2016.1248458

Norris, F. H., Stevens, S. P., Pfefferbaum, B., Wyche, K. F., & Pfefferbaum, R. L. (2008). Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness. American journal of community psychology, 41, 127-150. https://doi.org/10.1007/s10464-007-9156-6 .

Patel, S. S., Rogers, M. B., Amlôt, R., & Rubin, G. J. (2017). What do we mean by'community resilience'? A systematic literature review of how it is defined in the literature. PLoS currents, 9, ecurrents-dis. https://doi.org/10.1371/currents.dis.db775aff25efc5ac4f0660ad9c9f7db2

Rapaport, C., Hornik-Lurie, T., Cohen, O., Lahad, M., Leykin, D., & Aharonson-Daniel, L. (2018). The relationship between community type and community resilience. International journal of disaster risk reduction, 31, 470-477. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.05.020

Robertson, T., Docherty, P., Millar, F., Ruck, A., & Engstrom, S. (2021). Theory and practice of building community resilience to extreme events. International Journal of Disaster Risk Reduction, 59, 102253, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102253

Semigina, T., Slozanska, H. & Kokoiachuk, Y. (2024). Preparing adults to be community workers: what lessons should

Ukrainian educators learn? In: Przeperski, J. & Baikady, R., eds. The Routledge International Handbook of Social Work Teaching (pp. 469-487). New York: Routledge.

Sharifi, A. (2016). A critical review of selected tools for assessing community resilience. Ecological indicators, 69, 629-647. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2016.05.023

Sharifi, A. (2019). Resilient urban forms: A macro-scale analysis. Cities, 85, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.11.023

Tariq, H., Pathirage, C., & Fernando, T. (2021). Measuring community disaster resilience at local levels: An adaptable resilience framework. International Journal of Disaster Risk Reduction, 62, 102358. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102358

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-26

Як цитувати

Столярик, О. (2025). Сучасні уявлення про резил’єнтність громади: уроки для підготовки соціальних працівників. Social Work and Education, 12(1), 98–115. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.8

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK