СОЦІАЛЬНІ ОЧІКУВАННЯ МОЛОДІ: ВІД ТЕОРЕТИЧНОГО ОСМИСЛЕННЯ ДО ПРАКТИЧНОГО ЗАСТОСУВАННЯ У ВОЄННИЙ ТА ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.9%20Ключові слова:
соціальні очікування , підлітки та молодь, воєнний та післявоєнний період, орієнтація на майбутнєАнотація
Проаналізовано сучасний стан дослідження феномену соціальних очікувань; виокремлено сутність та особливості соціальних очікувань підлітків і молоді. Встановлено, що існування різних підходів до розуміння поняття «соціальні очікування молоді» є відображенням еволюції самого феномену. Так як це поняття не має чіткого теоретико-методологічного визначення, ускладнюється процедура моніторингу й оцінювання результатів його прояву, зокрема в умовах воєнного та післявоєнного стану. Орієнтація на майбутнє відображає перспективні сфери реалізації соціальних очікувань. Урахування загроз та викликів воєнного та післявоєнного стану при орієнтації молоді на майбутнє призводить до змін у ціннісних (освіта, робота та кар’єра, співпраця, служіння), соціальних (рівність, соціальна справедливість, національна ідентичність, патріотизм, допомога іншим), життєвих (життєстійкість, стратегічність, самоефективність, локус-контроль) та сімейних (шлюб, сім’я та батьківство) перспективах. Мета дослідження: проаналізувати сучасні теоретичні підходи до розуміння феномену «соціальні очікування молоді» та виявити перспективні сфери реалізації соціальних очікувань, що пов’язані з виміром загроз та викликів воєнного та післявоєнного періоду. Результати дослідження передбачають теоретичне розширення конструкту «соціальні очікування» шляхом пошуку індикаторів вияву специфічних ознак і чинників їх формування з урахуванням вікового, гендерного, середовищного та регіонального аспектів.Посилання
Андрейкова, І. Б. (2013). Професіоналізм майбутнього викладача іноземної мови як соціально очікуваний і особистісно вагомий результат його магістерської підготовки. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 1. 143-147. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_1_29 [Andreikova, I. B. (2013). Professionalism of a future foreign language teacher as a socially expected and personally significant result of his master's degree. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. 1. 143-147. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2013_1_29 (in Ukrainian)].
Довга, Т. (2017). Імідж-портрет учителя початкової школи: візуалізація професійних вимог та соціальних очікувань. Рідна школа. 3-4. 20-25. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2017_3-4_7 [Dovha, T. (2017). Image-portrait of a primary school teacher: visualization of professional requirements and social expectations. Ridna shkola. 3-4. 20-25. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2017_3-4_7 (in Ukrainian)].
Климчук, В. О. (2021) Психологія посттравматичного зростання: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький: Імекс-ЛТД. хKlymchuk, V. O. (2021). Psychology of post-traumatic growth: monohraf. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. (in Ukrainian)].
Максим, О. В., Рябовол, Т. А. (2020). Особливості прогностичних умінь та ціннісних орієнтацій у контексті очікувань від майбутнього у підлітків з девіантною поведінкою. Молодий вчений. 9(2). 120-124. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2020_9(2)__8 [Maksym, O. V., Riabovol, T. A. (2020). Features of prognostic skills and value orientations in the context of future expectations in adolescents with deviant behavior. Molodyi vchenyi. 9(2). 120-124. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2020_9(2)__8 (in Ukrainian)].
Максимович, О. В. (2018). Cоціально-статусні преференції та кар’єрні очікування підліткової молоді Прикарпаття (за результатами опитування учнів випускних класів закладів загальної середньої освіти). Вісник Одеського національного університету. Соціологія і політичні науки. 23(1). 68-78. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_sip_2018_23_1_9 [Maksymovych, O. V. (2018). Socio-status preferences and career expectations of adolescents in Prykarpattia (according to the results of a survey of graduates of general secondary education institutions). Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Sotsiolohiia i politychni nauky. 23(1). 68-78. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_sip_2018_23_1_9 (in Ukrainian)].
Попович, І. С. (2015). Конструювання особистістю моделі очікуваного майбутнього. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : психологічні науки : зб. наук. праць ХДУ. 6. 145–154 [Popovych, I. S. (2015). Construction of a personality model of the expected future. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia : psykholohichni nauky : zb. nauk. prats KhDU. 6. 145–154. (in Ukrainian)].
Попович, І. С., Блінова, О. Є. (2019). Контент-аналізування соціальних очікувань майбутніх соціальних психологів. Психологічний часопис. 3. 92-106. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2019_3_8 [Popovych, I. S., Blinova, O. Ye. (2019). Content analysis of social expectations of future social psychologists. Psykholohichnyi chasopys. 3. 92-106. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2019_3_8 (in Ukrainian)].
Прошкін, В. В. (2019). Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 6(2). 239-247. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_6(2)__26 Proshkin, V. V. (2019). Socio-communicative competence of future high school teachers: status and expectations. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. 6(2). 239-247. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_6(2)__26 (in Ukrainian)].
Спіцина, Л. В. (2007). Дослідження мотиваційних установок та соціальних очікувань абітурієнтів в системі комунікаційного менеджменту вищому навчальному закладі. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2. 198-202. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2007_2_38. [Spitsyna, L. V. (2007). Research of motivational attitudes and social expectations of entrants in the system of communication management of higher education. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky. 2. 198-202. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2007_2_38 (in Ukrainian)].
Фролов, П. Д., Крамаревич, О. В. (2011). Соціальні очікування як чинник інноваційної активності особистості. Психологічні науки: проблеми і здобутки. 2. 255-269. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2011_2_21 [Frolov, P. D., Kramarevych, O. V. (2011). Social expectations as a factor in the innovative activity of the individual. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky. 2. 255-269. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2011_2_21 (in Ukrainian)].
Dutra-Thomé, L., Koller, S. H., McWhirter, E. H., & McWhirter, B. (2015). Application of the Future Expectation Scale for Adolescents (FESA) in Brazil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(2), 331–339. https://doi.org/10.1590/1678-7153.201528213
Miller, L. E., Grush, J. E. (1988). Improving predictions in expectancy theory research: Effects of personality, expectancies, and norms. Academy of Management Journal, 31, 107-122.
Saupe, L. B., Gößmann, K., Catani, C., & Neuner, F. (2019). Adolescent Life Perspectives After War: Evaluation and Adaptation of the Future Expectation Scale in Uganda. Frontiers in psychology, 10, 15-27. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01527
Seginer, R. (2008). Future orientation in times of threat and challenge: How resilient adolescents construct their future. International Journal of Behavioral Development. 32 (4), 272–282. https://doi.org/10.1177/0165025408090970
Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. New York: Wiley and Sons.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ірина Савельчук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).