СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГАЛУЗІ КРІЗЬ ПРИЗМУ ДЕОНТОЛОГІЧНИХ ТА ПРОФЕСІЙНИХ СТАНДАРТІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.6Ключові слова:
професійна підготовка, фахівці фармацевтичної галузі, тенденції розвитку, деонтологія, етика, професійний стандартАнотація
У статті закцентована увага на необхідності дослідження сучасних тенденцій підготовки фахівців фармацевтичної галузі крізь призму деонтологічних та професійних стандартів, оскільки аналіз наукових джерел засвідчив недостатній рівень розробленості даного питання. Встановлено, що на сучасну систему професійної підготовки майбутніх фахівців фармацевтичної галузі вплинули зміни, яких зазнала галузь із здобуттям Україною незалежності: значне скорочення асортименту й обсягів виробництва фармацевтичної продукції вітчизняного виробництва, зорієнтованість на європейські стандарти професійної підготовки фахівців, дотримання етичних принципів роботи фахівців фармацевтичної галузі. Зазначено, що Україні базовим нормативним регулятором професійної етики фармацевта став прийнятий у 2010 році Етичний кодекс фармацевтичних працівників України, однак подальший розвиток міжнародного законодавства вимагає адаптації вітчизняної системи фармацевтичної освіти до його вимог. У статті проаналізовані ключові нормативні документи, які визначають деонтологічні та професійні стандарти підготовки фахівців фармацевтичної галузі, які призначені для самооцінки та моніторингу, виявлення недоліків, стратегічного планування та покращення процесу освіти на державному рівні надавачами фармацевтичної освіти різних рівнів. Сучасними тенденціями підготовки фахівців фармацевтичної галузі визначено: спрямованість на підвищення престижу професії фармацевта, підвищення її статусу та покращення іміджу в суспільстві; дотримання високих стандартів професійної поведінки фахівців фармацевтичної галузі; посилення пацієнто та клієнтоорієнтованості професійної діяльності у галузі фармації, що відповідає сучасним вимогам деонтологічних і професійних стандартів щодо перенесення акцентів із суб’єктно-об’єктної взаємодії в площині фахівець-клієнт пацієнт на суб’єктно-суб’єктну; зміцнення професійної автономії фармацевтів серед інших фахівців системи охорони здоров’я.Посилання
Етичний кодекс фармацевтичних працівників України. [Code of ethics of pharmaceutical workers of Ukraine. https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2015/04/etichnij_kodeks_pharm_pratsivnik.pdf. [in Ukrainian].]
Клос, Л. (2019). Тенденції професійної підготовки фахівців фармацевтичної галузі. Педагогічні науки, 142, 106–116. [Klos, L. (2019). Trends in professional training of pharmaceutical industry specialists. Pedagogical sciences, 142, 106–116. https://doi.org/10.31392/NZ-npu-142.2019.12. [in Ukrainian].]
Сліпчук, В. (2018). Професійна підготовка фахівців фармацевтичної галузі в Україні у ХХ – на початку ХХІ століття: системний аналіз тенденцій. Освітологія, 7, 44–48. [Slipchuk, В. (2018). Professional training of specialists in the pharmaceutical industry in Ukraine in the 20th – at the beginning of the 21st century: a systematic analysis of trends. Osvitologia, 7, 44–48. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.4448. [in Ukrainian].]
Пельо, І., Рева, Т., Ніженковська, І., Козак, Н., Коновалова, Л. (2020). Тенденції професійної підготовки фахівців із фармації в Україні. Медичні перспективи, 25, (3), 4–8 [Pelo, I., Reva, T., Nizhenkovska, I., Kozak, N., Konovalova, L. (2020). Trends in professional training of pharmacy specialists in Ukraine. Medical perspectives, 25, (3), 4–8. https://doi.org/10.26641/2307-0404.2020.3.214543. [in Ukrainian].]
Шафранська, Т.Ю. (2016). Основні дефініції деонтологічної культури майбутніх фармацевтів. Вісник Житомирського державного університетуту ім. І. Франка, 2 (84), 129–134. [Shafranska, T.Yu. (2016). Basic definitions of deontological culture of future pharmacists. Bulletin of Zhytomyr State University named after I. Franko, 2 (84), 129–134. [in Ukrainian].]
FІР statement of professional standards. Codes of ethics for pharmacists. Retrieved from: https://www.fip.org/file/1586 [FІР statement of professional standards. Codes of ethics for pharmacists. Retrieved from: https://www.fip.org/file/1586]
Nanjing Statements. Statements on Pharmacy and Pharmaceutical Sciences Education (2017). Retrieved from: https://www.fip.org/files/content/pharmacy-education/fip-education/nanjing-statements.pdf
Transforming Pharmacy and Pharmaceutical Sciences Education in the Context of Workforce Development. Retrieved from: https://www.fip.org/file/1387
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 ксана ТКАЧУК, Аліна ДЕЙНЕКА, Тетяна НЕСТЕРУК
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).