The Формування ціннісних орієнтацій майбутніх соціальних працівників засобами нових медіа
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.12Ключові слова:
ціннісні орієнтації, нові медіа, соціальна робота, професійна підготовка, медіаграмотність, цифрове середовище, етична свідомість, соціалізація, цифрова освітаАнотація
У статті розглянуто актуальну проблему формування ціннісних орієнтацій студентів спеціальності «Соціальна робота» в умовах цифровізації та зростаючої ролі інформаційно-комунікаційного середовища. Ціннісні орієнтації є ключовою складовою професійної ідентичності соціального працівника, що визначає його здатність приймати морально виважені рішення, дотримуватися етичних стандартів і бути відповідальним у взаємодії з клієнтами та громадою. Сьогодні нові медіа — соціальні мережі, відеоплатформи, блоги, подкасти — виступають не лише каналом передачі інформації, а й самостійним середовищем, у якому формуються переконання, етичні установки та професійна позиція студентської молоді.
Метою дослідження є проаналізувати особливості впливу нових медіа на формування ціннісних орієнтацій майбутніх соціальних працівників.
У роботі окреслено як позитивні аспекти впливу нових медіа, так і ризики. Нові медіа розглядаються як простір етичного вибору, де майбутні соціальні працівники не лише споживають, а й продукують контент, відображаючи власну ціннісну систему. Проаналізовано конкретні механізми інтеграції цифрового контенту в освітній процес: використання соціальних мереж у професійній комунікації, перегляд тематичних відео та подкастів, участь у цифрових просвітницьких ініціативах, створення власних соціальних проєктів онлайн. Акцент зроблено на важливості розвитку медіаграмотності, етичної рефлексії, здатності розпізнавати маніпулятивний контент і формувати усвідомлене ставлення до професійної діяльності в цифровому контексті.
Зроблено висновок, що нові медіа можуть бути не лише викликом, а й ресурсом для професійного зростання майбутніх соціальних працівників за умови їх осмисленого та критичного використання. Запропоновано практичні рекомендації щодо створення цифрового освітнього простору, який сприятиме формуванню ціннісно орієнтованих, етично свідомих фахівців.
Посилання
Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford University Press. URL: https://www.academia.edu/25294841/
Manuel_Castells_Communication_Power_2009_, doi: https://doi.org/10.1177/01634437103799.
Jimmy, A. Young, Shane, R. Brady (2022). Re-Imagining Digital and New Media Literacies in Social Work Education. URL:https://journals.indianapolis.iu.edu/index.php/ advancesinsocialwork/article/view/24947/24404, doi:https://doi.org/10.18060/24947.
Семигіна, Т. В. (2020). Сучасна соціальна робота, С. 24–25. URL: https://www.researchgate.net/publication/342003632_Sucasna_socialna_robota.
Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. Free Press.
Professional code for the social work professional, (IFSW, 2020). URL: https://www.ifsw.org/wp-content/uploads/2021/03/Code-of-ethics-VSWS_Surinam.pdf? utm_source=IFSW+Mermbers+Organizations+-+March+2021&utm_campaign=81432f27b4-EMAIL_CAMPAIGN_2018_09_14_10_12_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_5701cabe5d-81432f27b4-81999517.
Gruzd, А. (2018). Uses and Gratifications factors for social media use in teaching. URL: https://www.researchgate.net/publication/306023584_Uses_and_Gratifications_factors_for_social_media_use_in_teaching_Instructors'_perspectives, doi: https://doi.org/10.1177/146144481 66629.
Pew Research Center. (2023). News consumption across generations. https://pewresearch.org
Council of Europe. (n.d.). Youth participation. URL: https://www.coe.int/en/web/ youth/youth-participation.
European Social Network (2023). Annual rewiew 2022. URL: https://www.esn-eu.org/ publications/annual-review-2022.
Holter, M. T., & Hegna, K. (2021). Digital youth engagement and values: a Nordic perspective. Youth & Society, 53(4), 676–694.
Nowak, A., & Sokolowski, M. (2021). Social work education and media: Comparative analysis. Central European Journal of Social Work, 17(3), 92–103
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Денис Мураховський

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Creative Commons «Attribution» 4.0