Потенціал суспільно-орієнтованого навчання в підготовці фахівців із соціальної роботи: досвід трьох країн

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.10

Ключові слова:

суспільно-орієнтованого навчання, підготовка майбітніх фахівців із соціальної роботи

Анотація

.Дослідження дає відповідь на питання про потенціал суспільно-орієнтованого навчання в підготовці фахівців із соціальної роботи в контексті сучасних викликів професії.Суспільно-орієнтоване навчання – це стратегія викладання та навчання, яка поєднує послуги з освітою для розвитку знань, навичок і громадянської активності студентів під час вирішення проблем і викликів громади.Дослідження відображає теоретичні основи та приклади інтеграції суспільно-орієнтованого навчання в освіту із соціальної роботи в Словаччині, Україні та Грузії.Досвід показує, що стратегія суспільно-орієнтованого навчання може розвинути специфічні компетенції, необхідні для виконання соціальної роботи на практиці, і має потенціал для відповіді на поточні виклики соціальної роботи на ранніх етапах професіоналізації соціальних працівників.

Біографії авторів

Шорена САДЗАГЛІШВІЛІ, Державний університет Іллі, м.Тбілісі

магістр соціальної роботи, доктор психології, Програма соціальної роботи, Факультет мистецтв і науки

Альжбета Брозманова Грегорова, Університету Матея Беля в Банській Бистриці

 доцент кафедри соціальної роботи педагогічного факультету 

Міхаела Скиба, Прешівський університет, м.Пряшів

доцент, Інститут педагогіки та соціальної роботи, Факультет мистецтв

Наталія Гусак, Національний університет «Києво-Могилянська академія», Київ

доцент Школи соціальної роботи 

Тетяна Матулайова, Сілезький університет, м.Опава

професор, Факультет публічної політики

Наталія Матулайова, Сілезький університет, м.Опава

професор, Факультет публічної політики, 

Посилання

Abel, C. F. (2004). A justification of the philanthropic model. In B. W. Speck & S. L. Hoppe (Eds.), Service-learning: History, theory, and issues (pp. 45–58). Westport, CT: Praeger Publishers.

Association of Educators in Social Work in Slovakia. (2014). Minimum Standards of Practice Education in the Social Work Study. https://www.asvsp.org/english/

Barth, M., Adombent, M., Fischer, D., Richter, S., & Reckmann, M. (2014). Learning to Change Universities from Within: A service-learning Perspective on Promoting Sustainable Consumption in Higher Education. Journal of Cleaner Production, 62, 72–81. DOI: 10.1016/j.jclepro.2013.04.006

Boiko, O., & Kabachenko, N. (2016). Social Work Formation in Ukraine. International Journal for Transformative Social Policy and Practice, 1, 35-40. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/11682/Boiko_Social_W ork_Formation_in_Ukraine.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bringle, R. G., & Hatcher, J. A. (1996). Implementing Service-Learning in Higher Education. Journal of Higher Education, 67(2), 221–239. DOI: 10.1080/00221546.1996.11780257

Bringle, R. G., & Hatcher, J. A. (2000). Institutionalization of Service Learning in Higher Education. The Journal of Higher Education, 71(3), 273–290. DOI: 10.1080/00221546.2000.11780823

Brozmanova Gregorova, A. (2013). Možnosti využitia service-learning v pregraduálnej príprave sociálnych pracovníkov a pracovníčok. In B. Balogová, M. Skyba, & D. Šoltésová (Eds.), Pregraduálna príprava sociálnych pracovníkov, pracovníčok a sociológov, sociologičiek a možnosti ich uplatnenia v praxi (pp. 77–88). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Inštitút edukológie a sociálnej práce.

Brozmanová Gregorová, A. (Eds.). (2022). Service-learning in Youthwork: Handbook for youth workers. Banská Bystrica: Platform of Volunteer Centers and Organizations, 2021.

Brozmanová Gregorová, A., Heinzová, Z., Kurčíková, K., Šavrnochová, M., & Šolcová, J. (2019). Development of Social Work Student's Key Competences through Service-learning. Czech and Slovak Social Work, 2, 68-87.

Brozmanová Gregorová, A. (2024) A Long-Lasting Innovation in Social Work Practice Education Through Service-Learning in a Virtual Environment Established During the COVID-19 Pandemic: Experiences from Slovakia. In: Guidi, R., Spatscheck, C. (eds) Social Work Practice Education Beyond the Pandemic. European Social Work Education and Practice. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66559-2_6

Burke, T. K. (2011). Educating Citizens and Professionals: Using Service-Learning to Enhance the Civic Element of Social Work Education. Advances in Social Work, 12(1), 21–32.

Campbell, M., & Bragg, N. (2007). The bigger picture: Social work educators' role in civic engagement. In M. Nadel, V. Majewski, & M. Sullivan-Cosetti (Eds.), Social work and service learning: Partnerships for social justice (pp. 209–218). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Council on Social Work Education. (2015). Educational Policy and Accreditation Standards (EPAS) for Baccalaureate and Master’s Social Work Programs. Retrieved January 2020,

http://www.socialserviceworkforce.org/system/files/resource/files/Accredidation%20 Standards.pdf

Carnicelli, S., & Boluk, K. (2017). The promotion of social justice: Service learning for transformative education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 21(B), 126-134. DOI: 10.1016/j.jhlste.2017.01.003.

Dostilio, L. D., & Perry, L. G. (2017). An explanation of community engagement Professionals as professionals and leaders. The community engagement professional in higher education: A competency model for an emerging field, 1-26.

Fiske, E. B. (2001). Learning in Deed: The Power of Service-Learning for American Schools. Battle Creek: W.K. Kellogg Foundation.

Furco, A. (1996). Service-learning: A balanced approach to experiential education. Expanding Boundaries: Serving and Learning, pp. 1, 1–6.

Furco, A., & Holland, B. A. (2005). Institutionalizing Service-Learning in Higher Education: Issues and Strategies for Chief Academic Officers. Berkeley: Center for Studies in Higher Education, University of California at Berkeley.

Furco, A. (2011). Service-Learning: A Balanced Approach to Experiential Education. Expanding Boundaries: Service and Learning. Washington DC: Corporation for National Service.

Global Standards for Social Work Education and Training. (2019). Retrieved January 2020, from The International Federation of Social Workers (IFSW) and the International Association of Schools of Social Work (IASSW): https://www.iassw-aiets.org/global-standards-for-social-work-education-and-training/

Green, S. (2009). Redesigning practice-education modules in social work as service-learning modules. In M. Moore & P. Lan Lin (Eds.), Service-learning in higher education (pp. 85–96). United States of America: University of Indianapolis Press.

Gusak, N., & Volhyna O. (2021). Key Competencies in Social Work through Field Placement: Teaching and Learning Cases in Ukraine during COVID-19. Journal of Comparative Social Work, 16(2), 88-112. DOI: 10.31265/jcsw.v16.i2.401

Hanover Research. (2011). Assessing Service-Learning Impacts at Higher Education Institutions. Retrieved March 05, 2018, from www.hanoverresearch.com

Heffernan, K. (2001). Service-learning in higher education. Journal of contemporary water research and education, 119(1), 2-8.

Jacoby, B. (2015). Service-Learning Essentials: Questions, Answers, and Lessons Learned. San Francisco: Jossey-Bass.

Khiatani, P. V., She, M. H. C., Ho, O. Y. Y., & Liu, J. (2023). Service-learning under COVID-19: A scoping review of the challenges and opportunities for practicing service-learning in the ‘New Normal’ [Review of Service-learning under COVID-19: A scoping review of the challenges and opportunities for practicing service-learning in the ‘New Normal’]. International Journal of Educational Development, 100, 102813. Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102813

Lemieux, C. M., & Allen, P. D. (2007). Service learning in social work education: The state of knowledge, pedagogical, practicalities, and practice conundrums. Journal of Social Work Education, 43(2), 309–325.

Lipčaková, M., & Matulayová, T. (2012). Service-learning in education in social work. In Challenges and trends in social work education: Proceedings of the international scientific conference held on 26-27 April 2012 (pp. 713–716). Prešov: FF PU.

Master of Social Work Program, University. (2019). Fieldwork manual. Tbilisi: State University Printing Press.

Matulayova, T. (2005). Dobrovoľníctvo vysokoškolských študentov odboru sociálna práca. In A. Tokárová, J. Kredátus, & V. Frk (Eds.), Kvalita života a rovnosť príležitostí z aspektu vzdelávania dospelých a sociálnej práce (pp. 713–716). Prešov: Vydavateľstvo FF PU v Prešove.

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2019). Higher education in social work for master level (Standard No. 556). https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/06/231-sotsialna-robota-magistr.pdf [in Ukrainian]

Maccio, E. M. (2011). Graduate Social Work Students’ Attitudes Toward Service-Learning. In Journal of Teaching in Social Work (Vol. 31, Issue 2, p. 163). Taylor & Francis. https://doi.org/10.1080/08841233.2011.560539

Mitchell, T. D. (2008). Traditional vs. Critical Service-Learning: Engaging the Literature to Differentiate Two Models. Michigan Journal of Community Service Learning, 14(2), 50–65.

Nadel, M., Majewski, V., & Sullivan-Cosetti, M. (2007). Social work and service learning: Partnerships for social justice. Lanham, MD, US: Rowman & Littlefield.

Naukma. (2020). Educational program in social work for master level (Order No. 2.2).

https://www.ukma.edu.ua/ects/index.php/fsnst/171-2018-06-13-09-07-54/mps [in Ukrainian]

Ornellas, A., Spolander, G., & Engelbrecht, L. K. (2018). The Global Social Work Definition: Ontology, Implications, and Challenges. Journal of Social Work, 18(2), 222–240.

Petracchi, H. E., Weaver, A., Schelbe, L., et al. (2016). Service Learning in Baccalaureate Social Work Education: Results of a National Survey of Accredited Programs. Journal of Social Journal of Social Work Education, 52(3), 325–336.

Phillips, A. (2011). Service-Learning and Social Work Competency-Based Education: A ‘Goodness of Fit’? Advances in Social Work, 12(1), 1–20.

Regina, C., & Ferrara, C. (2017). Service-Learning in Central and Eastern Europe - Handbook for Engaged Teachers and Students. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLAYSS. Retrieved from: http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/SL-EE_nov17.pdf.

Rusu, A. S., Bencic, A., & Hodor, T. (2014). Service-Learning programs for Romanian students – an analysis of international programs and ideas of implementation. Procedia Social and Behavioral Sciences, 142, 154–161. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.07.632

Sadzaglishvili, S. (2023). Teaching Social Work Management Through Service Learning. In M. Arnold (Ed.), Handbook of Applied Teaching and Learning in Social Work Management Education. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-18038-5_12

Schelbe, L., Petracchi, H. E., & Weaver, A. (2014). Benefits and Challenges of Service-Learning in Baccalaureate Social Work Programs. In Journal of Teaching in Social Work (Vol. 34, Issue 5, p. 480). Taylor & Francis. https://doi.org/10.1080/08841233.2014.954689

Skyba, M., & Šoltésová, D. (2014). Service-learning in the education of (school) social workers. Prešov: Faculty of Arts, University of Prešov in Prešov.

Watson, J. B., Jr. (2004). A justification of the civic engagement model. In B. W. Speck & S. L. Hoppe (Eds.), Service-learning: History, theory, and issues (pp. 73–84). Westport, CT: Praeger Publishers.

Zieren, G. R., & Stoddard, P. H. (2004). The historical origins of service-learning in the nineteenth and twentieth centuries: The transplanted and indigenous traditions. In B. W. Speck & S. L. Hoppe (Eds.), Service-learning: History, theory, and issues (pp. 23–42). Westport, CT: Praeger.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-26

Як цитувати

САДЗАГЛІШВІЛІ, Ш. ., Брозманова Грегорова, А., Скиба, М. ., Гусак, Н. ., Матулайова, Т. ., & Матулайова, Н. . (2025). Потенціал суспільно-орієнтованого навчання в підготовці фахівців із соціальної роботи: досвід трьох країн. Social Work and Education, 12(1), 129–142. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.10

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION