Інтеграція безбар'єрності в освітні стандарти: виклики та перспективи підготовки фахівців
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.16Ключові слова:
доступність, безбар'єрність, стандарти вищої освіти, інклюзивне середовище, освітні програми, компетенціїАнотація
У статті розглянуто та обґрунтовано важливість розуміння принципів безбар'єрності майбутніми фахівцями різних галузей. Представлено теоретичний аналіз змістових характеристик поняття «безбар'єрність» у контексті сучасної соціальної політики та професійної діяльності. Досліджено, що у багатьох державних стандартах спеціальностей різних галузей відсутні прямі згадки про принцип безбар’єрності, інклюзію або універсальний дизайн. Компетентності та результати навчання зосереджені переважно на технічних аспектах, без врахування, зокрема, потреб користувачів з обмеженими можливостями.
Розглянуто необхідність інтеграції принципів безбар'єрності в освітні програми різних спеціальностей РВО «Бакалавр» вищої освіти. Проаналізовано практичні аспекти застосування вимог політики безбар'єрності у професійній діяльності, що сприяє створенню інклюзивного середовища та розширенню доступу для всіх категорій населення. Виокремлено та обґрунтовано ключові компетенції, які дозволяють майбутнім фахівцям різних галузей ефективно впроваджувати безбар'єрні рішення у своїй щоденній практиці.
Аналіз отриманих результатів дослідження дозволяє рекомендувати переглянути та оновити державні стандарти вищої освіти, включивши положення, що сприятимуть формуванню у здобувачів розуміння принципів безбар’єрності та навичок забезпечення доступності у професійній сфері.
Посилання
Бабич О. В. (2024) Забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні. Державне будівництво. № 2 (36). С. 620–634. [Babich, O.V. (2024). Zabezpechennia stvorennia bezbariernoho prostoru v Ukraini [Ensuring the creation of a barrier-free space in Ukraine]. Derzhavne budivnytstvo – State Formation, 2 (36), 620–634]. https://doi.org/10.26565/1992-2337-2024-2-42. [in Ukrainian].
Безбар’єрність. Сайт Міністерства соціальної політики України. [Bezbariernist [Barrier-freeness]. Sait Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy – Ministry of Social policy of Ukraine, site]. https://www.msp.gov.ua/about/klyuchovi-napryamy/bezbaryernist [in Ukrainian].
Безбарʼєрність. Змінено стандарти вищої освіти. Сайт МОН. 08 лютого 2024 року. [Bezbarʼiernist. Zmineno standarty vyshchoi osvity. [Barrier-freeness. Higher education standards have changed]. Ministry of Education and Science of Ukraine, site. 08.02.2024]. https://ksu24.kspu.edu/s/DtZgW. [in Ukrainian].
Глазкова І. Я., Хатунцева С. М. (2024). Теоретико-методичні засади безбар’єрного освітнього середовища. Кол. монографія: Університети України в умовах нових реалій: збереження наукового та кадрового потенціалу : Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing». С. 97–120. [Hlazkova I., Khatuntseva S. (2024) Teoretyko-metodychni zasady bezbariernoho osvitnoho seredovyshcha [Theoretical and methodological foundations of a barrier-free
educational environment.]. Col. monohrafiia: Universytety Ukrainy v umovakh novykh realii: zberezhennia naukovoho ta kadrovoho potentsialu – Universities of Ukraine in the context of new realities: preservation of scientific and human resources potential: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2024. 408 р. 97–120]. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-434-4-6. [in Ukrainian].
Методичні рекомендації щодо запровадження безбар'єрності освітніх послуг у закладі вищої освіти з урахуванням потреб людей з порушеннями мови, слуху, комунікації, руху, батьків з дітьми, людей старшого віку та інших суспільних груп. Лист МОН № 6/688-24 від 04 вересня 2024 р. [Metodychni rekomendatsii shchodo zaprovadzhennia bezbariernosti osvitnikh posluh u zakladi vyshchoi osvity z urakhuvanniam potreb liudei z porushenniamy movy, slukhu,
komunikatsii, rukhu, batkiv z ditmy, liudei starshoho viku ta inshykh suspilnykh hrup [Methodological recommendations for the introduction of barrier-free educational services in a higher education institution, taking into account the needs of people with speech, hearing, communication, and movement disorders, parents with children, older people, and other social groups]. Letter from the Ministry of Education and Science № 6/688-24 04.09.2024]. https://mon.gov.ua/npa/pro-metodychni-rekomendatsiihttps://mon.gov.ua/npa/pro-metodychni-rekomendatsii. [in Ukrainian].
Освітні програми кафедри управління інформаційною та кібербезпекою. Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій. [Osvitni prohramy kafedry upravlinnia informatsiinoiu ta kiberbezpekoiu. Derzhavnyi
universytet informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Educational programs of the Department of Information and Cybersecurity Management. State University of Information and Communication Technologies]. https://ksu24.kspu.edu/s/PD6wn. [in Ukrainian].
Силабус навчальної дисципліни «Доступність та універсальний дизайн». Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка». [Sylabus navchalnoi dystsypliny «Dostupnist ta universalnyi dyzain». Natsionalnyi
universytet «Poltavska politekhnika imeni Yuriia Kondratiuka» [Syllabus of the academic discipline «Accessibility and Universal Design». National University Poltava Polytechnic named after Yuriy Kondratyuk]. https://ksu24.kspu.edu/s/gVpXR. [in Ukrainian].
Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня галузі знань 03 – гуманітарні науки, спеціальності 034 – культурологія. Наказ МОН України від 16.06.2020 р. № 801.[Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershoho (bakalavrskoho) rivnia haluzi znan 03 Humanitarni nauky, spetsialnosti 034 Kulturolohiia. [Standard of higher education of Ukraine of
the first (bachelor's) level, field of knowledge 03 humanities, specialty 034 cultural studies]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine 16.06.2020. № 801]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-
osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/034-Kulturolohiya-bakalavr.28.07-1.pdf. [in Ukrainian].
Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня ступеня «бакалавр» за галуззю знань 12 «Інформаційні технології» спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки». Наказ Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 р. № 962. [Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershoho (bakalavrskoho) rivnia stupenia «bakalavr» za haluzziu znan 12 «Informatsiini tekhnolohii» spetsialnistiu 122 «Kompiuterni nauky» [Standard of higher education of Ukraine of the first (bachelor's) level of the degree «bachelor» in the field of knowledge 12 Information Technologies with a specialty 122 Computer Science.]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine 10.07.2019 № 962]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/122-kompyut.nauk.bakalavr-1.pdf. [in Ukrainian]
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта/Педагогіка», спеціальність 012 – «Дошкільна освіта». Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.11.2019 р. № 1456. [Standart vyshchoi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 01 – «Osvita/Pedahohika», spetsialnist 012 «Doshkilna osvita». Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy [Standard of higher education of Ukraine: first (bachelor's) level, field of knowledge 01
«Education/Pedagogy», specialty 012 «Preschool education»]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 21.11.2019. № 1456]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf. [in Ukrainian].
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 03 Гуманітарні науки, спеціальність 035 «Філологія». Наказ Міністерства освіти і науки України 20.06.2019 р. № 869. [Standart vyshchoi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 03 Humanitarni nauky, spetsialnist 035 Filolohiia [Standard of higher education of Ukraine: first (bachelor's) level, field of knowledge 03 Humanities, specialty 035 Philology]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine 20.06.2019. № 869]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/035-Filolohiya-bakalavr.28.07-1.pdf. [in Ukrainian].
Стандарт вищої освіти. Перший (бакалаврський рівень) вищої освіти. Ступінь «бакалавр». Галузь знань 02 «Культура та мистецтво», спеціальність: 025 «Музичне мистецтво». Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.05.2019 р. № 727. [Standart vyshchoi osvity. Pershyi (bakalavrskyi riven) vyshchoi osvity. Stupin «bakalavr». Haluz znan 02 «Kultura ta mystetstvo», spetsialnist: 025 «Muzychne mystetstvo» [Standard of higher education. First (bachelor's level) of higher education. Degree «bachelor». Field of knowledge 02 «Culture and art», specialty: 025 «Musical art»]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. 24.05.2019. № 727. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/025-Muz.mystetstvo-bakalavr.28.07.pdf [in Ukrainian].
Coleman, Mikki, & Berge, Zane L. A. (2018). Review of Accessibility in Online Higher Education. Online Journal of Distance Learning Administration, Volume XXI, № 1. https://ojdla.com/archive/spring211/coleman_berge211.pdf
Mbita Mbao, and Elspeth Slayter (2024). Disability: Ten Tenets of a Disability-Affirming Practice.. Social Work Today. Vol. 24 № 3 P. 22. https://www.socialworktoday.com/archive/Summer24p22.shtml
Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., & Fernández-Cerero, J. (2022). Access and Participation of Students with Disabilities: The Challenge for Higher Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (19), 11918. https://doi.org/10.3390/ijerph191911918
Hornby, G., Pilgrim, M., & Macfarlane, S. (2017). Enablers and barriers to developing competencies in a blended learning programme for specialist teachers in New Zealand. Educational Review. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1345860
Lopez, J., & Grey, F. (2025). Anti-Ableism in Higher Education: A Changemaking Report. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/
MKEFZ Policy and Legal Knowledge: Understanding of relevant disability laws, regulations, and institutional policies. Higher Education Research Brief, 2025. URL: https://adata.org/research_brief/higher-education-and-ada
Tai, J., Ajjawi, R., Bearman, M., Boud, D., Dawson, P., & Jorre de St Jorre, T. (2022). Assessment for inclusion: rethinking contemporary strategies in assessment design. Higher Education Research & Development, 42(2), 483–497. https://doi.org/10.1080/07294360.2022.2057451
The Accessibility and Universal Design Framework for Social Work Education and Practice was created by and should be attributed to the Accessibility Advisory Group at the University of Maryland School of Social Work. URL:
https://www.ssw.umaryland.edu/media/ssw/disability-and-accessibility/SSW-UD-Framework-Final.pdf
UNESCO Framework for Culture and Arts Education (Abu Dhabi, 2024). URL:https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2024/02/WCCAE_UNESCO%2 0Framework_EN_0.pdf
Union of equality: Strategy for the rights of persons with disabilities 2021-2030. URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/disability/union-equality-strategy-rights-persons-disabilities-2021-2030_en#
Velarde-García, J.F.; Álvarez-Embarba, B.; Moro-Tejedor, M.N.; Rodríguez-Leal, L.; Arrogante, O.; Alvarado-Zambrano, M.G.; Pérez-Corrales, J.; Palacios-Ceña, D. (2023). Barriers and Facilitators to the Learning and Acquisition of Research Competencies among Nursing Students through Active Methodologies: A Qualitative Study Using Reflective Writing.
Healthcare, 11, 1078. https://doi.org/ 10.3390/healthcare11081078
Weeden E. (2023).A model of an accessibility curriculum in higher education. Front. Computer Science. URL: https://doi.org/10.3389/fcomp.2023.1139350
Woodfield, Casey & Freedman, Justin (2021). Barriers to Knowing and Being Known: Constructions of (In)competence in Research. The Journal of the Canadian Philosophy of Education Society. Philosophical Inquiry in Education, Volume 28, № 2, pp. 176–194. https://rdw.rowan.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1036&context=education_facpub
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Volodymyr Gurich

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Creative Commons «Attribution» 4.0