Дисципліна «Методологія наукових досліджень» для майбутніх фахівців соціальної сфери у контексті розроблення нових стандартів вищої освіти та соціальних змін

Автор(и)

  • Олена Литовченко Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0001-8696-9610

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.13

Ключові слова:

соціальна робота та консультування, освітні програми, стандарти вищої освіти, методологія, студенти, проесійна підготовка соціальних працівників

Анотація

Матеріали статті презентують результати дослідження питання оновлення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень» для майбутніх фахівців соціальної сфери у контексті розроблення нових стандартів вищої освіти та з урахуванням актуальних проблем в українській соціальній роботі, які потребують вивчення.

Методологія дослідження включала аналіз нормативних документів, дотичних до проблеми дослідження; аналіз публікацій українських фахівців, присвячених актуальним змінам у соціальній роботі в Україні в умовах війни, а також новаціям наукових досліджень у соціальній сфері; узагальнення здобутих результатів.

У статті подано аналіз нормативних змін у контексті проблеми. Зокрема акцентовано, що в українській системі освіти триває процес розроблення нових стандартів вищої освіти, передумовами якого є нова редакція Переліку галузей знань та спеціальностей (Постанова КМУ №1021 від 30.08.2024), переліку «регульованих» спеціальностей (Наказ МОН України 27.02.2025 № 373); зміни до статті 10 «Стандарти вищої освіти» Закону України «Про вищу освіту» (Закон України № 3642-IX) та інші. Наразі в Україні розробляються нові стандарти вищої освіти для підготовки фахівців соціальної сфери за оновленим переліком спеціальностей, зокрема спеціальність І 10 Соціальна робота та консультування та спеціальність  І 11 Дитячі та молодіжні служби (галузь Охорона здоров’я та соціальне забезпечення).

Дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень» належить до обов’язкових компонентів освітньої програми на другому (магістерському) рівні вищої освіти; її організація і зміст має враховувати: нормативні вимоги; актуальні зміни у науковій сфері, методології досліджень; новації у відповідній галузі знань та актуальні проблеми практики, що потребують розв’язання. Невід’ємною компонентою робочої програми дисципліни є модулі/тематика з академічної доброчесності, дослідницької етики.

У розробленні змісту підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери за спеціальністю І 10 Соціальна робота та консультування, зокрема у визначенні тематики магістерських кваліфікаційних робіт, студентських досліджень необхідно враховувати найбільш актуальні аспекти теорії і практики соціальної роботи, зокрема в умовах війни в Україні та повоєнного відновлення.

Біографія автора

Олена Литовченко , Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу позашкільної освіти,
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Посилання

Закон України № 3642-IX від 23.04.2024. Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу. [Law of Ukraine No. 3642-IX of April 23, 2024. On Amendments to Certain Laws of Ukraine Regarding the Development of Individual Educational Trajectories and Improvement of the Educational Process]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3642-20#Text [in Ukrainian]

Закон України 1556-VII від 01.07.2014. Про вищу освіту. [Law of Ukraine 1556-VII dated 01.07.2014. On Higher Education]. URLhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian]

Наказ МОН України 27.02.2025 № 373. Про затвердження Переліку спеціальностей на рівні вищої освіти, що передбачають доступ до професій, для яких запроваджено додаткове регулювання. [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 27.02.2025 No. 373. On approval of the List of specialties at the level of higher education, providing access to professions for which additional regulation has been introduced]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0394-25#Text [in Ukrainian]

Постанова КМУ №1021 від 30.08.2024. Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1021 dated 30.08.2024. On amendments to the list of fields of knowledge and specialties in which applicants for higher and professional pre-higher education are trained]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1021-2024-%D0%BF#Text [in Ukrainian]

Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing. [Semigina, T. (2021). A critical paradigm of research in contemporary social work. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing]. [in Ukrainian]

Семигіна, Т. (2022). Уроки війни, (не) вивчені вітчизняною соціальною роботою. Матеріали ІІІ міжнародної наукової конференції (Київ, 23 вересня 2022 р.). Київ. [Semigina, T. (2022). Lessons of war (not) learned by domestic social work. Proceedings of the 3rd International Scientific Conference (Kyiv, September 23, 2022). Kyiv]. URL:https://www.researchgate.net/publication/363769961_Uroki_vijni_ne_vivceni_vitciznanou_socialnou_robotou [in Ukrainian]

Семигіна, Т. & Столярик, О. (2024). Соціальна робота в умовах травматизації населення внаслідок війни: практика та освіта. Проблеми та перспективи економіки та менеджменту: мат-ли Міжнар.наук.-практ. конф. (с. 59-63). Черкаси: Research Europe. [Semigina, T. & Stoliaryk, O. (2024). Social work in conditions of traumatized populations as a result of war: practice and education. Problems and prospects of economics and management: proceedings of the International Scientific-Practical Conference (pp. 59-63). Cherkasy: Research Europe]. [in Ukrainian]

Семигіна Т. (2024). Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект. Social Work and Education, Vol. 11, No. 3 pp. 488-498. [Semigina, T. (2024). Analysis of educational programs in social work in Ukraine: institutional aspect. Social Work and Education, Vol. 11, No. 3 pp. 488-498]. DOI : 10.25128/2520-6230.24.4.3 [in Ukrainian]

Слозанська, Г., Горішна, Н., Бибик, Д., Криницька, І. (2023). Соціальна підтримка ветеранів/ветераном російськоукраїнської війни та членів їхніх сімей у воєнний та повоєнний час. Social Work and Education, Vol. 10, No. 1. pp. 47-62. [Slozanska, H., Horishna, N., Bybyk, D., Krynytska, I. (2023). Social support for veterans of the Russian-Ukrainian war and their family members during wartime and post-war times. Social Work and Education, Vol. 10, No. 1. pp. 47-62]. DOI: 10.25128/2520-6230.23.1.5 [in Ukrainian]

Laura A Voith, Tyrone Hamler, Meredith W Francis, Hyunjune Lee, Amy Korsch-Williams (2020). Using a Trauma-Informed, Socially Just Research Framework with Marginalized Populations: Practices and Barriers to Implementation . Social Work Research, Volume 44, Issue 3, September 2020, Pages 169–181. https://doi.org/10.1093/swr/svaa013

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Литовченко , О. . (2025). Дисципліна «Методологія наукових досліджень» для майбутніх фахівців соціальної сфери у контексті розроблення нових стандартів вищої освіти та соціальних змін. Social Work and Education, 12(3), 454–462. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.13

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION