Використання стандарту WCAG у навчальних проєктах як інструмент формування цифрової та інклюзивної компетентності

Автор(и)

  • Віталій Квашук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, м. Умань, Україна http://orcid.org/0009-0006-5112-2122

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.2

Ключові слова:

цифровізація, проєкт, інклюзивність, WCAG, доступність, соціальна робота, альтернатива, адаптація

Анотація

У статті аналізується впровадження стандарту WCAG в Україні в контексті розвитку цифрових технологій та забезпечення інклюзивності в соціальній роботі через проєктування. Досліджується вплив цифровізації на доступність інформаційних ресурсів для осіб з інвалідністю, зокрема в сфері соціальних послуг. Визначено основні виклики, з якими стикаються соціальні служби при адаптації веб-ресурсів до міжнародних стандартів доступності, а також розглядаються альтернативні підходи та технології для забезпечення рівного доступу до інформації та послуг для усіх громадян.

Стаття висвітлює важливість впровадження стандарту WCAG в Україні, аналізує поточний стан справ, виявляє основні виклики та пропонує шляхи їх подолання через використання інноваційних технологій та розвиток інклюзивних практик у соціальній роботі. Забезпечення доступності цифрових ресурсів є ключовим елементом створення справедливого та інклюзивного суспільства, що відповідає вимогам сучасного світу.

Впровадження стандарту WCAG в Україні є важливим кроком на шляху до забезпечення інклюзивності та рівного доступу до цифрових послуг для всіх громадян. Незважаючи на певні виклики, такі як відсутність чітких нормативних вимог, технічні та культурні бар’єри, існують значні можливості для покращення доступності через впровадження сучасних технологій та розвиток інклюзивних практик. Порівняльний аналіз показує, що успішне впровадження WCAG можливе за умови наявності комплексного підходу, що включає нормативно-правову підтримку, освітні ініціативи та фінансові ресурси. Впровадження стандарту WCAG в Україні є необхідним кроком для забезпечення інклюзивності та рівного доступу до цифрових послуг. Дотримання стандартів доступності сприятиме соціальній інтеграції осіб з інвалідністю та підвищенню якості соціальних послуг, що надаються в цифровому середовищі.

Біографія автора

Віталій Квашук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, м. Умань

здобувач третього (освітньо-науового) рівня вищої освіти спеціальності 231 Соціальна робота, Уманський  державний педагогічний університету імені Павла Тичини, вул. Садова,  2,  м. Умань, Черкаська область

Посилання

World Wide Web Consortium (W3C). (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. URL: https://www.w3.org/TR/WCAG21/

Закон України «Про забезпечення доступності інтернет-контенту для осіб з інвалідністю». (2020). [Law of Ukraine «On Ensuring Accessibility of Internet Content for Persons with Disabilities». (2020)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian]

Державна служба України з питань доступності. (2023). Звіт про стан впровадження стандартів доступності в Україні. [State Service of Ukraine for Accessibility. (2023). Report on the status of implementation of accessibility standards in Ukraine]. URL: https://kyiv.dsp.gov.ua/novyny/informatsiia-pro-stan-vykonannia-planu-zakhodiv-na-2023-2024-roky-z-realizatsii-natsionalnoi-stratehii-iz-stvorennia-bezbar-iernoho-prostoru-v-ukraini-na-period-do-2030-roku-ii-kvartal-2024-roku/ [in Ukrainian]

Smith, J., & Doe, A. (2022). Digital Inclusion and Accessibility in Social Services. Kyiv: Digital Press.

European Union Agency for Fundamental Rights. (2021). Accessibility of Digital Services in the EU. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Іванов П., Петрова M. (2023). Виклики та перспективи впровадження WCAG в українських організаціях. Журнал соціальної роботи, 15(3), 45-60.

United Nations. (2018). CRPD: Convention on the Rights of Persons with Disabilities. URL: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-02

Як цитувати

Квашук, В. . (2025). Використання стандарту WCAG у навчальних проєктах як інструмент формування цифрової та інклюзивної компетентності. Social Work and Education, 12(3), 324–331. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.2

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK