Соціальна підтримка людей з порушеннями слуху у громаді.
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.6Ключові слова:
гендерні стереотипи, насильство щодо жінок, віктимблеймінгАнотація
У статті розглядається одна з найгостріших соціальних проблем сучасності – насильство щодо жінок у контексті гендерних стереотипів, що глибоко вкорінені у культурі, суспільній свідомості та повсякденних практиках. Підкреслено, що попри формальні здобутки у сфері прав людини, включаючи оновлення законодавства й активізацію міжнародних ініціатив, у багатьох суспільствах, зокрема в Україні, зберігається висока толерантність до гендерно зумовленого насильства. Особливу увагу приділено соціальній природі гендерних стереотипів, які формуються і відтворюються через інститути сім’ї, освіти, медіа, релігії та культури. Проаналізовано типи стереотипів – побутові, професійні, поведінкові, тілесні та статусні – їхній вплив на формування уявлень про «нормальну» жіночу поведінку та роль у легітимації насильства.
Стаття базується на міждисциплінарному підході, поєднуючи соціологічні, психологічні, культурологічні та правові перспективи. Розглядаються механізми інтерналізації стереотипів, феномен віктимблеймінгу, роль масової культури й традиційних наративів у нормалізації агресії щодо жінок. Особливий акцент зроблено на постконфліктному контексті України: війна посилила вразливість жінок до різних форм насильства, зумовила поглиблення економічної та соціальної залежності, ускладнила доступ до допомоги. Підтверджено, що насильство щодо жінок має системний характер і потребує комплексного підходу до запобігання й реагування.
У статті представлено сучасні моделі соціальної роботи з жінками, які зазнали насильства, наголошено на важливості індивідуалізованого підходу, багатопрофільного супроводу, роботи з родиною та агресором, а також гендерної просвіти у громадах. Описано ефективні практики, зокрема кампанії проти насильства, профілактичні програми в освітніх закладах, діяльність кризових центрів. Аргументовано, що лише міжсекторальна взаємодія – за участі соціальних працівників, освітян, правоохоронців, громадських організацій та медіа – здатна забезпечити системну протидію гендерно зумовленому насильству. Стаття підкреслює стратегічну важливість боротьби з гендерними стереотипами як умови для побудови інклюзивного та безпечного суспільства.
Посилання
«Час діяти, Нестримні»: гранти на адаптивні простори для ветеранів і людей з інвалідністю. Ресурсний центр ГУРТ. URL: https://gurt.org.ua/news/grants/106749/ (дата звернення: 07.06.2025). х«Time to Act, Unstoppable»: grants for adaptive spaces for veterans and people with disabilities. (n. d.). Resource Centre]. Retrieved from https://gurt.org.ua/news/grants/106749/ [in Ukrainian].
Гаркуша, І. В., Дубінський, С. В. (2021). Щодо проблеми соціального розвитку дітей з порушеннями слуху. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і Психологія». Педагогічні науки. Т. 2 № 22. С. 68-77. [Harkusha, I. V., & Dubinskyi, S. V. (2021). On the problem of social development of children with hearing impairments. Bulletin of Alfred Nobel University Series «Pedagogy and Psychology». 2(22), 68-77]. Retrieved from https://doi.org/10.32342/2522-4115-2021-2-22-8 [in Ukrainian].
Грантова програма «Жити на рівних». (2025). Впливаємо разом. [Grant programme «Living on Equal Terms». (2022). Making a difference together]. Retrieved from https://inclusion.tilda.ws/ [in Ukrainian].
Жук, В., Литвинова, В., Литовченко, С. (2023). Педагогічна підтримка дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху та їхніх батьків в умовах воєнного стану : навчально-метод. посіб. Київ : Ін-т спец. педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. 123 с. [Zhuk, V., Lytvynova, V., & Lytovchenko, S. (2023). Pedagogical support for children of early and preschool age with hearing impairment and their parents under martial law. Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology. 123 р.] [in Ukrainian].
Кравченко, О.О. (2023). Підготовка майбутніх фахівців до на надання реабілітаційних послуг в громаді. Соціальна робота та соціальна освіта. № 1(10). С. 94-108. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.282274. [Kravchenko, O. (2023). Training of future specialists to provide rehabilitation services in the community. Social work and social education. 1(10), Р. 94-108.]. Retrieved from http://srso.udpu.edu.ua/article/view/282274 [in Ukrainian].
Кравченко, О.О., Міщенко, М.С. (2022). Інноваційний проєкт комплексної реабілітації людей з інвалідністю. Перспективи та інновації науки. №2 (7). С. 880-892. [Kravchenko, O., & Mishchenko, M. (2022). Innovative project of comprehensive rehabilitation of people with disabilities. Prospects and innovations of science. 2 (7). Р. 880-892.]. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1154 [in Ukrainian].
Кравченко, О.О., Міщенко, М. С. (2021). До проблеми фізичного супроводу осіб з інвалідністю. Наука і освіта. №1. С. 56-61. [Kravchenko, O., & Mishchenko, M. (2021). On the problem of physical support for persons with disabilities. Science and education. 1. Р. 56-61]. Retrieved from https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/articles/2021-1-doc/2021-1-st8 [in Ukrainian].
Литовченко, С. (2020). Діти з порушеннями слуху раннього та дошкільного віку: навчання і супровід : монографія. Київ : Ін-т спец. педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. 276 с. [Lytovchenko, S. (2020). Children with hearing impairment of early and preschool age: education and support. Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology. 276 р.] [in Ukrainian].
Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні. Міністерство інфраструктури України. [National Strategy for Creating Barrier-Free Space in Ukraine. (n. d.). Ministry of Infrastructure of Ukraine]. Retrieved from https://mtu.gov.ua/content/nacionalna-strategiya-zi-stvorennya-bezbarernogo-prostoru-v-ukraini.html [in Ukrainian].
Український культурний фонд. (2025). Грантові програми. Український культурний фонд. [Ukrainian Cultural Foundation Grant programmes. (n. d.). Ukrainian Cultural Foundation]. Retrieved from https://ucf.in.ua/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oksana Kravchenko, Iryna Serancha, Alla Voitovska, Andrii DZYHOVSKYI

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Creative Commons «Attribution» 4.0