Соціальна підтримка людей з порушеннями слуху у громаді.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.6

Ключові слова:

гендерні стереотипи, насильство щодо жінок, віктимблеймінг

Анотація

У статті розглядається одна з найгостріших соціальних проблем сучасності – насильство щодо жінок у контексті гендерних стереотипів, що глибоко вкорінені у культурі, суспільній свідомості та повсякденних практиках. Підкреслено, що попри формальні здобутки у сфері прав людини, включаючи оновлення законодавства й активізацію міжнародних ініціатив, у багатьох суспільствах, зокрема в Україні, зберігається висока толерантність до гендерно зумовленого насильства. Особливу увагу приділено соціальній природі гендерних стереотипів, які формуються і відтворюються через інститути сім’ї, освіти, медіа, релігії та культури. Проаналізовано типи стереотипів – побутові, професійні, поведінкові, тілесні та статусні – їхній вплив на формування уявлень про «нормальну» жіночу поведінку та роль у легітимації насильства.

Стаття базується на міждисциплінарному підході, поєднуючи соціологічні, психологічні, культурологічні та правові перспективи. Розглядаються механізми інтерналізації стереотипів, феномен віктимблеймінгу, роль масової культури й традиційних наративів у нормалізації агресії щодо жінок. Особливий акцент зроблено на постконфліктному контексті України: війна посилила вразливість жінок до різних форм насильства, зумовила поглиблення економічної та соціальної залежності, ускладнила доступ до допомоги. Підтверджено, що насильство щодо жінок має системний характер і потребує комплексного підходу до запобігання й реагування.

У статті представлено сучасні моделі соціальної роботи з жінками, які зазнали насильства, наголошено на важливості індивідуалізованого підходу, багатопрофільного супроводу, роботи з родиною та агресором, а також гендерної просвіти у громадах. Описано ефективні практики, зокрема кампанії проти насильства, профілактичні програми в освітніх закладах, діяльність кризових центрів. Аргументовано, що лише міжсекторальна взаємодія – за участі соціальних працівників, освітян, правоохоронців, громадських організацій та медіа – здатна забезпечити системну протидію гендерно зумовленому насильству. Стаття підкреслює стратегічну важливість боротьби з гендерними стереотипами як умови для побудови інклюзивного та безпечного суспільства.

Біографії авторів

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, м. Умань

доктор педагогічних наук, професор, декан факультету соціальної та психологічної освіти, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Ірина Саранча, Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського, Вінниця

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології та соціальної роботи, Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського, Вінниця

Алла Войтовська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, м. Умань

доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, докторка філософії із соціальної роботи, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Андрій ДЗИГОВСЬКИЙ

аспірант, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Посилання

«Час діяти, Нестримні»: гранти на адаптивні простори для ветеранів і людей з інвалідністю. Ресурсний центр ГУРТ. URL: https://gurt.org.ua/news/grants/106749/ (дата звернення: 07.06.2025). х«Time to Act, Unstoppable»: grants for adaptive spaces for veterans and people with disabilities. (n. d.). Resource Centre]. Retrieved from https://gurt.org.ua/news/grants/106749/ [in Ukrainian].

Гаркуша, І. В., Дубінський, С. В. (2021). Щодо проблеми соціального розвитку дітей з порушеннями слуху. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і Психологія». Педагогічні науки. Т. 2 № 22. С. 68-77. [Harkusha, I. V., & Dubinskyi, S. V. (2021). On the problem of social development of children with hearing impairments. Bulletin of Alfred Nobel University Series «Pedagogy and Psychology». 2(22), 68-77]. Retrieved from https://doi.org/10.32342/2522-4115-2021-2-22-8 [in Ukrainian].

Грантова програма «Жити на рівних». (2025). Впливаємо разом. [Grant programme «Living on Equal Terms». (2022). Making a difference together]. Retrieved from https://inclusion.tilda.ws/ [in Ukrainian].

Жук, В., Литвинова, В., Литовченко, С. (2023). Педагогічна підтримка дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху та їхніх батьків в умовах воєнного стану : навчально-метод. посіб. Київ : Ін-т спец. педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. 123 с. [Zhuk, V., Lytvynova, V., & Lytovchenko, S. (2023). Pedagogical support for children of early and preschool age with hearing impairment and their parents under martial law. Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology. 123 р.] [in Ukrainian].

Кравченко, О.О. (2023). Підготовка майбутніх фахівців до на надання реабілітаційних послуг в громаді. Соціальна робота та соціальна освіта. № 1(10). С. 94-108. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.282274. [Kravchenko, O. (2023). Training of future specialists to provide rehabilitation services in the community. Social work and social education. 1(10), Р. 94-108.]. Retrieved from http://srso.udpu.edu.ua/article/view/282274 [in Ukrainian].

Кравченко, О.О., Міщенко, М.С. (2022). Інноваційний проєкт комплексної реабілітації людей з інвалідністю. Перспективи та інновації науки. №2 (7). С. 880-892. [Kravchenko, O., & Mishchenko, M. (2022). Innovative project of comprehensive rehabilitation of people with disabilities. Prospects and innovations of science. 2 (7). Р. 880-892.]. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1154 [in Ukrainian].

Кравченко, О.О., Міщенко, М. С. (2021). До проблеми фізичного супроводу осіб з інвалідністю. Наука і освіта. №1. С. 56-61. [Kravchenko, O., & Mishchenko, M. (2021). On the problem of physical support for persons with disabilities. Science and education. 1. Р. 56-61]. Retrieved from https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/articles/2021-1-doc/2021-1-st8 [in Ukrainian].

Литовченко, С. (2020). Діти з порушеннями слуху раннього та дошкільного віку: навчання і супровід : монографія. Київ : Ін-т спец. педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. 276 с. [Lytovchenko, S. (2020). Children with hearing impairment of early and preschool age: education and support. Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology. 276 р.] [in Ukrainian].

Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні. Міністерство інфраструктури України. [National Strategy for Creating Barrier-Free Space in Ukraine. (n. d.). Ministry of Infrastructure of Ukraine]. Retrieved from https://mtu.gov.ua/content/nacionalna-strategiya-zi-stvorennya-bezbarernogo-prostoru-v-ukraini.html [in Ukrainian].

Український культурний фонд. (2025). Грантові програми. Український культурний фонд. [Ukrainian Cultural Foundation Grant programmes. (n. d.). Ukrainian Cultural Foundation]. Retrieved from https://ucf.in.ua/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-02

Як цитувати

Кравченко, О., Саранча, І. ., Войтовська, А., & ДЗИГОВСЬКИЙ, А. . (2025). Соціальна підтримка людей з порушеннями слуху у громаді . Social Work and Education, 12(3), 375–384. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.6

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK