Переосмислення соціальної роботи через призму травмоінформованості

Автор(и)

  • Ольга Столярик Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, Україна http://orcid.org/0000-0003-1105-2861

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.11

Ключові слова:

травмоінформована практика, травмоінформований підхід у соціальній роботі, професійна підготовка фахівців з соціальної роботи, травма

Анотація

У статті здійснено критичний аналіз травмоінформованої практики у сфері соціальної роботи, зокрема в контексті українських соціокультурних трансформацій. Травмоінформована практика розглядається не лише як інструмент професійної взаємодії, а як етична та філософська рамка, що змінює парадигму допомоги: від патерналістського до партнерського, від реактивного до проактивного підходу. Зосереджено увагу на шести ключових принципах ТІП – безпеці, прозорості, співпраці, виборі, культурній чутливості та розширенні можливостей – і їхній локальній інтерпретації в умовах пострадянського і військового досвіду України. Наукова розвідка піддає критичному осмисленню універсальні принципи травмоінформованої практики, підкреслюючи необхідність їх локалізованої інтерпретації в умовах локального контексту, а травмоінформовану практику розглядає не лише як набір інтервенцій, а як етичну парадигму, що трансформує уявлення про допомогу, владу, ідентичність та суб’єктність у професійній взаємодії. На основі теоретичних джерел  аналізується ризик поверхової інституціоналізації травмоінформованої практики без зміни владних механізмів, що може нівелювати її трансформаційний потенціал. Обґрунтовано потребу переосмислення ролі соціального працівника як носія етичної рефлексії, посередника між системами та клієнтом, що діє не лише за протоколами, а з усвідомленням власної відповідальності та впливу. Запропоновано вектор для подальших досліджень: розробка локалізованих моделей травмоінформованої практики, інтеграція знань про травмоінформований підхід у підготовку майбутніх фахівців соціальної роботи, а також фокус на зміні владних практик всередині організацій.

Біографія автора

Ольга Столярик, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

докторка філософії із соціальної роботи, доцентка, доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів

Посилання

Байдарова, O. & Семигіна, Т. (2024). «Нам марафон вже бігти треба»: аналіз досвіду проведення тренінгів із соціальної роботи в умовах війни. Соціальна робота та соціальна освіта, 2(13), 70-82. [Baidarova, O., & Semigina, T. (2024). "Nam marafon vzhe bihaty treba": An analysis of the experience of conducting social work trainings in wartime conditions. Sotsialna Robota ta Sotsialna Osvita, 2(13), 70–82]. https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(13).2024.316702 [in Ukrаiniаn]

Вакуленко, С. (2025). Застосування травмоінформованого підходу в соціальній роботі з дітьми під час війни. Соціальна робота та психологія: освіта і наука, (1), 17-22. [Vakulenko, S. (2025). Application of trauma-informed approach in social work with children during war. Social work and psychology: education and science, (1), 17-22]. https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-3 [in Ukrаiniаn]

Марченко, І., Ташкінова, О., Пономарьова, Л., & Роговська, О. (2024). Організація освітнього процесу в університеті з урахуванням травма-чутливих технологій викладання в умовах воєнного стану: стратегії та практичні аспекти. Соціальна робота та соціальна освіта, (1 (12)), 268-277. [Marchenko, I., Tashkinova, O., Ponomarova, L., & Rohovska, O. (2024). Organization of the educational process at the university taking into account trauma-sensitive teaching technologies in martial law: strategies and practical aspects. Social work and social education, (1 (12)), 268-277]. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305361 [in Ukrаiniаn]

Семигіна, Т. (2025). Деколонізація соціальної роботи: що це означає в українському контексті? Наука та освіта під впливом глобальних викликів: ІІ міжн. наук.-практ. конференція. Чернігів: Research Europe. [Semigina, T. (2025). Decolonization of social work: What does it mean in the Ukrainian context?. Science and Education under the Influence of Global Challenges: Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference. Chernihiv: Research Europe]. [in Ukrаiniаn]

Столярик, О. & Семигіна, Т. (2024). Орієнтовані на травму підходи: важливість у підготовці соціальних працівників та напрями розвитку. Педагогічна Академія: наукові записки, (10). [Stolyaryk, O. & Semyhina, T. (2024). Trauma-oriented approaches: importance in the training of social workers and directions of development. Pedagogical Academy: scientific notes, (10). https://doi.org/10.5281/zenodo.13895828 [in Ukrаiniаn]

Berliner, L., & Kolko, D. J. (2016). Trauma Informed Care: A Commentary and Critique. Child Maltreatment, 21(2), 168-172. https://doi.org/10.1177/1077559516643785

Bloom, S. L., & Farragher, B. (2013). Restoring sanctuary: A new operating system for trauma-informed systems of care. Oxford University Press.

Boullier, M., & Blair, M. (2018). Adverse childhood experiences. Paediatrics and Child Health, 28(3), 132-137. https://doi.org/10.1016/j.paed.2017.12.008

Crawford, K. (2022). Evaluating Trauma-Informed Care Practices in an Interdisciplinary Homeless Service Collaboration. Journal of Evidence-Based Social Work, 19(2), 212–227. https://doi.org/10.1080/26408066.2022.2026267

Cullen, P., Mackean, T., Walker, N., Coombes, J., Bennett-Brook, K., Clapham, K., ... & Longbottom, M. (2022). Integrating trauma and violence informed care in primary health care settings for first nations women experiencing violence: a systematic review. Trauma, Violence, & Abuse, 23(4), 1204-1219. https://doi.org/10.1177/1524838020985571

DeCandia, C., & Guarino, K. (2015). Trauma-informed care: An ecological response. Journal of Child and Youth Care Work, 25, 7-32.

Elliott, D. E., Bjelajac, P., Fallot, R. D., Markoff, L. S., & Reed, B. G. (2005). Trauma‐informed or trauma‐denied: Principles and implementation of trauma‐informed services for women. Journal of community psychology, 33(4), 461-477. https://doi.org/10.1002/jcop.20063

Fallot, R. D., & Harris, M. (2008). Trauma-informed approaches to systems of care. Trauma Psychology Newsletter, 3(1), 6-7.

Fallot, R. D., & Harris, M. (2009). Creating cultures of trauma-informed care. Washington DC: Community Connections.

Goldstein, E., Chokshi, B., Melendez-Torres, G. J., Rios, A., Jelley, M., & Lewis-O’Connor, A. (2024). Effectiveness of trauma-informed care implementation in health care settings: systematic review of reviews and realist synthesis. The Permanente Journal, 28(1), 135. https://doi.org/10.7812/TPP/23.127

Harris, M. E., & Fallot, R. D. (2001). Using trauma theory to design service systems. Jossey-Bass/Wiley.

Kimberg, L., Wheeler, M. (2019). Trauma and Trauma-Informed Care. In: Gerber, M. (eds) Trauma-Informed Healthcare Approaches. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-04342-1_2 .

Levenson, J. (2014). Incorporating trauma-informed care into evidence-based sex offender treatment. Journal of Sexual Aggression, 20(1), 9–22. https://doi.org/10.1080/13552600.2013.861523

Levenson, J. (2020). Translating trauma-informed principles into social work practice. Social Work, 65(3), 288-298. https://doi.org/10.1093/sw/swaa020

Levenson, J. S., Craig, S. L., & Austin, A. (2023). Trauma-informed and affirmative mental health practices with LGBTQ+ clients. Psychological Services, 20(Suppl 1), 134–144. https://doi.org/10.1037/ser0000540

Lytovchenko, O., & Lytovchenko, O. (2025). Trauma-informed approach: relevance for ukrainian social work. Social Work and Education, 12(2), 224–231. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.2.8

Mersky, J. P., Topitzes, J., & Britz, L. (2019). Promoting Evidence-Based, Trauma-Informed Social Work Practice. Journal of Social Work Education, 55(4), 645–657. https://doi.org/10.1080/10437797.2019.1627261

Mills, K., & Teesson, M. (2019). Trauma-informed care in the context of alcohol and other drug use disorders. In Humanising Mental Health Care in Australia (pp. 181-194). Routledge.

Mweemba, C. (2019). The role of trauma management in the care of orphans and vulnerable children (Doctoral dissertation, Cavendish University).

Ramasubramanian, S., & Riewestahl, E. (2024). Health and Trauma. In Palgrave Encyclopedia of the Health Humanities (pp. 1-7). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26825-1_103-1

Semigina, T., Chuiko, O., Baidarova, O. & Shkuro, V. (2025). Resilience and response: Ukrainian social work in the face of war-induced inequality. In: Baikady, R., ed. Social Work in an Unequal World (pp. 317-339). Oxford University Press.

Semigina, T., & Stoliaryk, O. (2024). Working with ex-combatants in Ukraine: Implications for local and international social work academia. Journal of Human Rights and Social Work, 9(3), 453–463. https://doi.org/10.1007/s41134-024-00331-1

US Department of Health and Human Services. (2014). SAMHSA's concept of trauma and guidance for a trauma-informed approach.

Wall, L., Higgins, D. J., & Hunter, C. (2016). Trauma-informed care in child/family welfare services. Melbourne, Australia: Australian Institute of Family Studies.

Wilson, C., Pence, D., & Conradi, L. (2013). Trauma-Informed Care. Encyclopedia of Social Work. Retrieved 25 Jul. 2025, from https://oxfordre.com/socialwork/view/10.1093/acrefore/9780199975839.001.0001/acrefore-9780199975839-e-1063.

Yaroshenko A. & Semigina T. (2022). Exploring Gender Stereotypes among Prospective Foster Families. Socialinė Teorija, Empirija, Politika Ir Praktika, 25, 62-79. https://doi.org/10.15388/STEPP.2022.48

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Столярик, О. (2025). Переосмислення соціальної роботи через призму травмоінформованості. Social Work and Education, 12(3), 424–443. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.11

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK