Інструментарій для опису та управління подієвими ризиками

Автор(и)

  • В.С. Волошин
  • Т.Г. Данилова ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.45.2022.276240

Ключові слова:

ризик, подія, нейронна мережа, прогнозування ризику, автотранспортні перевезення

Анотація

В основі роботи знаходиться положення про те, що імовірнісно-статистичні методи оцінки ризиків у сучасній інженерії вже не відповідають потребам користувачів у різних галузях людської діяльності. У роботі показані можливості нейронних мереж як механізм прогнозування ризиків від небажаних подій у різних сферах застосування. Розроблено трисинапсну модель перцептрону прямого поширення для вирішення задачі про автомобільні транспортування легкозаймистих рідин, зокрема бензину, що є дуже актуальним для сучасного стану питання в Україні. Систематизовано попередні вагові коефіцієнти для кожної вхідної дії. Створені програмні продукти з використанням мови Python і додатків Keras, що дозволяють працювати з нейронними мережами такого роду. Показані результати «навчання» трисинапсної моделі для вирішення аналогічних завдань. На прикладі показано результати навчання нейронної мережі, зокрема, розраховано результуючі значення вагових коефіцієнтів. Показано роботу такої мережі. Методично відпрацьовано механізм прогнозування ризиків, пов'язаних з аваріями за деяких найбільш актуальних умов автоперевезень. Підсумком роботи моделі є уявлення про те, що в зазначений період транспортування бензину в автоцистерні заданої конфігурації з конкретним обсягом перевезення та заданим станом автошляхів, основний ризик, орієнтований на сукупність можливих подієвих факторів, пов'язаний з накопиченням електростатичних зарядів в результаті розгойдування системи в дорозі з наступним вибухом, наприклад, при зливі рідини у місці призначення. Причому такий ризик є однозначним і не залежить від стану інших параметрів системи. Результати аналізу підтверджуються практичними даними, а саме ризики, пов'язані з накопиченням статичної електрики, мають механізми нейтралізації ще до їх появлення. Показано залежність обсягу накопичення електростатичних зарядів від тривалості транспортування рідини

Біографії авторів

В.С. Волошин

Доктор технічних наук, професор

Т.Г. Данилова , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Демин В.Ф. Научно-методические аспекты оценки риска / В.Ф. Демин // Атомная энергия. – Том 86, вып. 1. – 1999. – С. 46-63.

Пампуро В.И. Методологические ограничения метода дерева событий / В.И. Пампуро // Доповiдi Нацiональної академiї наук України. – 2008. – № 12. – С. 161-165.

Рудометкин С.В. Развитие механизмов риск-инжиниринга для укрепления экономиче-ской безопасности производственных предприятий: на материалах Ставропольского края : дис. ... канд. экон. наук : 08.00.05 / Рудометкин Сергей Владимирович. – Ставрополь, 2012. – 167 с.

Beck U. Risk Society: Toward a New Modernity / U. Beck. – Sage Pubns Ltd, 1992. – 142 р.

Луман Н. Общество, интеракция, социальная солидарность / Н. Луман // Человек. – 1996. – № 3. – С. 152-167.

Zhao D. Method of risk evaluation of information security based on neural network / D. Zhao, J. Liu, Z. Zhang // IEEE international Conference on Machine Learning and Cybernetics. – 2009. – Vol. 1, № 6. – Pp. 1127-1132. – Mode of access: https://doi.org/10.1109/ICMLC.2009.5212464.

Уоссермен Ф. Нейрокомпьютерная техника: Теория и практика. – 1992. – 184 с. – Режим доступу: http://www.immsp.kiev.ua/postgraduate/Biblioteka_trudy/NejpokomputernTechnikaUossermen1992.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Волошин , В., & Данилова , Т. (2022). Інструментарій для опису та управління подієвими ризиками. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (45), 81–88. https://doi.org/10.31498/2225-6733.45.2022.276240

Номер

Розділ

151 Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології