АРХАЇЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОМУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ТА ЇЇ ПРОЛОНГАЦІЇ У ВИКОНАВСТВО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147516Ключові слова:
виконавська дихотомія класичне – акласичне, першомузична творчість, психологія дипластії, опозиція сакрального/ритуального – профанного/буттєвого.Анотація
Метою дослідження є виявлення у виконавських стильових двоїчностях «суворого – вільного» («класичного – акласичного», «класичного – романтичного») історичного сліду сакрального – профанного, що виросли з первинних розумових дипластій глибокої архаїки. Методологічною основою дослідження виступає інтонаційний підхід шкіл Б. Яворського й Б. Асафьєва в Україні, у межах якого виділені стильовий компаратив і культурологічний міждисциплінарний метод, за допомогою яких усвідомлюється закономірний зміст виконавських стильових автономізацій у професійній музиці. Наукова новизна зумовлена тим, що вперше в музикознавстві представлена теорія детермінації першокультурними стимулами логіки термінологічного вжитку виконавців-фахівців, для яких розрізнення класичного – акласичного й їхніх аналогів становить підставу стильової автономізації виконавського мистецтва стосовно множинності стильових градацій композиторської творчості. Висновки. Архаїчна дипластія – джерело двійкових конструкцій ідеальної сфери, що визначає апріорні розрізнення в розумових операціях типу опозицій протилежних якостей, необхідних в описі окремих предметів, явищ і характеристики істотних показників цих останніх, що має безпосередній вихід на двоїчність рахункових визначень і на архетипові конструкції релігійних символів. Троїчність, виділювана як щось специфічне в розумових операціях європейців, проте, утворює і щось показове для східного світосприймання-світорозуміння, будучи похідною від двоїчності. Базисністю для будь-якої творчої сфери, включаючи музично-виконавську, канонічних форм традиційного мистецтва, фольклорного й популярного, релігійного в тому числі, стосовно якого (= «класичному-зразковому») авторська творчість завжди утворює «вільний» (= «романтичний-одиничний») варіант, – у сукупності історичного розкладу змін ролів і типів творчої активності індивідів і колективних суб'єктів народів, націй, інших ментальних спільнот тощо. Виконавська дихотомія класичне – акласичне утворює втілення глибинних, зумовлених духовною онтологією опозицій «суворого– не-суворого» мистецтва, виконавських переваг, обумовлених співвідношенням ритуально-богослужбового й світськи-«успадкованого» мислення.
Посилання
Алкон Е. Музыкальное мышление Востока и Запада. Владивосток: изд-во: Дальн. ун-та, 1999. 169 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград, Музыка, 1971. 379 с.
Бауэр В., Дюмотц И., Головин С. Энциклопедия символов. Пер. с нем. Москва, Крон-Пресс, 2000. 502 с.
Блейк У. Песни невинности и опыта. С.-Петербург, Азбука-классика, 2006. 272 с.
Гудман Ф. Магические символы. Москва, 1995. 289 с.
Гумилев Л. Этносфера. История людей и история природы. Москва: ЭКОПРОС, 1993. 544 с.
Маркус С. История музыкальной эстетики : в 2-х томах. Т.1. Москва, Музгиз, 1959. 316 с.
Мартынов В. Конец времени композиторов. Москва, Русский путь, 2002. 295 с.
Поршнев Б. О начале человеческой истории. Проблемы палеопсихологии. Москва, Мысль. 1974. 487 с.
Соколов А. Синкретизм и парадоксы современной культуры. Музыкальная композиция ХХ века : диалекти-ка творчества. Москва, 1992. С.207-221.
Уотс А. Миф и ритуал в христианстве. Киев, София; Москва, ИД “София”, 2003. 240 с.
Аlkоn E. (1999). Music thinking of the Orient and West. Vladivostok, Izdat.Dalnevostochnogo universiteta [in Russian].
Asafev B. (1971). Musical form as process. Moscow: Muzyka [in Russian]
Bauer V., Dumotz I., Golovin S. (2000). Encyclopedia of symbols. Translation with germ. Moscow, Kron-Press [in Russian].
Blake W. (2006). Canto to innocences and experience. S.-Petersburg, Azbuka-klassika [in Russian]..
Gudman F. (1995). Magic symbols. Moscow [in Russian].
Gumilev L. (1993). Etnosfera. History of the people and history of the nature. Moscow, EKOPROS [in Russian].
Markus S. (1959). History of the music aesthetics : in 2-th volumes. V.1. Moscow, Muzgiz [in Russian].
Martynov V. (2002). End of the time of composers. Moscow, Russkiy put [in Russian].
Porshnev B. (1974). About begin of human history. The Problems of paleopsychology. Moscow, Mysl [in Russian].
Sokolov A. (1992). Synkretism and paradoxes of the modern culture. The Music composition XX century : dialectics of creative activity. Moscow [in Russian].
Watts A. (2003). Myth and ritual in Christianity. Kiev, Sofiya; Moscow, ID Sofiya [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.