Українське бароко і європейський контекст
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147523Ключові слова:
бароко, іконографія, іконопис, ікона, емблематика, символіка, Україна, Григорій Сковорода.Анотація
Мета. Дослідження пов’язане з вивченням слобожанського іконопису, спробою історичного обґрунтування та об’єктивної інтерпретації барокових пам’яток іконопису ХVІІ–ХVІІІ ст. з точки зору формування стилю, особливостей іконографії та виявлення регіональної специфіки як складової історично зумовленої художньої системи і мистецького феномена української культури. Методологія дослідження полягає в застосуванні мистецтвознавчого, компаративного, історико-логічного методів. Методологічною основою є принципи системності та історизму. Іконопис Слобожанського осередку розглядається як явище національної культури, як феномен певної культурно-історичної ситуації у взаємодії з соціальними, історичними та культурними факторами. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському мистецтвознавстві на підставі першоджерел розглянуто еволюцію слобожанського іконопису, розширено уявлення про культурно-історичний контекст виникнення та розвитку цього мистецького явища. Визначено місце слобожанської ікони у загальному розвитку іконопису в Україні. Висновки. Аналіз художньо-образної системи слобожанського іконопису показав, що найвагоміше слово в період, що розглядається, було сказано бароко, як і в цілому в українському мистецтві. Цей стиль найкраще відповідав національному характеру, втілював український менталітет. Поширення бароко в регіоні, його стильових ознак визначалося особливостями духовного життя епохи, його секуляризацією. Звернення до новацій західного мистецтва лягло на самобутній місцевий ґрунт, перехрещуючись з традиціями українського сакрального живопису в проявах різних місцевих шкіл, принесених переселенцями, з поствізантійською традицією, що призводило до оригінальних переплетень архаїзмів і новацій.
Посилання
Аверинцев С. Sofia-Logos. Словник. 2 вид.К. : Дух і Літера, 2003.
Аверинцев С. Многоценная жемчужина. К. : Дух і Літера, 2003. 600 с.
Макаров А. Світло українського Бароко. К.: Мистецтво, 1994. 287 с.
Нарбеков В. Южнорусское религиозное искусство XVII–XVIII ст. Казань, 1903. 116 с.
Паньок Т.В. Слобожанська ікона ХVІІ – поч. ХІХ ст. Х. : ФО-П «Іванова», 2008. 280 с.
Петров Н. И. Южно–русские иконы // Искусство в Южной России. 1913. № 11 – 12. С. 463–505.
Сковорода Г. С. Твори: в 2-х т. ТОВ «Видавництво «Обереги», 2005. 2-е вид, виправ. Т. 1. 528 с.
Стасенко В. Христос і Богородиця у дереворізах кириличних книг Галичини ХVІІ століття: особливо-сті розробки та інтерпретації образу. К.: Видавничий центр «Друк», 2003. 333 с.
Ушкалов Л. В. Українське барокове богомислення: Сім етюдів про Г. Сковороду. Х.: Акта, 2001. 218 с.
Чижевский Д. Філософія Г. С. Сковороди. Х.: Акта, 2003. 431 с.
Чижевский Д. Український літературний барок. Нариси. Х.: Обереги, 2003. 548 с.
Averintsev, S.S. (2003). Valuable Pearl. Kiev: Dukh i Litera [in Russian].
Averintsev, Serhiy (2004). Sofia-Logos. Dictionary. 2nd Edition. Kiev: Dukh i Litera [in Russian].
Makarov, Anatoly (1994). Light of Ukrainian Baroque. Kiev: Mystetstvo [in Ukrainian].
Narbekov, V. (1903). Religious Art of Southern Russia in the 17th–18th Centuries. Kazan [in Russian].
Panyok, T. V. (2008) Slobozhanska icon of the ХVІІ – beginning of the nineteenth century. Kharkiv: Ivanov [in Ukrainian].
Petrov, Nicholay (1913). Icons of Southern Russia. Art in Southern Russia, 11–12, 463–505 [in Russian].
Skovoroda, G. S. (2005). Works: in 2 volumes. Oberehy Publishing House LLC. 2nd edition, revised. V. 1 [in Ukrainian].
Stasenko, V. (2003). Christ and the Virgin in the Woodcuts of the Cyrillic Books of Galicia in the 17th Cen-tury: Image Development and Interpretation Features. Kiev: Druk Publishing Center [in Ukrainian].
Ushkalov, Leonid (2001). Ukrainian Baroque Thought: Seven Essays About G. Skovoroda. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, Dmytro (2003). G.S. Skovoroda’s Philosophy. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, Dmytro (2003). Ukrainian Baroque Literature. Essays. Kharkiv: Oberehy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.