Історіософія у дилогії Гая Річі про Шерлока Холмса

Автор(и)

  • Olena Kolesnyk Національного університету "Чернігівський колегіум" ім. Т. Г.Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.160614

Ключові слова:

Шерлок Холмс, Гай Річі, історіософія, тоталітаризм, анархізм

Анотація

Мета дослідження. Однією з найпомітніших тенденцій сучасної культури є невизначеність кордонів мистецт-ва та науки, образу та теорії. Інколи митці першими помічають, щонайменше – привертають увагу до певної серйозної проблеми. В цьому плані фільм Гая Річі "Шерлок Холмс" та його продовження "Шерлок Холмс: Гра тіней" мають діаг-ностичну цінність, оскільки вони не лише презентують глибокий аналіз кінця ХІХ – початку ХХ століть, а й попереджа-ють реципієнта про можливі небезпеки сучасної політики. Мета нашого дослідження – показати, яка форма класичного детективу може бути використана для того, щоб висловити авторський погляд на історію та сучасний стан однієї з го-ловних світових проблем. Методологія. Основними методами є компаративний, історико-логічний та метод архетип-ного аналізу. Наукова новизна. Фільми Г. Річі вперше аналізуються у філософському контексті. Показано, що вони є повноцінними історіософськими дослідженнями в художній формі. Висновки. Г. Річі демонструє два діаметрально протилежних, але однаково згубних варіантів поведінки. Коли вони практикуються відкрито, то кваліфікуються як зло-чинні, однак у прихованій формі вони мають місце на політичній периферії. Перша з них – "права" у політичному сенсі, базується на ієрархії та жорсткому порядку та прагне встановити світову диктатуру, що тримається на обмані та терорі. Друга – анархічна – така, що використовує революційну риторику заради власних цілей. Провокації, які можуть призве-сти до світової війни, слугують збагаченню певної особи, яка залишається в нейтральній країні. Фільми Г. Річі візуалі-зують ці дві небезпеки, яких треба уникнути, підвищуючи розуміння реципієнтом світових проблем.

Біографія автора

Olena Kolesnyk, Національного університету "Чернігівський колегіум" ім. Т. Г.Шевченка

доктор культурології, доцент, професор кафедри філософії та культурології

Посилання

Гамбург Л. О, этот лондонский туман… Приглашение в мир английского классического детектива / Л. Гамбург. – К. : Радуга, 2016. – 264с.

Клугер Д. Баскервильская мистерия: История классического детектива / Д. Клугер. – М. : Текст,2005.

– 189 с.

Крапівник Г.О. Філософсько-антропологічні імплікації детективних практик : автореф. дис.на здобут-тя наук. ступеня доктора філософських наук : спец. 09.00.04 "філософська антропологія, філософія культури" / Г.О. Крапівник. – Харків : ХНПУ, 2015. – 28 с.

Buchan J. The Three Hostages // John Buchan. The Complete Richard Hannay Stories. – Wordsworth Classics, 2010. – 990 p.

Chesterton G. K. A Defence of Detective Stories// https//www.chesterton.org/a-defence-of-detective-

stories.

Peat F. David. Blackfoot Physics. A Journey into the Native American Universe / David F. Peat. – L.:Fourth Estate, 1996. – 322 p.

Summerscale K. The Suspicions of Mr. Whicher, or The Murder at Road Hill House / K. Summerscale. – L.: Bloomsbury, 2008. – 360p.

Hamburg L. (2016). Oh, the Fog of London… An Invitation into the World of the Classical English Detective.

Кyiv: Raduga [in Russian].

Kluger D. (2005). The Baskerville Mystery: The History of the Classical Detective. Moscow: Text [in Russian].

Krapivnyk G. O. (2015). Philosophical-anthropological implications of the detective practices. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPU [inUkrainian].

Buchan J. (2010). The Three Hostages. The Complete Richard Hannay Stories. WordsworthClassics.

Chesterton G.K. A Defence of Detective Stories URL:https//www.chesterton.org/a-defence-of-detective-

stories.

Peat F. David (1996). Blackfoot Physics. A Journey into the Native American Universe. L.: FourthEstate.

SummerscaleK.(2008). The Suspicions of Mr.Whicher, or The Murder at Road Hill House. L.: Bloomsbury

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Культурологія