РЕПЕРТУАР БАЛЕТНИХ ТЕАТРІВ УКРАЇНИ ТА СВІТУ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162725Ключові слова:
репертуар балетних театрів, балет, балетний театр, репертуар, хореографія, танецьАнотація
Мета дослідження – виявити спільне та відмінне у формуванні репертуару балетних театрів України та світу. Методологія дослідження полягає у застосуванні аналізу та синтезу, порівняльного методу, що дозволило провести науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна роботи полягає у виявленні основних принципів побудови репер-туару балетних театрів України та світу, спільних та відмінних рис; введенні до наукового обігу інформації щодо репер-туару балетних театрів України та світу. Висновки. Проблемою сучасного західного театру у відтворенні крупних ака-демічних балетних форм є невідповідність естетико-стильовим особливостям, що призводить до втрати образної змістовності. Можна побачити присутність вистав «класичної спадщини» у репертуарі провідних балетних театрів світу, однак у кожного вона своя: в Україні – багатоактні академічні вистави М. Петіпа, Л. Іванова, балети національної тема-тики; в Американському балетному театрі – твори Дж. Баланчина, у Королівському балеті Англії – балети Ф. Аштона та К. Макміллана. Констатується відсутність національно обарвлених творів у балетних театрах світу. Зауважено значну долю балетів засобами сучасної хореографії, а також присутність творів запрошених хореографів у репертуарі захід-них театрів. Але вже зроблено певні зрушення на шляху осучаснення вітчизняного балетного репертуару, чому вели-кою мірою сприяє творчість Раду Поклітару з «Київ модерн-балетом». Західний балетний театр дотримується політики «театру для всіх», вітчизняний зорієнтований на обмежене коло «балетної» аудиторії. Еволюція балетного мистецтва являє собою не абсолютну заміну старих форм новими, паралельно продовжують існувати вистави різних художньо-стильових напрямів хореографії.
Посилання
Булат П. Балет живой и мертвый: как устроен театральный репертуар в Украине и в мире. Українська правда. 2017. 20 березня. URL: http://life.pravda.com.ua/culture/2017/03/20/223214/ (дата звернення: квітень 2018).
Власенко Г. Театральный сезон в Сан-Франциско. URL:: http://kstati.net/teatralnyj-sezon-v-san-frantsisko/ (дата звернення: березень 2018)
Коваленко Є. Балетне мистецтво Національної опери України 1991–2015 років: виконавські тради-ції,творчі постаті, вистави: автореф. дис… канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво» / Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2017. 23с.
Коваленко Е. И. Интерпретация театрального текста. «Баядерка» Л. Минкуса в Национальной опере Украины. Мова і культура.(Науковийжурнал). Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2013. Вип. 16.Т.VI(168).С.20–27.
Модестов В. С. Мировой балетный репертуар. Краткий иноязычно-русский и русско-иноязычный словарь-справочник названий балетов и других музыкально-хореографических произведений. Москва: Редакция журнала «Балет», 2007. 320с.
Петрик О. Балетний театр України у соціокультурній ситуації сьогодення. Вісник Львівського національного університету. Серія мистецтвознавство. 2012. Вип. 11. С.267–275.
Підлипська А. М. Репертуар балетного театру України кінця ХХ – початку ХХІ століття: типологія та проблеми. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2017. №36. С.86–93.
Репертуар. Энциклопедический словарь Ф. А. Брокгауза и И. А. Ефрона. С.-Пб. : Брокгауз-Ефрон, 1890–1907. URL: http://www.brocgaus.ru/text/085/054.htm (дата звернення: квітень 2018)
Станішевський Ю. О. Національна опера України 2001–2011. Київ: Музична Україна, 2011. 304с.
Суриц Е. Балет и танец в Америке: очерки истории. Екатеринбург: Издательство Уральского универ-
ситета, 2004. 392с.
American Ballet Theatre, ABT. URL: http://www.abt.org/ (дата звернення: квітень 2018)
Opéra de Paris, Grand Opéra. URL: https://www.operadeparis.fr/en (дата звернення: квітень 2018)
Royal Opera House, Covent Garden. URL: http://www.roh.org.uk/ (дата звернення: квітень 2018)
San Francisco Ballet. URL: https://www.sfballet.org/seniorrush (дата звернення: квітень 2018)
Bulat, P. (2017). Ballet alive and dead: how is the theatrical repertoire in Ukraine and the world. Ukrainska pravda, March 20th. Retrieved from http://life.pravda.com.ua/culture/2017/03/20/223214/ [in Russian].
Vlasenko, G. (2017). Theater Season in San Francisco. Retrieved from http://kstati.net/teatralnyj-sezon-v-san-frantsisko/ [in Russian].
Kovalenko, E.I. (2017). Ballet Art of the National Opera of Ukraine in 1991–2015: performing traditions, creative figures, plays. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Kovalenko, E.I. (2013). Interpreting the theatrical text. "La Bayadere" by L. Minkus at the National Opera of Ukraine. Mova i kul`tura, 16, 20–27 [in Russian].
Modestov, V.S. (2007). World Ballet Repertoire. Short foreign-language-Russian and Russian-speaking dictionaryofnamesofballetsandothermusical-choreographicworks.Moscow:Redakcijazhurnala«Balet» [in Russian].
Petryk, O. (2012). Ballet Theater of Ukraine in the socio-cultural situation of the present. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, 11, 267–275 [in Ukrainian].
Pidlypska, A.M. (2017). Repertoire of the Ballet Theater of Ukraine, the end of the XX – the beginning of the
XXI century: typology and problems. Visnyk KNUKiM. Seriia «Mystetstvoznavstvo», 36, 86–93 [in Ukrainian].
Repertoire. (1890–1907). Encyclopaedic dictionary of F.A. Brockhaus and I.A. Efron. St. Petersburg: Brokgauz-Efron. Retrieved from http://www.brocgaus.ru/text/085/054.htm [in Russian].
Stanishevskyi ,Yu.O. (2011). National Opera of Ukraine 2001-2011. Kiev: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Suric, E. (2004). Ballet and dance in America: essays of history. Ekaterinburg: Izdatel'stvo Ural'skogo universiteta [in Russian].
American Ballet Theatre, ABT. (2018). Retrieved from доступу : http://www.abt.org/ [in English].
Opéra de Paris, Grand Opéra. (2018). Retrieved from https://www.operadeparis.fr/en [in English].
Royal Opera House, Covent Garden. (2018). Retrieved from http://www.roh.org.uk/ [in English].
San Francisco Ballet. (2018). Retrieved from https://www.sfballet.org/seniorrush [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.