ПРОЯВИ ЕСТЕТИКИ СКОМОРОСТВА В БАЛЕТНИХ ОБРАЗАХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167026Ключові слова:
балет, скоморох, балетний театр, естетика скомороства, балетний образАнотація
Мета дослідження – виявити основні аспекти прояву естетики скомороства в балетних образах. Методологія. Застосування аналітичного, історико-хронологічного, типологічного методів дозволило виявити та проаналізувати в історичній послідовності балетні вистави, де присутні образи скоморохів, запропонувати типологію образів. Наукова новизна. Вперше проведено комплексний аналіз основних аспектів прояву естетики скомороства в балетних образах, запропоновано типологію образів скоморохів у балетах у відповідності до їхньої ролі. Висновки. Культура скоморохів вплинула на художньо-образну систему балетного театру, де зустрічаємо образи скоморохів та лейтмотивів скомороства у виставах історичної та фольклорної тематики. Досить умовно, у відповідності до місця та ролі героїв-скоморохів у балетних виставах, можна провести розподіл образів на групи: скоморох як символ протиріччя зовнішньої веселощі та внутрішнього страждання («Петрушка»); скоморохи як реальна діюча особа, своєрідний атрибут життя XIV–XVІI століть («Іван Грозний»); скоморох як ілюстративна складова, символ російського побуту («Снігуронька»).Посилання
Антонова Е. Школа берендеев. Завтра. 2007. 11 декабря.
Белкин А. Русские скоморохи. Москва : Наука, 1975. 192 с.
Блок Л. Д. Классический танец: История и современность. Москва : Искусство, 1987. 556 с.
Єльохіна О. О. Проблеми розвитку танцювального мистецтва України. Період Київської Русі : автореф. дис… канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво». Київ, 1996. 25 с.
Козинко Л. Шляхи становлення, розвитку та занепаду танцювального мистецтва скоморохів в Україні. Танцювальні студії. 2018. Вип. 2. С. 35–44.
«Конек-горбунок». Балет : энциклопедия / гл. ред. Ю. Григорович. Москва : Советская энциклопедия, 1981. С. 262.
«Опальный» балет «Скоморохи» называют главным событием Гаврилинского фестиваля. Красный север. 2014. 4 ноября. URL : http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya (дата звернення 22.10.2018).
Рубина А. Избранник солнца. Избранник солнца. Официальный сайт. URL : http://obranets.narod.ru/libretto.html (дата звернення 25.10.2018)
Советские балеты : краткое содержание. Москва : Советский композитор, 1985. 324 с.
Соколов-Каминский А. Русский балет и фольклор. Музыка и хореография современного балета : сб. ст. Ленинград, 1987. Вып. 5. С. 218–240.
Тимофеева М. Н. Тема скоморошества в русской музыкальной культуре: инструментоведческий аспект : дис… канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство». Санкт-Петербург, 2016. 318 с.
Фамицин А. Скоморохи на Руси. Санкт-Петербург : Алетейя, 1995. 535 с.
Федорченко О. «Конька-Горбунка» впрягли в авангард. Балет Алексея Ратманского открыл фестиваль «Мариинский». Коммерсантъ. 2009. 18 марта. URL : https://www.kommersant.ru/doc/1139647
Фокин М. М. Против течения. Воспоминания балетмейстера. Статьи, письма. Ленинград –Москва : Искусство, 1962. 639 с.
Хомайко Ю. Любовь и смерть диссидента Петрушки. Вечерний Харьков. 2000. 21 марта. С. 3.
Шамес Р. А. Собирательный образ скомороха и русская литература ХІХ – ХХ века. Герменевтика в России. 1998. № 3. URL : http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf (дата звернення 20.10.2018).
Antonova E. (2007, December 11). School of Berendey. Zavtra [in Russian].
Belkin, A. (1975). Russian skomorokhs. Moscow: Nauka [in Russian].
Blok, L.D. (1987). Classical dance: History and modernity. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Yelokhina, O.O. (1996). Problems of development of dance art of Ukraine. The period of Kievan Rus. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Kozynko, L. (2018). Ways of formation, development and decline of dance art of skomorokhs in Ukraine. Dance studies, issue 2, 35–44 [in Ukrainian].
“Konek-Gorbunok” [The Little Humpbacked Horse]. (1981). Grigorovich Ju. (Eds.) Ballet: Encyclopedia. Moscow: Soviet Encyclopedia [in Russian].
The “Disgraced” ballet “Skomorokhs” is called the main event of the Gavrilin festival. (2014, November 4). Krasnyj sever. Retrieved from http://www.krassever.ru/article/opal-nyy-balet-skomorokhi-nazyvayut-glavnym-sobytiyem-gavrilinskogo-festivalya [in Russian].
Rubina A. Chosen by the sun. Chosen by the sun. Official site. Retrieved from http://obranets.narod.ru/libretto.html [in Russian].
Soviet ballets: a summary (1985). Moscow: Soviet composer [in Russian].
Sokolov-Kaminskij, A. (1985). Russian ballet and folklore. Music and choreography of modern ballet, issue 5, 218–240. Leningrad [in Russian].
Timofeeva, M.N. (2016). The theme of skomorokhs in Russian musical culture: instrumental aspect. Candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].
Famintsyin, A.S. (1995). Skomorokhs in Russia. St. Petersburg: Aletejja [in Russian].
Fedorchenko, O. (2009, March 18). The Konek-Gorbunok was harnessed to the vanguard. Ballet Alexei Ratmansky opened the festival "Mariinsky". Kommersant. Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/1139647 [in Russian].
Fokin, M.M. (1962). Against the stream. Memories choreographer. Articles, letters. Leningrad-Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Homajko, Ju. (2000, March 21). Love and death of a dissident Petrushka. Vechernij Har'kov, 3 [in Russian].
Shames, R.A. (1998). The collective image of skomorokhs and Russian literature of the XIX-XX centuries. Hermeneutics in Russia, 3. Retrieved from http://www.tversu.ru/Science/Hermeneutics/1998-3/1998-3-04.pdf [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.