ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНА ПАРАДИГМА МІМЕЗИСУ У НАВЧАННІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА НА ПЛЕНЕРІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167039Ключові слова:
навчання, пленер, художньо-педагогічна парадигма, мімезис, майбутні фахівці з образотворчого мистецтва.Анотація
Мета статті – обґрунтувати художньо-педагогічну парадигму мімезису у навчанні майбутніх фахівців з образотворчого мистецтва на пленері. Методологія дослідження ґрунтується на термінологічному принципі, застосуванні загальнонаукових методів (аналізу, синтезу, узагальнення). Наукова новизна полягає в тому, що вперше визначено зміст категорії «художньо-педагогічна парадигма», розкрито методологію застосування античних засад мімезису й доведено її універсалізм у навчанні майбутніх фахівців з образотворчого мистецтва на пленері, а також аргументовано позитиви й недоліки цього процесу. Висновки. Художньо-педагогічна парадигма мімезису в навчанні майбутніх фахівців з образотворчого мистецтва на пленері охоплює відповідні цільові настанови, вибір і застосування методів, прийомів і засобів зображення натури як естетичного семіозу успішного виконання колірних, тональних, пластичних, ритмічних і композиційних завдань у процесі створення об’єктивно-ціннісного художнього образу природи. Парадигма функціонує за принципами «оживлення» й одухотворення натури, тяжіння до міри й типізації та зорієнтована на глибоке естетичне сприйняття натурного матеріалу і його відображення з допомогою комплексу виразних образотворчих засобів. Завдяки використанню цієї парадигми студенти мають змогу забезпечити взаємозв’язок художньо-теоретичних знань, набутих у процесі аудиторного навчання, з практикою.
Посилання
Арістотель. Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории : сборник. Минск : Литература, 1998. 1391 с.
Висікайло Т. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі пленерної практики : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Полтава, 2017. 19 с.
Жаданова Л. А. Обучение живописи на пленэре как процесс развития художественно-творческой индивидуальности студентов : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : 13.00.02. Санкт-Петербург, 2006. 20 с.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. Ростов-на-Дону : Феникс,1996. 512 с.
Константин Коровин как писатель. Мемуары, воспоминания, рассказы : веб-сайт. URL: http://kkorovin.ru/writer46.php (дата обращения: 12.10.2018).
Леонардо да Винчи. Суждения о науке и искусстве / [пер. с итал. В. Зубова и др.]. Санкт-Петербург : Азбука, 2001. 702 c.
Маслов Н. Я. Пленэр : практика по изобразительному искусству : учеб. пособ. для студентов ХГФ пед. ин-тов. Москва : Просвещение, 1984. 112 с.
Мастера искусства об искусстве. Избранные отрывки из писем, дневников, речей и трактатов : в 4-х т. / Под. общ. ред. Д. Аркина и Б. Терновца. Москва – Ленинград : ОГИЗ, 1937. Т. 1. 614 с.
Павленкович О. Б. Развитие изобразительных и педагогических способностей студентов художественно-графических факультетов на пленэре : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : 13.00.02. Москва, 2011. 22 с.
Рабилова З. Ж. Активизация профессионально-творческой деятельности студентов педагогических вузов в процессе прохождения пленэрной практики : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : 13.00.02. Омск, 2015. 25 с.
Савотина Н. А. Понятие «парадигма» и его статус в педагогике. Педагогика. 2012. № 10. С. 3–11.
Сова О. С. Формування художньо-педагогічних умінь майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі пленерної практики : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2018. 23 с.
Старокожко О. М. Родові взаємозв’язки концептів «парадигма» та «дослідницький підхід». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер : Педагогічні науки. 2016. Вип. 1. С. 237–244.
Татаркевич В. Дефиниция искусства. Вопросы философии. 1973. № 5. С. 67–75.
Ульянова И. В. Формирование смысложизненных ориентаций учащихся в контексте гуманистической педагогической парадигмы (теоретико-методологический аспект) : моногр. Владимир : ВГГУ, 2010. 282 с.
Чурсіна В. І. Робота на пленері. Проблеми теорії і творчої практики. Мистецтвознавчі та культурні аспекти дизайну. Харків : ХДАДМ, 2011. Вип. 5. С. 149–152.
Shauck R. B. Sources of artistic inspiration among plein air landscape painters : Dissertations Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education. Boston, 2017. 423 p.
Shokorova L. V., Grechnevaa N. V., Bochkovskayb V. I. Importance of Plein-Air Practice in Professional Art Education. International journal of environmental & science education. 2016. Vol. 11. №. 15. P. 8657–8668.
Aristotel (1998). Ethics. Politics. Rhetorics. Poetics. Categories: Abstracts. Minsk : Literature [in Russian].
Vysikailo, Т. V. (2017). The formation of professional competence of future specialists in the visual arts in the open air: Ph.D. abstract. Poltava [in Ukrainian].
Zhadanova, L. А. (2006). Teaching of visual art in the open air as a process of development of students’ creativity: Ph.D. abstract. Saint Petersburg [in Russian].
Klimov, E. А. (1996). The psychology of professional self-determination. Rostov-na-Donu : Phoenix [in Russian].
Konstantyn Korovyn as a writer. Memoirs, stories. Retrieved from http://kkorovin.ru/writer46.php.
Leonrdo da Vinci (2001). Thoughts about science and art. Saint Petersburg: Azbuka [in Russian].
Maslov, N. J. (1984). Fine arts in the open air practice: manual for students of higher educational establishments. Moscow: Prosveshchenye [in Russian].
Fine arts experts about fine arts. Extracts from letters, diaries, speeches and treatises (1937). Moscow-Leningrad : OGIZ [in Russian].
Plavnekovych, O. B. (2011). Development of creative and pedagogical skills of students of fine arts departments in the open air: Ph.D. abstract. Moscow [in Russian].
Rabilova, Z. Zh. (2015). Activation of professional and creative activity of students in pedagogical universities in the process of practice in the open-air: Ph.D. abstract. Omsk [in Russian].
Savotina, N. A. (2012). The term «paradigm» and it's status in Pedagogics. Journal «Pedagogics», 10, 3-11 [in Russian].
Sova, O. S. (2018). The formation of creativity and pedagogical skills of future fine arts teachers in the open air: Ph.D. adstract. Kyiv [in Ukrainian].
Strokozhko, O. M. (2016). Family interconnections of concepts «paradigm» and «research approach». Scientific abstracts of Berdansk pedagogical university. Journal «Pedagogical science», 1, 237-244 [in Ukrainian].
Тatarkevuch, V. (1973). The definition of art. Journal «Questions of philosophy», 5, 67-65 [in Russian].
Ukianova I. V. (2010). The formation of important life approaches of students in the context of humanistic pedagogical paradigm (theoretic and methodological aspects) : monograph. Vladimir : Vladimir Philological University [in Russian].
Chursina, V. I. (2011). Work in the open air. Problems of theory and creative practice. Journal «Cultural aspects of design». Kharkiv, 5, 149-152 [in Ukrainian].
Shauck, R. B. (2017). Sources of artistic inspiration among open-air landscape painters: Dissertations Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education. Boston [in English].
Shokorova L. V., Grechnevaa N. V., Bochkovskayb V. I. (2016). Importance of open-air practice in professional art education. International journal of environmental & science education, 11, 15, 8657-8668 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.