МАСКА ЯК ЕЛЕМЕНТ ТЕАТРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ: НАУКОВА РЕФЛЕКСІЯ

Автор(и)

  • Alla Medvedeva Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177778

Ключові слова:

маска, актор, мистецтво, сценічно-театральне дійство, сценічний образ.

Анотація

Мета дослідження – накреслити основні стратегії наукового дослідження маски у різні історичні періоди розвитку сценічного мистецтва. Методологія дослідження передбачала звернення  до загальнонаукових і спеціальних методів, зокрема таких, як метод контент-аналізу мистецтвознавчої джерельної бази; синтезу; аналітичний. Також використано культурно-історичний  та мистецтвознавчий підходи, що дало змогу провести об’єктивне дослідження, з огляду на історично-науковий аспект розвитку маски у театральній культурі. Наукова новизна. У дослідженні проаналізовано вагомий багаж теоретичних наукових праць, який дозволяє за всієї різноманітності підходів і оцінок ролі маски у виразних засобах сценічного мистецтва виокремити функції, форми, прийоми та методи щодо створення актором художнього образу; виявити мистецькі особливості та характерні жанрові ознаки маски щодо продуктивності її застосування у сучасному акторському тренінгу. Висновки. Маска є безперечною домінантою створення художнього образу у творчості актора, яка розкривається за допомогою специфічних можливостей театрального дійства. Апробований віковою практикою мистецький «арсенал» маски виявляє свою життєздатність у найсучасніших сценічних системах. Характерним є розширення інтересу до театрально-сценічного мистецтва від початку ХХ ст., а активний пошук нових виразних засобів викликав зацікавленість до маски як засобу із давніми сталими традиціями. Широке коло проблематики, недостатня кількість праць наукового характеру, переважання публіцистичної літератури створює об’єктивну потребу розроблення різних питань сценічного мистецтва як чільної частини театрального мистецтва, яке потребує постійного оновлення та актуалізації як у практичній, так і теоретичній ділянці, що й підживлює інтерес до вивчення маски.

Біографія автора

Alla Medvedeva, Київського національного університету культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри тележурналістики та майстерності актора факультету кіно і телебачення

Посилання

Авдеев А. Д. Маска и ее роль в процессе возникновения театра / VII Междунар. конгр. антропологических и этнографических наук : труды. Москва : Наука, 1969. Т. 6. С. 80–86.

Авдеев А. Д. Происхождение театра. Элементы театра в первобытнообщинном строе. М. – Л. : Искусство, 1959. 266 с.

Акимов Н. П. Театральное наследие. Кн. 1. : Об искусстве театра. Театральный художник Л. : Искусство, 1978. 295 с.

Акимов Н. П. Театральное наследие. Кн. 2. : О режиссуре. Режиссерские экспликации и заметки. Л. : Искусство, 1978. 287 с.

Баканурский А. Жизнь, игра, театральность. (Историко-культурологическая серия «Сад камней»). Одесса : Студия «Негоциант», 2004. 272 с.

Гротовський Є. Театр. Ритуал. Перформер. Л. : Літопис, 1999. – 185 с.

Гуревич А. К истории гротеска: «Верх» и «низ» в средневековой латинской литературе // Известия АН СССР: Серия литературы и языка. Москва, 1975. –Т. 34, № 4. С. 317–327.

Евреинов Н. Н. Самое главное. Москва : Совпадение, 2006. 102 с.

Жигульский К. Праздник и культура. Праздники старые и новые : размышления социолога. Москва : Прогресс, 1985. 336 с.

Трубочкин Д. В. «Все в порядке! Старец пляшет…»: Римская комедия плаща в действии Москва : ГИТИС, 2005. 424 с.

Avdeev, A.D. (1969). The mask and its role in the emergence of the theater / VII International. congr. anthropological and ethnographic sciences: works. Moscow: Science [in Russian].

Avdeev, A.D. (1959). The origin of the theater. Elements of the theater in the primitive communal system. M. - L.: Art [in Russian].

Akimov, N.P. (1959). Theater legacy. Prince 1.: On the art of theater. Theater artist. Leningrad [in Russian].

Akimov, N.P. (1978). Theater legacy. Prince 2: About directing. Director's explications and notes. Leningrad [in Russian].

Bakanurskiy, A. (2004). Life, play, theatricality. (Historical and cultural series "Garden of Stones"). Odessa: Negotsiant Studio [in Russian].

Grotovskiy, Є. (1999). Theater. Ritual. Performer. Leningrad: Lіtopis [in Russian].

Gurevich, A.K. (1975). To the history of the grotesque: “Top” and “bottom” in medieval Latin literature // News of the Academy of Sciences of the USSR: A series of literature and language. Moscow [in Russian].

Yevreinov, N.N. (2006). Samoe glavnoe. Moscow: «Sovpadenie» [in Russian].

Zhigulskiy K. (1985). Holiday and Culture. Holidays old and new: reflections of a sociologist. Moscow: Progress [in Russian].

Trubochkin D.V. (2005). “Everything is all right! The Elder is dancing ... ”: The Roman comedy of the cape in action. Moscow: GITIS [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство