ЕСТЕТИЧНІ ТРАДИЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАРОКОВОГО ІКОНОПИСУ В СУЧАСНОМУ САКРАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

  • Olexander Tsugorka Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177802

Ключові слова:

українське бароко, естетичні традиції, іконопис, сучасне сакральне мистецтво

Анотація

Мета статті – визначити вплив естетичних традицій українського бароко на розвиток сучасного іконопису. Методологія дослідження заснована на сучасних мистецтвознавчих і культурологічних концепціях, основою яких є міждисциплінарний та комплексний підходи. Для здійснення мети дослідження  були використані: історико-культурний (для дослідження історичної динаміки формування, становлення та розвитку стилю українське бароко) та історично-порівняльний методи (для вивчення специфіки еволюціонування та трансформації естетичних традицій українського бароко в ретроспективі);  метод художнього аналізу (для виявлення специфіки образної системи барокового іконопису); типологічний та системно-структурний методи (для ефективного структурування творів іконописного мистецтва за авторством, хронологією та зв’язками з естетичними традиціями українського бароко), а також метод стилістичного мистецтвознавчого та порівняльного аналізу (для виявлення специфіки живописної стилістики та техніко-технологічних прийомів характерних для сучасних українських іконописців). Наукова новизна. Досліджено історичні, політичні та соціокультурні фактори, що вплинули на формування особливостей барокового іконопису на території українських земель в ХVІІ–ХVІІІ ст.; визначено характерні риси, естетичну та стилістичну специфіку іконописного мистецтва доби українського бароко; окреслено сучасні тенденції, проблематику та перспективи розвитку естетичних традицій українського бароко у вітчизняному іконописному мистецтві. Висновки. На початку ХХІ  ст. соціокультурний та соціомистецький простір в Україні характеризується надзвичайно сприятливими умовами для розвитку сучасного напрямку іконопису та творчих експериментів у контексті барокової стилізації, в тому числі створення ікон інспірованих естетикою доби українського бароко. Використання елементів українського іконопису ХVІІ–ХVІІІ ст. сучасними художниками, застосування тривимірної перспективи, зображення Христа, Богородиці, архангелів та апостолів у національному вбранні, з типовими українськими рисами обличчя – символічний натяк на необхідність пошуку святості в реальному житті.

Біографія автора

Olexander Tsugorka, Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури

заслужений діяч мистецтв України, професор, професор кафедри живопису і композиції

Посилання

Жолтовський П. М. Художнє життя на Україні в ХVІ–ХVІІІ ст. Київ : Наукова думка, 1983. 178 с.

Ковцуняк С., Заставецький М. Ідейно-змістові акценти іконопису періоду українського бароко. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/44065/2010_54_16.pdf?sequence=1 (дата звернення 8.05.2019).

Криворучко Ю. Якій бути архітектурі української церкви після Томосу. 5 січня 2019. Zbruc.eu. URL : https://zbruc.eu/node/85965 (дата звернення 11.05.2019).

Курьянова И. А., Кузячкина М. В. Интерпретация народной традиции в искусстве украинского барокко. Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия «Философия. Культурология. Политология. Социология». 2014. Том 27 (66). № 1. С. 125–130.

Міляєва Л., Гелитович М. Українська ікона ХІ–ХVІІІ століть. Київ : Духовна спадщина України, 2007. 525 с.

Оляніна С. Іконостас Вознесенської церкви у містечку Березна: втрачена пам’ятка мистецтва доби Бароко. Українська художня культура: пам’яткохоронні проблеми: зб. наук. пр. Київ : Інститут культурології НАМ України, 2011. С. 40–103.

Свєнціцька В. Іван Руткович і становлення реалізму в українському малярстві ХVІІ ст. Київ : Наукова думка, 1966. 152 с.

Січинський В. Зиждитель храмів і скарбів духовних. Пам’ятки України. 1991. № 6. С. 21–25.

Степовик Д. В. Українська графіка ХVІ– ХVІІІ століть. Київ : Наукова думка, 1982. 330 с.

Степовик Д. Покрова барокова. Галайба В. Свято-Богородичні храми у «другому Єрусалимі» – місті Києві. Київ : Автограф, 2008. С. 13-30.

Степовик Д. Духовні та мистецькі виміри українських ікон. Київська православна богословська академія. URL : https://kpba.edu.ua/statti/915-dukhovni-vymiry-ukrainckykh-ikon.html?start=3 (дата звернення 11.05.2019).

Церква Святого Духу в Рогатині / автор-упорядник В. І. Мельник. Київ : Мистецтво, 1991. 144 с.

Zholtovsky, P. M. (1983). Artistic life in Ukraine in the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Kovtsunyak, S., Zastavsky, M. (2010). Ideological and content emphasis on icon painting of the period of the Ukrainian Baroque. Available at : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/44065/2010_54_16.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Kryvoruchko, Yu. (2019). What to be the architecture of the Ukrainian church after Tomas. Zbruc.eu. Available at : https://zbruc.eu/node/85965 [in Ukrainian].

Kuryanova, I. A., Kuzyachkina, M. V. (2014). Interpretation of the folk tradition in the art of Ukrainian Baroque. Scientific notes of the Taurida National University named after VI. Vernadsky. Series “Philosophy. Culturology. Political science. Sociology", Vol. 27 (66), no. 1, pp. 125–130. [in Russian].

Milyaev, L., Gelitovich, M. (2007). Ukrainian icon of the XI–XVIII centuries. Kyiv: Spiritual Legacy of Ukraine [in Ukrainian].

Olianin, S. (2011). Iconostasis of the Ascension Church in the town of Berezna: a lost art monument of the Baroque era. Ukrainian artistic culture: memorial protection problems. Kyiv: Institute of Culturology of the National Academy of Sciences of Ukraine, pp. 40–103 [in Ukrainian].

Svintsitskaya, V. (1966). Ivan Rutkovich and the formation of realism in the Ukrainian painting of the seventeenth century. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Sichinsky, V. (1991). A resident of temples and spiritual treasures. Sights of Ukraine, no. 6, pp. 21–25 [in Ukrainian].

Stepovyk, D. V. (1982). Ukrainian graphics of the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Stepovik, D. V. (2008). Coverage of baroque. Galayba V. The Blessed Virgin Temples in the "second Jerusalem" – the city of Kyiv. Kyiv: Autograph, pp. 13-30 [in Ukrainian].

Stepovyk, D. V. Spiritual and artistic dimensions of Ukrainian icons. Kyiv Orthodox Theological Academy. Available at : https://kpba.edu.ua/statti/915-dukhovni-vymiry-ukrainckykhi-ikon.html?start=3 [in Ukrainian].

Melnyk, V. I. (1991). Church of the Holy Spirit in Rohatyn. Kyiv : Art [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство