ФОРМУВАННЯ АНТИНОМІЧНОЇ КОНЦЕПЦІЇ БОГА В ФІЛОСОФІЇ ТА МИСТЕЦТВІ ХРИСТИЯН II – VI СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220082Ключові слова:
ранньохристиянське мистецтво, ранньохристиянські концепції антиномічної природи Бога, символічний образ, алегоричний образ, міметично-духовний образ.Анотація
Мета роботи: простежити розвиток понятійного визначення Бога в працях християнських філософів ІІ – VІ ст. та вплив релігійно-філософської думки на еволюцію художнього образу Христа від символіко-алегоричного в ранньохристиянському мистецтві до міметично-духовного в іконописі Візантії. Методологія дослідження полягає у використанні аналізу і порівняння письмових джерел і артефактів, розглянутих у хронологічній послідовності. Наукова новизна: вперше простежується залежність еволюції художнього образу від понятійного визначення Бога в творах ранньохристиянських апологетів. Висновки. Становлення образу Бога в християнському мистецтві II – VI ст. було пов'язано з розвитком теологічної думки, яка розвивалася від заперечення матеріальної природи Бога до утвердження єдності Його трансцендентного та іманентного начал. Підкреслення християнськими мислителями І – ІІ ст. лише трансцендентності та «без образності» Бога заперечувало будь-яку можливість Його зображення. Розвиток уявлень про присутність Бога в іманентному світі та сприйняття земного світу як символічної картини потойбічного буття відкривало можливість втілення духовних сутностей у алегоріях і символах, які переважали в мистецтві кінця ІІ – IІІ ст. Осмислення антиномічної єдності божественної і людської природи Христа стало ідейною основою для створення міметично-духовних образів, що стимулювалось зміною статусу християнської церкви в IV ст. і закріпилось рішеннями IV та V – VI вселенських соборів.
Посилання
Averintsev S. S. (2004). The image of Jesus Christ in the Orthodox tradition. Sophia – Logos. Dictionary. 2nd view. Kyiv: Duh i Litera, 532-548 [in Ukrainian].
Averintsev S. S. (1984). The evolution of philosophical thought. The culture of Byzantium. IV – the first half of the VII century. Moscow: Nauka,. 42 – 77 [in Russian].
Bychkov V. V. (1981). Aesthetics of Late Antiquity of the 2nd – 3rd сenturies (Ed. By M. F. Ovsyannikov). Moscow: Nauka [in Russian].
Bychkov V. V. (1984). Formation of the basic principles of Byzantine aesthetics. The culture of Byzantium. IV – the first half of the VII century. Moscow: Nauka, 504-545 [in Russian].
Bychkov V. V. (1991). On the paths of “unknowable knowledge”. To the publication of small works from Corpus Areopagiticum. Historical and Philosophical Yearbook ’90. Moscow: Nauka, 210 – 220. URL: http://abuss.narod.ru/Biblio/dionisii.htm [in Russian].
Christianity before the Nicene Council. Apologists Kodrat and Aristid. Url: https://religion.wikireading.ru/73611 [in Russian].
Irenaeus of Lyon. Against heresies. Book II. 7. 6. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Irinej_Lionskij/protiv-eresej/2_7. Book IV. 19. 1. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Irinej_Lionskij/protiv-eresej/4_19. [in Russian].
Iustin-philosopher. URL: http://www.pravenc.ru/text/1237943.html (date of appeal 10.04.2020) [in Russian].
Clement of Alexandria. Pedagog. Book I. Chapter 2. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Kliment_Aleksandrijskij/pedagog/#0_2 [in Russian].
Clement of Alexandria. Stromaty. Book Five. Chapters: ІІІ. XI; The seventh book. Chapter V. URL: https://lib.pravmir.ru/library/readbook/3549#part_57341. “The Orthodox Encyclopedia“ The ABC of Faith ”” (http: // azbyka.ru/) [in Russian].
Lazarev V. N. (1986). History of Byzantine painting. Moscow: Art, URL: https://www.iconart.info/book_contents.php?lng=en&book_id=29&chap=4&ch_l2=3 [in Russian].
Likhacheva V. D. (1981). Art of Byzantium IV – XV centuries (Edited by G.K. Wagner). Leningrad: Art, 310 p. (Essays on the history and theory of art) [in Russian].
Martyr Aristide, philosopher. Apology. URL: https://libking.ru/books/religion-/religion-rel/363151-muchenik-aristid-filosof-apologii.html (the date of appeal: April 22, 2020) [in Russian].
Origen. About the beginnings. Book 1. Translation by N. Petrov. Kazan 1899. Reprint: Riga 1936; Samara 1993; Novosibirsk 1993. URL: https://web.archive.org/web/20110420132844/http://www.mystudies.narod.ru/library/o/origen/princip1.htm [in Russian].
Popova O. S. (2002). Byzantine icons of VI – XV centuries. The history of icon painting. Origins, tradition, modernity. VI – XX centuries. Moscow: Art BMB, 41 - 94. URL: http://nesusvet.narod.ru/ico/books/popova/popova1.htm#h1 [in Russian].
Rules of Ecumenical Councils. URL: https://azbyka.ru/otechnik/pravila/kanony-pravoslavnoj-tserkvi-grabbe/3_6 [in Russian].
Trubetskoy E. N. Worldview in paints. The question of the meaning of life in ancient Russian religious painting. Moscow: printing house of I. D. Sytin, 1916.44 p. URL: http://odinblago.ru/umozrenie [in Russian].
Ugrinovich D. M. (1982). Art and religion (theoretical essay). Moscow: Politizdat [in Russian].
Udaltsova, Z. V. (1988). Byzantine culture (Ed. By V.V. Gutnov). Moscow: Nauka (series "From the History of World Culture") [in Russian].
Uspensky L. A. The Theology of the Icon of the Orthodox Church. Part 2. The origin of the Christian image. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Leonid_Uspenskij/bogoslovie-ikony-pravoslavnoj-tserkvi/1[in Russian].
Florensky P. A. (2000). Works in 4 volumes. T.3 (1). Moscow:Mysl. Series: Philosophical Heritage [in Russian].
Chalkedon Cathedral. URL: https://bit.ly/2YQSb5C [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.