ФОРМУВАННЯ АНТИНОМІЧНОЇ КОНЦЕПЦІЇ БОГА В ФІЛОСОФІЇ ТА МИСТЕЦТВІ ХРИСТИЯН II – VI СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • Yaroslava Bondarchuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220082

Ключові слова:

ранньохристиянське мистецтво, ранньохристиянські концепції антиномічної природи Бога, символічний образ, алегоричний образ, міметично-духовний образ.

Анотація

Мета роботи: простежити розвиток понятійного визначення Бога в працях християнських філософів ІІ – VІ ст. та вплив релігійно-філософської думки на еволюцію художнього образу Христа від символіко-алегоричного в ранньохристиянському мистецтві до міметично-духовного в іконописі Візантії. Методологія дослідження полягає у використанні аналізу і порівняння письмових джерел і артефактів, розглянутих у хронологічній послідовності. Наукова новизна: вперше простежується залежність еволюції художнього образу від понятійного визначення Бога в творах ранньохристиянських апологетів. Висновки. Становлення образу Бога в християнському мистецтві II – VI ст. було пов'язано з розвитком теологічної думки, яка розвивалася від заперечення матеріальної природи Бога до утвердження єдності Його трансцендентного та іманентного начал. Підкреслення християнськими мислителями І – ІІ ст. лише трансцендентності та «без образності» Бога заперечувало будь-яку можливість Його зображення. Розвиток уявлень про присутність Бога в іманентному світі та сприйняття земного світу як символічної картини потойбічного буття відкривало можливість втілення духовних сутностей у алегоріях і символах, які переважали в мистецтві кінця ІІ – IІІ ст. Осмислення антиномічної єдності божественної і людської природи Христа стало ідейною основою для створення міметично-духовних образів, що стимулювалось зміною статусу християнської церкви в IV ст. і закріпилось рішеннями IV та V – VI вселенських соборів.

Посилання

Averintsev S. S. (2004). The image of Jesus Christ in the Orthodox tradition. Sophia – Logos. Dictionary. 2nd view. Kyiv: Duh i Litera, 532-548 [in Ukrainian].

Averintsev S. S. (1984). The evolution of philosophical thought. The culture of Byzantium. IV – the first half of the VII century. Moscow: Nauka,. 42 – 77 [in Russian].

Bychkov V. V. (1981). Aesthetics of Late Antiquity of the 2nd – 3rd сenturies (Ed. By M. F. Ovsyannikov). Moscow: Nauka [in Russian].

Bychkov V. V. (1984). Formation of the basic principles of Byzantine aesthetics. The culture of Byzantium. IV – the first half of the VII century. Moscow: Nauka, 504-545 [in Russian].

Bychkov V. V. (1991). On the paths of “unknowable knowledge”. To the publication of small works from Corpus Areopagiticum. Historical and Philosophical Yearbook ’90. Moscow: Nauka, 210 – 220. URL: http://abuss.narod.ru/Biblio/dionisii.htm [in Russian].

Christianity before the Nicene Council. Apologists Kodrat and Aristid. Url: https://religion.wikireading.ru/73611 [in Russian].

Irenaeus of Lyon. Against heresies. Book II. 7. 6. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Irinej_Lionskij/protiv-eresej/2_7. Book IV. 19. 1. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Irinej_Lionskij/protiv-eresej/4_19. [in Russian].

Iustin-philosopher. URL: http://www.pravenc.ru/text/1237943.html (date of appeal 10.04.2020) [in Russian].

Clement of Alexandria. Pedagog. Book I. Chapter 2. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Kliment_Aleksandrijskij/pedagog/#0_2 [in Russian].

Clement of Alexandria. Stromaty. Book Five. Chapters: ІІІ. XI; The seventh book. Chapter V. URL: https://lib.pravmir.ru/library/readbook/3549#part_57341. “The Orthodox Encyclopedia“ The ABC of Faith ”” (http: // azbyka.ru/) [in Russian].

Lazarev V. N. (1986). History of Byzantine painting. Moscow: Art, URL: https://www.iconart.info/book_contents.php?lng=en&book_id=29&chap=4&ch_l2=3 [in Russian].

Likhacheva V. D. (1981). Art of Byzantium IV – XV centuries (Edited by G.K. Wagner). Leningrad: Art, 310 p. (Essays on the history and theory of art) [in Russian].

Martyr Aristide, philosopher. Apology. URL: https://libking.ru/books/religion-/religion-rel/363151-muchenik-aristid-filosof-apologii.html (the date of appeal: April 22, 2020) [in Russian].

Origen. About the beginnings. Book 1. Translation by N. Petrov. Kazan 1899. Reprint: Riga 1936; Samara 1993; Novosibirsk 1993. URL: https://web.archive.org/web/20110420132844/http://www.mystudies.narod.ru/library/o/origen/princip1.htm [in Russian].

Popova O. S. (2002). Byzantine icons of VI – XV centuries. The history of icon painting. Origins, tradition, modernity. VI – XX centuries. Moscow: Art BMB, 41 - 94. URL: http://nesusvet.narod.ru/ico/books/popova/popova1.htm#h1 [in Russian].

Rules of Ecumenical Councils. URL: https://azbyka.ru/otechnik/pravila/kanony-pravoslavnoj-tserkvi-grabbe/3_6 [in Russian].

Trubetskoy E. N. Worldview in paints. The question of the meaning of life in ancient Russian religious painting. Moscow: printing house of I. D. Sytin, 1916.44 p. URL: http://odinblago.ru/umozrenie [in Russian].

Ugrinovich D. M. (1982). Art and religion (theoretical essay). Moscow: Politizdat [in Russian].

Udaltsova, Z. V. (1988). Byzantine culture (Ed. By V.V. Gutnov). Moscow: Nauka (series "From the History of World Culture") [in Russian].

Uspensky L. A. The Theology of the Icon of the Orthodox Church. Part 2. The origin of the Christian image. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Leonid_Uspenskij/bogoslovie-ikony-pravoslavnoj-tserkvi/1[in Russian].

Florensky P. A. (2000). Works in 4 volumes. T.3 (1). Moscow:Mysl. Series: Philosophical Heritage [in Russian].

Chalkedon Cathedral. URL: https://bit.ly/2YQSb5C [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Мистецький простір: історія та сучасність