Еволюція дієвої сценографії у творчості представників школи Данила Лідера (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2022.266125Анотація
Мета роботи – висвітлити й охарактеризувати особливості еволюції дієвої сценографії у творчості представників української школи сценографії Данила Лідера. Методологія дослідження полягає в застосуванні функціонально-типологічного методу, що посприяв визначенню функцій сценографії і виявленню специфіки їх синтезу в дієвій сценографії; мистецтвознавчого методу, що спрямований на теоретичне, історико-художнє та прикладне осмислення сценографічної творчості Д. Лідера, її ролі у творчості його учнів – майстрів сучасного сценічного мистецтва. Метод образно-стилістичного та художньо-композиційного аналізу використано для вивчення вистав і теоретичного обґрунтування тенденцій у театрально-декораційному мистецтві сценографістів українських театрів кінця ХХ – початку ХХІ ст. як нащадків художньо-сценографічної творчості Д. Лідера; структурно-типологічний метод – для виявлення та аналізу головних модифікацій розвитку сценографічної лексики на театральних підмостках сьогодення. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні характерних рис творчості представників школи сценографії Д. Лідера; аналізі розвитку їх власних творчих почерків у єдиній естетиці, яку заклав Д. Лідер, і в межах пропагованих ним постулатів творчості. Висновки. Відповідно до надзвичайної різноплановості сучасного українського театру представники школи сценографії Д. Лідера використовують у власній творчості різноманітні форми, техніки, прийоми та методи, враховуючи як модернові тенденції, так і національні традиційні мотиви, формуючи та розвиваючи індивідуальний стиль. Школу української сценографії, яку заснував Данило Лідер, її представники позиціюють як можливість будувати власний оригінальний світ на основоположних началах традицій, що заклав майстер. Естетика митця та пропаговані ним постулати творчості стали своєрідними маркерами, у межах яких еволюціонують творчі індивідуальності його учнів, хоча окремі репліки та лінії запозичень постановок майстра досить відчутні.
Ключові слова: Данило Лідер, театр, сценографія, дієва сценографія, театрально-декораційне мистецтво, сценографічна лексика.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.