ВОКАЛЬНО-РОМАНСОВА ТВОРЧІСТЬ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ У СТИЛЬОВИХ ВИМІРАХ ДОБИ: МИХАЙЛО СКОРУЛЬСЬКИЙ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302102Анотація
Мета роботи – висвітлити вокально-романсову творчість визначного українського композитора першої половини ХХ століття Михайла Скорульського в контексті жанрово-стильових трансформацій і художніх викликів доби. Методологія. Для розкриття теми застосовано комплекс наукових (теоретичних і практичних) методів. Для з’ясування певних етапів та особливостей розвитку жанру романсу в творчості М. Скорульського було залучено біографічний, історико-культурологічний та міждисциплінарний методи. Надання історично об’єктивної оцінки камерно-вокальному спадку композитора стало можливим завдяки історико-порівняльному, системному, аксіологічному методам дослідження. Встановлення специфіки романсової творчості митця здійснювалось за допомогою музично-теоретичного аналізу. Наукова новизна. Вперше в українському музикознавстві розглянуто стильову еволюцію камерно-вокальних жанрів в українській музиці першої половини ХХ століття на прикладі вокально-романсової творчості Михайла Скорульського. Виокремлено етапи, висвітлено емоційно-образну сферу романсових творів митця. Висновки. Камерно-вокальна творчість українських композиторів першої половини ХХ століття є однією з маловивчених галузей у сучасному музикознавстві. З плеяди видатних вітчизняних митців найбільш показовою є еволюція цього жанру у творчості Михайла Скорульського, який опрацьовував жанр романсу впродовж 1911 – 1949 років. Стильові трансформації композиторської творчості у цьому жанрі були зумовлені як «внутрішніми» потребами митця стосовно змісту, емоційного наповнення та образного строю творів, так і «зовнішніми» – впливом соціально-політичних обставин та ідеологічних вимог радянської культури 1920‑1930-х років. Композиторська еволюція романсової творчості М. Скорульського відображає всі етапи розвитку жанру протягом першої половини ХХ століття: від суб’єктивістської лірики початку століття, через героїко-революційні мотиви 1920 – початку 1930-х років, до ностальгічних почуттів і патріотичних настроїв під час Другої світової війни.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.