«СИМФОНІЧНІ ЕТЮДИ» ТА «КРЕЙСЛЕРІАНА» Р. ШУМАНА В ПРЕДСТАВНИЦТВІ БІДЕРМАЄРІВСЬКОЇ і РОМАНТИЧНОЇ ЦИКЛІЗАЦІЇ ФОРТЕПІАННИХ МІНІАТЮР
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308408Анотація
Мета роботи – виділити саме бідермаєрівські складові творчого методу Шумана в руслі піаністичних спрямувань підготовки Ф. Віка, К. Вік-Шуман із обґрунтуванням смислової спрямованості творів Шумана, невіддільних від естетики бідермаєра, у свою чергу, пов’язаної з естетичними показниками романтизму. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, компаративно-герменевтичні пролонгації інтонаційності в працях Д. Андросової, Т. Вєркіної, О. Козаренка, І. Котляревського, І. Ляшенка, Лю Бінцяна, О. Маркової, О. Муравської, О. Рижової, О. Соколової, ін., із застосуванням науково-дослідницьких методів: мистецтвознавчо-аналітичного, описово-історичного, культурно-регіоністичного, герменевтичного, ін. Наукова новизна. Вперше в Україні акцентується бідермаєрівська сторона композиторського мислення Р. Шумана у зв’язку із його крупними циклічними творами, в яких мініатюризм складових не знімав романтичної масштабності мислення, однак у бідермаєрівському ракурсі виявляється уникнення авторського стильового егоцентризму вираження. Висновки. Два взяті для аналізу цикли Р. Шумана складають типовий вихід фортепіанного мініатюризму композитора, що витікає з ідеї «Ораторії для фортепіано», а саме з його «Карнавалу», в якому контрасти темпово-жанрових зіставлень, що так виділилися в романтичній театральності, тут постають в позитиві бідермаєрівського наслідування сонат-сюїт рококо, об’єднаних ласкавістю спілкування в останніх, а тут артистичною вдачею суб’єкту дії. Фортепіанне втілення тяжіє до «діамантовості» звучань «легкого» піанізму (Шуман неодноразово виділяв бідермаєрівську «ноктюрновість» у грі Шопена, минаючи оркестральні відкриття Ф. Ліста), тобто до бідермаєрівської складової тяжіла стильова позиція автора «Карнавалу», тоді як містеріально-театральні внески засвідчують наближення до романтичної палітри.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.