ОСОБЛИВОСТІ ГЕОМЕТРИЧНОГО, РОСЛИННОГО ТА ЗООМОРФНОГО ОРНАМЕНТУ В МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИКАХ МАЙСТРІВ КИЇВСЬКОЇ РУСІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2023.324755Анотація
Мета статті – виявити особливості орнаментики часів Київської Русі та охарактеризувати особливості впливів дохристиянської, візантійської і європейської культури на розвиток геометричного, рослинного та зооморфного орнаменту. Методологія дослідження полягає у використанні таких методів, як-от: аналізу і синтезу, історико-ретроспективний, порівняльно-історичний, теоретичного узагальнення. Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній досліджено геометричне, рослинне та зооморфне оздоблення як три основні тематичні напрями давньоруського орнаменту ІХ–ХІІІ ст. Висновки. Орнаментика Київської Русі відображає значущий пласт інформації про світогляд, рівень розвитку культури, міжкультурні взаємодії та багато інших аспектів життєдіяльності давніх русинів. Космологічне тлумачення орнаментики часів Київської Русі як вираження «позачасової мудрості», пов’язаної з істинним Буттям, триває донині. Дослідження виявило, що геометричний орнамент був пов’язаний з релігійними концепціями, зокрема певними світоглядними та філософськими доктринами, які поширювалися в дохристиянському світі та після хрещення Русі під впливом візантійської культури. Якщо в дохристиянський період найбільш поширеними були солярні символи, графеми на їх основі та/або з використанням багатьох кіл (найпопулярніше – групування кількох кіл у потрійну трикутну конфігурацію), а також ромбічні, хвилеподібні або змієподібні, розеткові та хрестоподібні знаки, то з Х ст. їх доповнюють квадрати, рівносторонні трикутники та ромби з кутами 60° та 120°. При цьому орнаменти не базуються на сегментній геометрії та простих багатокутних фігурах, а використовують круглі форми, зазвичай переплетені та прикрашені флоральними формами. Рослинні мотиви зазнають значного впливу західноєвропейських орнаментальних технік: поширення отримує рослинно-криноподібний орнамент, елементами якого є квіти, листя, пелюстки та пагони лілеї. Акцентовано, що майстри Київської Русі на основі висхідного мотиву, внаслідок художнього запозичення та адаптації, розробили оригінальні орнаменти. У художньому оформленні мистецьких творів, від ювелірних виробів та зброї до кераміки і різьблення, поруч із геометричними та рослинними мотивами зазвичай використовували зооморфні знаки, розвиток яких пов’язаний зі скандинавськими стилями Еллінг та Борре.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.