ОСОБЛИВОСТІ ГЕОМЕТРИЧНОГО, РОСЛИННОГО ТА ЗООМОРФНОГО ОРНАМЕНТУ В МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИКАХ МАЙСТРІВ КИЇВСЬКОЇ РУСІ

Автор(и)

  • В’ячеслав Бойко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2023.324755

Анотація

Мета статті – виявити особливості орнаментики часів Київської Русі та охарактеризувати особливості впливів дохристиянської, візантійської і європейської культури на розвиток геометричного, рослинного та зооморфного орнаменту. Методологія дослідження полягає у використанні таких методів, як-от: аналізу і синтезу, історико-ретроспективний, порівняльно-історичний, теоретичного узагальнення. Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній досліджено геометричне, рослинне та зооморфне оздоблення як три основні тематичні напрями давньоруського орнаменту ІХ–ХІІІ ст. Висновки. Орнаментика Київської Русі відображає значущий пласт інформації про світогляд, рівень розвитку культури, міжкультурні взаємодії та багато інших аспектів життєдіяльності давніх русинів. Космологічне тлумачення орнаментики часів Київської Русі як вираження «позачасової мудрості», пов’язаної з істинним Буттям, триває донині. Дослідження виявило, що геометричний орнамент був пов’язаний з релігійними концепціями, зокрема певними світоглядними та філософськими доктринами, які поширювалися в дохристиянському світі та після хрещення Русі під впливом візантійської культури. Якщо в дохристиянський період найбільш поширеними були солярні символи, графеми на їх основі та/або з використанням багатьох кіл (найпопулярніше – групування кількох кіл у потрійну трикутну конфігурацію), а також ромбічні, хвилеподібні або змієподібні, розеткові та хрестоподібні знаки, то з Х ст. їх доповнюють квадрати, рівносторонні трикутники та ромби з кутами 60° та 120°. При цьому орнаменти не базуються на сегментній геометрії та простих багатокутних фігурах, а використовують круглі форми, зазвичай переплетені та прикрашені флоральними формами. Рослинні мотиви зазнають значного впливу західноєвропейських орнаментальних технік: поширення отримує рослинно-криноподібний орнамент, елементами якого є квіти, листя, пелюстки та пагони лілеї. Акцентовано, що майстри Київської Русі на основі висхідного мотиву, внаслідок художнього запозичення та адаптації, розробили оригінальні орнаменти. У художньому оформленні мистецьких творів, від ювелірних виробів та зброї до кераміки і різьблення, поруч із геометричними та рослинними мотивами зазвичай використовували зооморфні знаки, розвиток яких пов’язаний зі скандинавськими стилями Еллінг та Борре.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація