Емерджентна театральність: трансформація архетипу Прометея в постсекулярному українському театрі
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2025.344480Ключові слова:
емерджентна театральність, квантовий перформер, постсекулярність, PH-фантазія, український театрАнотація
Мета роботи – концептуалізувати емерджентну театральність як нову парадигму українського театру через аналіз трансформації театральної суб'єктивності від архетипу Прометея через фігуру філософа-клоуна до квантового перформера, визначити умови можливого закріплення емерджентних процесів у постсекулярному контексті. Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід, що синтезує культурологічний аналіз, театрознавчі студії та філософську рефлексію. Використано компаративний метод для зіставлення історичних етапів театральних трансформацій, феноменологічний підхід до аналізу театральної присутності, концептуальний аналіз постсекулярних теорій. Теоретичною базою стали праці Н. Корнієнко з квантової парадигми театру, концепція присутності Г. У. Ґумбрехта, постметафізична філософія Дж. Ваттімо, інтегральна теорія К. Вілбера. Наукова новизна. Запропоновано концепт емерджентної театральності як культурологічної категорії для осмислення сучасних театральних процесів. Введено поняття «квантовий перформер» для позначення нового типу театрального суб'єкта. Здійснено спробу проаналізувати незакріплені театральні інновації в українському театрі (Л. Курбас, А. Жолдак, О. Середин) через призму теорії дифузії інновацій та концепції PH-фантазії. Обґрунтовано роль постсекулярної релігійності як інструмента театральної емерджентності. Висновки. Емерджентна театральність постає як можлива парадигма, що синтезує квантовий підхід із постметафізичною духовністю в русі до космоцентричної свідомості. Аналіз історичних прецедентів виявив необхідність збігу технологічної, психологічної та культурної готовності для успіху театральних інновацій. Сучасний український театр перебуває в точці біфуркації, де війна, цифрова культура та постсекулярні теорії створюють унікальне вікно можливостей для емерджентного стрибка.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.