Cultural priorities of modern studental youth of Ukraine: peculiarities of religious, aesthetic, art, and lit-erary choice
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147372Keywords:
religious axiology, axiology, Christian axiology, styles and trends in fine arts, youth, student youth, contemporary youth, musical styles, literary genres, the sound of the church choir, aesthetic design of temples, aesthetics of parish clothes, cultural priorities.Abstract
Purpose of the article is to establish the relationship between the ideological identity of the modern student youth of Ukraine and its relation to religious, literary, artistic and aesthetic values. Methodology. The study is based on the interdisciplinary integration of methods of a multidisciplinary combination of religious studies, art studies, cultural studies, and sociology. With the axiological approach, the results of the analysis of cultural-artistic and religious factors, which determine the formation of the original outlook of Ukrainian student youth, were studied and summarized. Scientific novelty of the research is the presentation of the author's philosophical, conceptual approach to establishing the relationship between the worldview of modern student youth of Ukraine and its relation to religious, literary, artistic and aesthetic values. By the study of the cultural priorities of contemporary student youth, the author first identified the tendency for most respondents to focus on the Christian axiology, which is determined by their Ukrainian outlook and depends on their attitude to religion and the frequency of attending the church. Conclusions. The study of the religious, artistic, literary and aesthetic choices of student youth has shown its predetermination by the intellectual features of higher education graduates, their level of competence in the cultural and artistic branch of knowledge and Christian doctrine. The results of the study made it possible to find those unchanging, essential features that make it possible to speak of a single cultural phenomenon that appeared in specific common religious, artistic, literary and aesthetic priorities and values of contemporary student youth.
References
Абрамович С. Д., Чікарська М. Ю. Світова та українська культура: навч. посіб. Львів: Світ, 2004. 344 с.
Андреєва О.П. Типології цінностей: методичні підходи М. Рокича й Ш. Шварца. Вісник Київського національного ун-ту. Серія Соціальна психологія. Педагогіка. 2003. № 17-18. С. 80-83.
Ареф’єва А.Ю. Образи сакрального мистецтва в музиці України ХХ – ХХІ століть. Актуальні пробле-ми філософії та соціології. 2016. № 11. С. 15–18.
Астаф'єва О.Н. Динаміка культурних потреб молоді: комунікативні та дискурсивні стратегії як інструменти в культурній політиці. Матеріали Connect-universum. Культурологія. 18 серпня 2012. URL: http://connect-universum.tsu.ru/blog/connectuniversum2012_ru/179.html
(дата звернення 03.07.2018)
Афанасьєв Ю. Л. Релігія та мистецтво: характер відносин і взаємодій. Вісник Маріупольського дер-жавного університету. Серія: Філософія, Культурологія, Соціологія. 2015. № 10. С. 35-40.
Баева Л. В. К вопросу о сущности христианских ценностей в контексте философского анализа. Кас-пийский регион: экономика, политика, культура. 2013. № 2. С. 164–173.
Бодак В. А. Релігія як феномен універсуму культури: християнський контекст : автореф. дис. … док-тора філос. наук: 09.00.11 «Релігієзнавство». Київ: ІФ ім. Г. С. Сковороди, 2006. 32 с.
Галян І. М. Ціннісні орієнтації як детермінанти розвитку моральної активності та морального само-вдосконалення особистості. Моральна свідомість та самосвідомість особистості : монографія; за ред. М.В. Сав-чина, І.М. Галяна. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2009. Дрогобич. 288 с.
Герчанівська П. Е. Художня та релігійна свідомість: спільне та особливе. Мультиверсум. Філософський альманах. 2005. № 51. URL: https://www.filosof.com.ua/Jornel/M_51/Herchanivska.htm (дата звернення 03.07.2018)
Зосим О. Л. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. Київ : НАКККіМ, 2017. 328 с.
Клокун О. Функціонування церковних піснеспівів в інтерконфесійному просторі. Дослідження. Досвід. Спогади: науково-методичне у інтерконфесійному просторі видання ; гол. редактор-упорядник В. П. Шерстюк. Київ, 2004. № 5. С. 38-48.
Кримський С. Ікона та світло софійності. Філософська думка. 2007. № 3. С. 119-127.
Лащенко А. Резонансна функція сакрального мистецтва. ХVІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД» (29 - 30 грудня 2013 року).
Личковах В. Сакральні горизонти української культури: архетипи – хронотопи – сигнатури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2010. № 7. С. 187-194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/khud_kult_2010_7_16 (дата звернення 03.07.2018).
Горбач Н. Я. Теорія та історія світової і вітчизняної культури: Підручник. Горбач Н. Я; Гелей С. Д., Російська З. П. та ін. Львів: Каменяр, 1992. 166 с.
Федь І. А. Трансцендентальні та культурологічні виміри феномену української ікони: автореф. дис. ... д-ра філос. наук: 17.00.01 «Теорія та історія культури». Київ: НАКККіМ, 2006. 32 с.
Яковлев Є. Г. Мистецтво і світові релігії. Київ : Вища школа, 1989. 221 с.
Abramovych, S.D., Chikarska M. (2004). World and Ukrainian culture: a textbook [ in Ukrainian ].
Andreieva, O.P. (2003). Typologies of Values: Methodological Approaches M. Rokycha Sh. Shvartsa. Kiev [ in Ukrainian ].
Astafieva, O. (2012). Dynamics of cultural needs of youth: communicative and discursive strategies as tools in cultural politics. Retrieved from http://connect-universum.tsu.ru/blog/connectuniversum2012_ru/179.html [in Russian].
Aref’ieva, A. (2016). Images of sacred art in the music of Ukraine XX - XXI centuries. Actual problems of philosophy and sociology, 11 [in Ukrainian].
Afanasiev, U. (2015). Religion and art: the nature of relationships and interactions. Bulletin of the Mariupol State University Series: Philosophy, Culturology, Sociology, 10 [in Ukrainian].
Baeva, L. (2013). On the question of the essence of Christian values in the context of philosophical analysis. Caspian Region: Economics, Politics, Culture, 2 [in Russian].
Bodak, V.A. 2006. Religion as a phenomenon of the universe of culture: the Christian context. Doctor’s thesis. Kyiv: IF im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Halian, I.M. (2009). Valuable orientations as determinants of development of moral activity and moral self-perfection of personality. M.V. Savchyn, I.M. Halian (Ed.). Drohobych: Editorial-publishing department of the Ivan Franko Drogobych State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Herchanivska, P.E. (2005). Artistic and religious consciousness: common and special. Multyversum. Philosophical Almanac.
Retrieved from https://www.filosof.com.ua/Jornel/M_51/Herchanivska.htm [in Ukrainian].
Zosym, O.L. (2017). East Slavonic spiritual song: sacred dimension: monograph. Kiev: NAKKKiM, [in Ukrainian].
Klokun, O. (2004). Functioning of church churches in the interconfessional space. Research. Experience. Memoirs. scientific-methodical in the interconfessional space of the publication. V.P. Sherstiuk (Ed.) Kiev, 5 [in Ukrainian].
Krymskyi, S. (2007). Icon and light sofiinosti. Philosophical thought [in Ukrainian].
Lashchenko, A. (2013). Resonance function of sacred art. XVIII International Scientific and Practical Inter-net Conference "Problems and Prospects for the Development of Science at the Beginning of the Third Millennium in CIS Countries.
Lychkovakh, V. (2010). Sacred horizons of Ukrainian culture: archetypes - chronotopes – signatures. Art culture. Actual problems, 7. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/khud_kult_2010_7_16 [in Ukrainian].
Horbach, N. (1992). Theory and history of world and national culture: Textbook. Helei S. D., Rosiiska Z. P. (Ed.). Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
Fed, I. A. (2006). Transcendental and cultural dimensions of the Ukrainian icon phenomenon. Doctor’s thesis. Kiev: NAKKKiM [in Ukrainian].
Yakovlev, Y. (1989). Art and world religions. Kiev [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License International CC-BY that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).