ПРАВОСЛАВНА ДУХОВНА МУЗИКА: ІСТОРИЧНІ ТА КУЛЬТУРОТВОРЧІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147413Ключові слова:
духовна музика, православна культура, літургічний, паралітургічний, позалітургічнийАнотація
Метою дослідження є історико-культурологічний та структурний аналіз духовної музики православної традиції. Методологія дослідження полягає у використанні історичного та системного методів, які дозволили розглянути духовну музику як значне історико-культурне явище, обґрунтувати його соціальну значущість. Наукова новизна полягає в концептуальному осмисленні духовної музики православної традиції, обґрунтуванні її структури, історичної та соціокультурної ролі. Висновки. Розвиток української культури неможливо уявити без храмового мистецтва православ’я. Духовна музика, поруч з архітектурою та живописом, є його найбільш значущім компонентом. Вона уособлює злиття важливих культурних елементів – мистецтва та релігії. Історичний розвиток духовної музики православної традиції позначений її поступовою секуляризацією та формуванням, окрім літургічного (суто богослужбового) – паралітургічного та позалітургічного напрямів. Кожен з них представлений численними жанрами та пластами музичних творів, які займають своє вагоме місце в історії розвитку вітчизняної музичної культури та є не лише культурними цінностями, а й своєрідним художнім одкровенням багатьох поколінь українського народу, історія якого тісно пов’язана з православною церквою та глибоко пронизана її релігійним впливом.
Посилання
Антоненко М. М. Духовна пісня православної традиції в контексті розвитку культури України періоду незалежності. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. Київ: Міленіум. 2015. Вип. 28. С. 122-130.
Болгарський Д. А. Києво-Печерський розспів як церковно-співочий феномен української культури : ав-тореф. дис. ... канд. мист-ва : 17.00.01. Київ, 2002. 22 с.
Гарднер И. Церковное пение и церковная музыка. Москва: Талан. 1997. С. 146-155.
Мартынов В. История богослужебного пения: учебное пособие. Москва: РиоФа. 1994. 240 с.
Медведик Ю. Є. Джерелознавчі, текстологічні та стильові аспекти дослідження українських духовних пісень ХІІ – ХІІІ століть. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Київ. НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Вип. 9. С. 139 – 142.
Православие и культура: сборник религиозно-философских статей. Под. ред. В. В. Зеньковского. – Берлин, 1923. 235 с.
Русская духовная музыка в документах и материалах. Церковное пение пореформенной России в осмыслении современников (1861 – 1918. Москва. Языки славянской культуры. 2002. 904 с.
Харитон І. М. Феномен духовної музики в українській православній традиції : автореф. дис. канд. фі-лософ. наук : 09.00.11. Київ. 2006. 19 с.
Antonenko M. M. (2015). Spiritual song of the Orthodox tradition in the context of the development of the Ukrainian culture during the period of independence. Mystecztvoznavchi zapysky, 28, 122-130 [in Ukrainian].
Bolgarskiy D. A. (2002). Kiev-Pechersky Chant as the Church singing phenomenon of the Ukrainian culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: [in Ukrainian].
Gardner I. А. (1997). Church singing and church music: digest of articles. O.L. Lada (Ed). Moscow: Talan, 146-155 [in Russian].
Martynov V. I. (1994). History of liturgical singing: textbook. Moscow: RioPHa [in Russian].
Medvedik Yu. E. (2009). Source, textual and stylistic aspects of the study of Ukrainian spiritual songs of the XII - XIII centuries. Ukrainian art studies: materials, research, reviews. Kyiv: NANU, IMFE im. M. T. Rylsʹkoho, 9, 139-142 [in Ukrainian].
Anichkov E.V., & Afanasyev G.E., & Bem A.A., & Georgievsky M.A. and others. (1923). Orthodoxy and cul-ture: a collection of religious and philosophical articles. V.V. Zenkovskiy (Ed). Berlin: 235 [in Germany].
Naumov А. А., & Rakhmanov M.P. (Eds). (2002). Russian sacred music in documents and materials. Church singing of post-reform Russia in comprehension of contemporaries (1861-1918). Moscow: Yazyki slavyanskoy kul'tury, 904 [in Russian].
Kharyton I. M. (2006). The phenomenon of sacred music in Ukrainian orthodox tra¬di¬ti¬on. Kyiv: KNU im. T. Shevchenko [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.