The iconography of Kiev and Kiev Pechersk Lavra at the end of the XVII – early XIX century: the basic terms in the research and their significance meaning.

Authors

  • Olga Ryzhova National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160351

Keywords:

iconography, Kiev, Kiev Pechersk Lavra, school, workshop, style, artistic tradition, idea, theme, story, canon.

Abstract

The purpose of the article is to clarify such basic concepts as "school", "workshop", "artistic tradition", "style", "manner", "idea", "theme", "story", "traditions" in the context of the iconography of Kiev and Kiev Pechersk Lavra. The methodology of the research is to apply principles of historicism and systematic comparative analysis. Scientific novelty is to clarify the role and meaning of the terms "school", "workshop", "artistic tradition", "style", "manner", "idea", "theme", "story", "traditions" of the examples. Conclusions. As a result of the research, it is established that the term "school" defines the association of monuments on a territorial bases (place of creation) Kiev, Kiev Pechersk Lavra; this is a local phenomenon that is caused by territorial limits. "Workshop" is a term mainly used in the context of studying the monuments of fine arts of the Lavra; it means masters, work-related over some objects or orders. Its system of samples in each school in the middle of the XVII century created prerequisites for the formation of various artistic traditions of Kiev and Lavra. Kyiv artistic tradition in the iconography formed with the focus on the samples of European baroque and Mannerism, Lavra’s based on Greek, Athonite, Cypriot. It should be noted that in addition to baroque trunk line (style) in Kiev and Lavra iconography polystylism is a parallel artistic tendency. The main ideas that found a special reflection in the art of the Lavra monastery are the "idea of the Crucified", the theme “The Virgin”, "Lavra as the Destiny of the Virgin", the theme of monasticism is dogmatically connected both with the concept of the Crucified Christ, and with the Mother of God motives. These ideas served as the basis for creating passion motives that make up a separate cycle in the Lavra fine arts, the Virgin plots, which received a special Kiev and Lavra editorship and compilation of iconography of subjects connected with the depiction of St. Fathers of the Caves. Canon Traditionally, for the iconography of the Lavra, was the Greek icon as a model of divinely inspired sacred art; leading works, which icon painters of Kiev oriented on (i.e., the canon), were icons created for iconostasis of the Kiev Pechersk Lavra.

Author Biography

Olga Ryzhova, National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve

Ph.D. in Arts, research associate the scientific restoration and conservation department

References

Абрамович Д. И. Киево-Печерский патерик / послесл. В. Крекотень. [Репр. изд. 1930 г.] К. : Час, 1991. С. 5. Вых. дан. ориг. : Киев : Друк. Всеукр. Акад. наук, 1930.

Акентьев К. К. Мозаики киевской св. Софии и "Слово" митрополита Илариона в византийском литур-гическом контексте // Литургия, архитектура и искусство византийского мира. Труды XVIII Международного кон-гресса византинистов (Москва, 8–15 августа 1991). СПб., 1995. С. 75–94.

Бєликова Г. О. Ікона "Собор Преподобних Печерських" // Пам’ятки України. 2007. № 1. С. 69–79.

Варивода А. Літургійний контекст теми Страстей Христових в українському сакральному гаптуванні XVII–XVIII ст. (за матеріалами колекції НКПІКЗ) // Лаврські мистецтвознавчі студії : зб. наук. пр. К., 2015. С. 140–165

Власов В. Г. Новый энциклопедический словарь изобразительного искусства : В 10 т. СПб. : Азбука-

классика, 2004—2010.

Голубев С. Когда и кем введены в южнорусскую обрядность пассии // Киевские епархиальные ведомости. 1874, № 7. С. 161–165.

Голубев С. Т. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники (Опыт исторического исследо-

вания). В 2-х томах. К., Т. I – 1883. Т. II – 1898.

Голубцов А. П. Из чтений по Церковной Археологии и Литургике / Репр. изд. 1918 г. С. 226. Вых. дан. ориг. : Сергиев Посад, 1918.

Государственная Третьяковская галерея : каталог собрания : в 4 сериях. М., 1995. Т. 1. Древнерусс-кое искусство X – начала XV века. 1995.

Жолтовський П. М. Малюнки Києво-Лаврської іконописної майстерні [Текст] : альбом-каталог / Жол-товський П. М. – К. : Наукова думка, 1982. – 286 с. : іл.

Жолтовський П. М. Художнє життя на Україні в XVI–XVIII ст. [Текст] / Жолтовський П. М. – К. : Науко-

ва думка, 1983. – 178 с. : іл.

Історія української культури [Текст]. У 5 т. Т. 3. Українська культура другої половини ХVІІ–ХVІІІ сто-літь / Б. Є. Патон (голов.ред.), В. А. Смолій (ред.) – К. : Наукова думка, 2003. – 1246 с. : іл.

Історія українського мистецтва [Текст]. В 6 т. Т. 3. Мистецтво другої половини XVII-XVIII століття. – К. УРЕ, 1968. – 438 с. : іл.

Карелин Рафаил (архим). Список иконы // Азбука веры. URL : https://azbyka.ru/spisok-ikony (дата звернення :03.02.2018).

Киево-Печерский Патерик у истоков русского монашества : [Каталог] / Сост. Л. И. Алехина, М. Е. Башлыкова, И. Б. Черномаз. М. : Индрик, 2006. 84 с.

Комашко Н. И. Богоматерь "Всех скорбящих Радость" // Антиквариат. Предметы искусства и коллек-

ционирования. – ISSN 1683-7665. – 2004. – № 1–2 (14). – Стр. 22–34.

Кондратюк А.Ю. Иконописная мастерская К.-П. л. в XVIII в. // Православная энциклопедия. М., 2013.

Т. 33. С. 77 – 79.

Крайня О. О. Пам’яткознавче дослідження Больницького монастиря Києво-Печерської лаври : Нау-ково-дослідна робота. № держреєстрації 0113U007602. На правах рукопису. К., 2014.

Краткий словарь терминов изобразительного искусства; ред. Обухов, Г.Г.; Изд-во: М.: Советский ху-дожник, 1959.

Лопухіна О. В. Духовні образи преподобних Антонія та Феодосія в Києво-Печерському патерику і традиція їх іконного зображення // Могилянські читання : зб. наук. праць. К., 1998. С. 83.

Лопухіна О. В. Іконографія преподобних Печерських у гравюрах лаврських видань XVII ст. Богослов-ська думка і художній образ // Могилянські читання 2001 року : зб. наук. праць. К., 2002. С. 119–122.

Лопухіна О. В. Стінопис 1720-х років Успенського собору Києво-Печерської Лаври. Іконографічна програма та джерела її формування // Лаврські мистецтвознавчі студії : зб. наук. пр. К . : НКПІКЗ, 2015. С. 5–23.

Лосев А. Ф. О понятии художественного канона // Проблемы канона в древнем и средневековом ис-кусстве Азии и Африки. М. : Наука, 1973. С. 6–15.

Малков П. Ю., Иванов М. С., Васечко В. Н., Квливидзе Н. В. Богородица // Православная энциклопе-

дия. М., 2009. Т. 5. С. 486–504.

Миляева Л. С. Иконография и красноречие украинского барокко (Росписи Надвратной церкви Киево-Печерской лавры).Восточнохристианский храм. Литургия и искусство / ред.-сост. А. М. Лидов. СПб., 1994. С. 308–316.

Наливайко Д.С. Бароко [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 1: А-В / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. К.: В-во "Наукова думка", 2003. 688 с.: іл.

Нариси з історії українського мистецтва / [ред. В. Г. Заболотний]. К. : Мистецтво, 1966. 672 с. : іл.

Питателева Е. В. Иконы оборотной стороны иконостаса Троицкой церкви как отражение специфики храмовой программы // Могилянські читання 2004 року : зб. наук. пр. К., 2005. С. 465–469.

Пітателева О. В. Іконостаси двох церков Києво-Печерської лаври та їх зворотні боки. Передумови виникнення і тематичні паралелі // Лаврський альманах : зб. наук. пр. К., 2006. Вип. 16. С. 155–165.

Путешествие Антиохийского патриарха Макария в Россию в половине ХVІІ века, описанное его сы-ном, архидиаконом Павлом Алеппским (по рукописи Моск. Гл. Архива М-ва Иностранных Дел) (в 2 вып.) / [пер. с араб. Г. Муркоса]. М. : Унив. тип., 1897. Вып. 2. От Днестра до Москвы.

Рижова О. О. Іконостас собору Софії Київської в контексті київської іконописної школи XVIII століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.05 "Образотворче мистецтво" / О. О. Рижова ; НАОМА. К., 2013.

Сарабьянов В.Д. Живопись середины 1120-х – начала 1160-х годов // История русского искусства в 22 томах. Т. 2/1. Искусство 20–60-х годов XII века. М. : Государственный институт искусствознания, 2012. 464 с.

Сіткарьова О. В. Успенський собор Києво-Печерської Лаври. До історії архітектурно-археологічних досліджень та проекту відбудови. К. : Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра, 2000. 232 с. : іл.

Скабалланович М. Н. Рождество Пресвятой Богородицы. Введение во Храм Пресвятой Богородицы. Успение Пресвятой Богородицы. [Б. м.] : Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1995.

Словник української мови: в 11 томах. Київ : Наукова думка, 1970–1980.

Солодовникова Е. Греческий иконостас в Музее русской иконы // Русское искусство. 2016. № 2. С. 38-47. (Музей). Россия – Греция. Диалог культур.

София Премудрость Божия. Выставка русской иконописи XIII–XIX веков из собраний музеев России: [Каталог]. М. : Радуница, 2000. 381 с.

Степовик Д. Іван Щирський. Поетичний образ в українській бароковій гравюрі. К. : Мистецтво, 1988.

Українське бароко та європейський контекст / упорядник О. Федорук. – К. : Наукова думка, 1991. 367 с.

Федотов Г. Святые древней Руси. М. : Московский рабочий, 1990.

Хведченя С.Б. Лаврська іконописна та малярська майстерня [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. К.: В-во "Наукова думка", 2009. 790 с.: іл.

Κυριακίδου, Μαρίνα Α. Ξυλόγλυπτα τέμπλα της Κύπρου της περιόδου της Τουρκοκρατίας (1571–1878): τα χρονολογημένα και τα κατά προσέγγιση χρονολογούμενα έργα. 2008. URL : https://lekythos.library.ucy.ac.cy/handle/10797/5977 (дата звернення : 01.02.2018).

Abramovich, D. I. (1930). Kiev Pechersk Patericon. Kiev : Druk. Vseukr. Akad. nauk (Reprint : Abramovich, D. I. (1930). Kievo-Pechersk Patericon. Kyiv) [in Ukrainian].

Akentev, K. K. (1995). Mosaics of the Kiev St. Sophia and the "Word" of Metropolitan Hilarion in the Byzantine liturgical context. Proceedings from XVIII International Congress of Byzantinists "Liturgy, architecture and art of the Byzantine world", (pp. 75–94). St. Petersburg. [in Russian].

Byelykova, H. O. (2007). Icon of the Cathedral of Reverends Pechersky. Sights of Ukraine, 1, 69–79 [in

Ukrainian].

Varyvoda, A. (2015). The liturgical context of the theme of the Passion of Christ in the Ukrainian sacral upbringing of the seventeenth and eighteenth centuries. (based on the collection of NKPHCP). Lavrski mystetstvoznavchi studiyi (pp. 140–165). Kyiv [in Ukrainian].

Vlasov, V. G. (2004—2010). New encyclopedic dictionary of fine arts (10th ed.). (Vols. 1–10). St. Petersburg : Azbuka-klassika [in Russian].

Golubev, S. (1874). When and by whom are introduced to the South Russian ritual of passion. Kievskie eparkhialnye vedomosti, 7, 161–165 [in Ukrainian].

Golubev, S. T. (1883–1898). Kiev Metropolitan Peter Mogila and his Companions (Experience of historical research) (2th ed.). (Vols. 1–2). Kiev [in Ukrainian].

Golubtsov, A. P. (1918). From readings on Church Archeology and Liturgics. Sergiev Posad [in Russian].

Bruk, Ya. V. & Iovlev, L. I. (1995). The State Tretyakov Gallery. Collection catalog. Old Russian art of the X – the beginning of the XV century. (Vol. 1). Moscow : Krasnaya ploshchad [in Russian].

Zholtovskyj, P. M. (1982). Drawings of the Kyiv Lavra icon painting workshop. Kiev : Naukova dumka [in Ukrainian].

Zholtovskyj, P. M. (1983). Artistic life in Ukraine in the XVI–XVIII centuries. Kiev : Naukova dumka [in Ukrainian].

Paton, B. Ye. (Eds.). (2003). History of Ukrainian Culture. (Vol. 3). Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].

Bazhan, M. (Eds.). (1968). History of Ukrainian art. (Vol. 3). Kyiv : URE [in Ukrainian].

Karelin Raphael, archimandrite. A painted copy of icon. Azbuka very. Retrieved from https://azbyka.ru/spisok-ikony [in Russian].

Alekhina, L. I. & Bashlykova, M. Ye. & Chernomaz, I. B. (2006). Kievo-Pechersky Paterik at the origins of Russian monasticism. Moscow : Indrik [in Russian].

Komashko, N. I. (2004). The Mother of God "Joy of All Who Sorrow". Antikvariat. Predmety iskusstva i kollektsionirovaniya, 1–2 (14), 22–34 [in Russian].

Kondratyuk, A. Yu. (2013). Icon painting workshop K.-P. l. in the XVIII cent. Pravoslavnaya entsiklopediya. (Vol. 33), (pp. 77–79). Moscow [in Russian].

Kraynya, O. O. (2014). Memorial study of the Hospital Monastery of the Kyiv-Pechersk Lavra. Naukovo-doslidna robota. #derzhreyestratsiyi 0113U007602. Kyiv : n. ed. [in Ukrainian].

Obukhov, G. G. (Eds.). (1959). Brief dictionary of terms of fine arts. Moscow : Sovetskiy khudozhnik [in Russian].

Lopukhina, O. V. (1998). Spiritual images of St. Anthony and Feodosia in the Kyiv-Pechersk Patericon and the tradition of their iconic image. Proceedings from annual scientific conferences 1996–1997 "Mohylyanski chytannya", (pp. 83). Kyiv [in Ukrainian].

Lopukhina, O. V. (2002). Iconography of Reverend Caves in the engravings of the Lavra editions of the XVII century. Theological thought and artistic image. Mohylyanski chytannya 2001 roku, (pp. 119–122). Kyiv [in Ukrainian].

Lopukhina, O. V. (2015). Screenwriter of the 1720s Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Lavra. Iconographic program and sources of its formation. Lavrski mystectvoznavchi studiyi, (pp. 5–23). Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].

Losev, A. F. (1973). On the concept of the artistic canon. Problemy kanona v drevnem i srednevekovom iskusstve Azii i Afriki [in Russian].

Malkov, P. Yu., Ivanov, M. S., Vasechko, V. N. & Kvlividze, N. V. (2009). The Mother of God. Pravoslavnaya entsiklopediya. (Vol. 5), (pp. 486–504) [in Russian].

Milyaeva, L. S. (1994). Iconography and eloquence of the Ukrainian Baroque (Paintings of the Gate Church of the Kiev-Pechersk Lavra). Vostochnokhristianskiy khram. Liturgiya i iskusstvo. A. M. Lidov (Ed.), (pp. 308–316). [in Russian].

Nalyvayko, D. S. (2003). Baroque. Entsyklopediya istoriyi Ukrayiny. (Vol. 1). Retrieved from: http://www.history.org.ua/?termin=Baroko [in Ukrainian].

Zabolotnyy, V. H. (Eds.). (1966). Essays on the history of Ukrainian art. Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].

Pitateleva, Ye. V. (2005). Icons of the back side of the iconostasis of the Trinity Church as a reflection of the specifics of the temple program. Mohilyanskі chitannya 2004 roku, (pp. 465–469). Kyiv [in Ukrainian].

Pitateleva, O. V. (2006). Iconostas of the two churches of the Kiev-Pechersk Lavra and their reverse side. Background of occurrence and thematic parallels. Lavrskyy almanakh, 16, 155–165 [in Ukrainian].

Murkos, G. (1897). The journey of Antiochian Patriarch Macarius to Russia in the half of the 17th century, described by his son, Archdeacon Pavel Aleppsky (on the manuscript of the Moscow Chief of the Archives of the Ministry of Foreign Affairs). (Issue 2). Moscow : Univ. tip. [In Russian].

Ryzhova, O. O. (2013). Iconostas of the Cathedral of Sophia of Kiev in the context of the Kiev icon painting school of the XVIII century. Candidate’s thesis. Kiev: NAOMA [in Ukrainian].

Sarabyanov, V. D. (2012). Painting of the mid 1120s – early 1160s. Istoriya russkogo iskusstva in 22 vols. (Vol. 2, part 1) Moscow : Gosudarstvennyy institut iskusstvoznaniya [in Russian].

Sitkarova, O. V. (2000). Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Lavra. The history of architectural and archaeological research and reconstruction project. Kyiv : Svyato-Uspenska Kyyevo-Pecherska Lavra [in Ukrainian].

Skaballanovich, M. N. (1995). The Nativity of the Blessed Virgin. Introduction to the Temple of the Blessed Virgin. Assumption of the Blessed Virgin Mary. N. p. : Svyato-Troitskaya Sergieva Lavra [in Russian].

Bilodid, I. (Eds.). (1970–1980). Dictionary of the Ukrainian language (Vols. 1–11). Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].

Solodovnikova, Ye. (2016). Greek iconostasis in the Museum of Russian Icons. Russkoe iskusstvo, 2, 38– 47 [in Russian].

Sophia the Wisdom of God (2000). Vystavka russkoy ikonopisi XIII–XIX vekov iz sobraniy muzeev Rossii. Moscow : Radunitsa [in Russian].

Stepovyk, D. (1988). Ivan Shchirsky. Poetic image in the Ukrainian Baroque engraving. Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].

Fedoruk, O. (Eds.). (1991). Ukrainian Baroque and European Context. Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].

Fedotov, G. (1990). Saints of ancient Russia. Moscow : Moskovskiy rabochiy [in Russian].

Khvedchenya, S. B. (2009). Lavra icon painting and painting workshop. Entsyklopediya istoriyi Ukrayiny. (Vol. 6). Retrieved from: http://www.history.org.ua/?termin=Lavrska_ikonopisna_maysternya [in Ukrainian].

Kyriakidou, M. A. (2008).Wood carved iconostasis of Cyprus during the Ottoman domination (1571–1878) : the dated and approximate dating works. Retrieved from: https://lekythos.library.ucy.ac.cy/handle/10797/5977 [in Greek].

Published

2018-02-27

Issue

Section

Мистецтвознавство