Heroic romantic ballet "Lileya" by Kostyantyn Dankevich in the redactions of Ukrainian choreographers of XX-early XXI centuries
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162586Keywords:
Ukrainian ballet theater, the ballet "Lileya, " Taras Shevchenko, Kostantyn Dankevich, classical danceAbstract
The purpose of the article is to thoroughly analyze the different creatures of the ballet "Lileya," Ukrainian ballet masters created during the XX – XXI century. The methodology of work includes the use of cultural science methods of research: genetic, comparative, systemic, structural-functional. The scientific novelty of the publication is to increase the art criticism sources according to the stated subject, to create an objective opinion about the work of the Ukrainian ballet masters of the Soviet era. Conclusions. For the first time, the choreographer of the Kyiv Theater named after him was turned to the embodiment of images of Shevchenko's poetry on the ballet scene. T. Shevchenko G. Berezov (1940) and experimental interpreter of the Lviv theater E. Vigilov (1941). Subsequently, the ballet "Lilya" could be seen on the stage of Kiev and Odessa (1945), Lviv (1946) and Donetsk (1947) in the editions of G. Berezova, V. Vronsky, and A. Herman. Performances differed in content drama and the presence of elements of the dance symphony. The features of choreographic editions of the ballet performed in the early 2000's by V. Troshchenko and V. Kovtun consisted of stage performance and academicperformance.
References
Білаш П. “Лілея” – нев’януча квітка / П. Білаш // Музика. – 1994. – №2. – С.4–5.
Володько В. Роль класичного танцю у створенні українського національного балету (до сторіччя з дня народження заслуженої артистки України Г.О.Березової)/В.Володько//Мистецтвознавчіз аписки.–2009.– №15. – С. 286–292.
Гозенпуд А. “Лілея” / А. Гозенпуд // Радянська Україна. – 1945. – 24 червня. – С.4.
Гозенпуд А. Новый украинский балет: премьера балета “Лилея” в Киевском театре оперы и балета имени Т. Шевченко / А. Гозенпуд // Правда. – 1940. – 4 октября. – С.4.
Гринович О. Балет “Лілея” / О. Гринович // Вільна Україна. – 1941. – 10 червня. – [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://zbruc.eu/node/52945
Дегтяр О. Творча діяльність Галини Березової: історіографія та джерельна база / О. Дегтяр // Питання культурології. – 2013. – Вип. 29. – С.183–187.
Загайкевич М. Драматургія балету / М. Загайкевич. – Київ: Наукова думка, 1978. – 258с.
Загайкевич М. Українська балетна музика / М. Загайкевич. – Київ: Наукова думка, 1969. – 230с.
Коваленко Є. Балет “Лілея” К. Данькевича як взірець хореографічної інтерпретації Шевченкової тво-рчості / Є. Коваленко // Культурологічна думка: Зб. наук. праць. – Київ: Інститут культурології Національної акаде-мії мистецтв України, 2014. – № 7. – С.19–26.
Коваленко Є. Хореографічна інтерпретація Шевченкової “Лілеї” в балеті Костянтина Данькевича (по-становки В. Вронського, В. Ковтуна, В. Трощенка) / Є. Коваленко // Українське мистецтвознавство: матеріали, до-слідження, рецензії: Зб. наук. праць. – Вип. 13 / [голов. ред. Г. Скрипник]; НАНУ, ІМФЕ ім. М. Рильського. – Київ, 2013. – С.104–110.
“Лилея или Вернисаж Т.Г. Шевченко” // Rock Shop. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://rockshop.te.net.ua/lileya/lileya.html
Олейнык, М. Облегченный вариант / М. Олейнык // День. – 2003. – 9 июля. [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://day.kyiv.ua/ru/article/taym-aut/lileya-oblegchennyy-variant
Потапов В. Шевченко в балете / В. Потапов // Советское искусство. – 1940. – 28 сентября. – С.3.
Пустова Е. Вахтанг Вронський: грані творчості / Е. Пустова // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. – Вип. 86: Історія в особистостях: Зб. статей / ред. упоряд. М. Скорик. – Київ: НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2013. – С.153–167.
Семенова Н. Ґенеза та розвиток українських національних балетних вистав у першій половині ХХ століття / Н. Семенова // Проблеми розвитку сучасного хореографічного мистецтва та шляхи їх вирішення: мате-ріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 17-18 листопада 2011 р. / М-во культури України, Луган. держ. ін-т культури і мистецтв. – Луганськ, 2011. – С.115–120.
Станишевский Ю. Украинский балетный театр: история и современность / Ю. Станишевский. – Киев: Музыкальная Украина, 2008. – 411с.
Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії / Ю. Станішевський. – Київ: Музична Україна, 2003. – 440с.
Станішевський Ю. Національний академічний театр опери та балету України ім. Тараса Шевченка: історія і сучасність / Ю. Станішевський. – Київ: Музична Україна, 2002. – 735с.
Щербакова О. “Нев’януча квітка” українського балету (“Лілея”): Шевченкові смисли образів і сценічна доля вистав / О. Щербакова // Українознавчий альманах. – 2013. – Вип. 12. – С.89–92.
Захарова В. Жіночі образи в балеті як форма художнього мислення. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. К.: Міленіум.С.170-174
Bilash P. (1994). "Lilly"- The unfolding flower.Musica, 2,4–5 [in Ukrainian].
Volodko V. (2009). The role of ballet in the creation of the Ukrainian national ballet ( to the 100th birthday of Galina Berezova), Mistectvoznavchi zapiski, 16, 286-292 [in Ukrainian].
Gozenpud A. (1945 June 24). "Lilly", Radyanska Ukraina, 4 [in Ukrainian].
Gozenpud A. (1940 October 4).New Ukrainian ballet: premiere of the ballet “Lilly” at the Kiev national opera and ballet theatre, Pravda, 4 [in Ukrainian].
Grynovich O. (1941 June 10). Ballet "Lilly". Vilna Ukraine. Retrieved fromhttp://zbruc.eu/node/52945.
Degtyar O. (2013). Creative activity of Galina Berezova : historiography and resources. Putannya culturologoya, 29, 183 – 187 [in Ukrainian].
Zagaykevich M. (1978). Drama of ballet. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Zagaykevich M. (1969). Ukrainian ballet music. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Kovalenko, E. (2014). Ballet "Lilly" by K.Dankevich as an example of the choreographic interpretation of Shvchenko poetry. Culturologicna dumka, collection of scientific works. Kyiv institute of culturology of the national academy of arts in Ukraine 7, 19 -26 [in Ukrainian].
Kovalenko, E. (2013) Choreographic interprétation of Shevchenkos’ “Lilly” in ballet of Kostyantyn Dankevych (performances of Vronskiy, Kovtun, Troshenko) Ukrains`ke mystectvoznavstvo materialy, doslidjennya, rezenzii. Collection of scientific works publication, 13 / NAN IMFE n. a. Rylskiy, Kyiv, 104-110 [in Ukrainian].
"Lilly or the Vernissage of T. Shevchenko”. Rock Shop. Retrieved from http://rockshop.te.ua/lileya/lileya.html.
Oleynic M. (2003, July 9). Easiest variant. Retrieved from https://day.kyiv.ua/ru/article/taym-aut/lileya-oblegchennyy-variant.
Potapov V. (1940, September 28). Shevchenko in ballet, Sovetskoe isskustvo [in Russian].
Pustova E. (2013). Vachtang Vronsky: sides of the art, Naukovyi visnik nazionalnoyi muzychnoyi academii Ukrainy imeni Chaikovskogo. History in personalities, collection of articles. Editor Skoryk. – Kyiv NMAU n.a. Chaikovskiy, 86, 153-167 [in Ukrainian].
Semenova N. ( 2011 Genesis and development of the Ukrainian national ballet performances in the first part of the 20th century) Problemy rozvitku suchasnogo ukrainskogo mystectva ta shlyahy vyrishennya materialy ІІ Vseukrainskoi naukovo-practychnoi conferencii, Ministry of Culure of Ukraine, (pp. 115- 120). Lugansk national university of culture and art. Lugansk [in Ukrainian].
Stanishevsky Y. (2008). Ukrainian ballet theater: history and our days. Kyiv: Muzykalnaya Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevsky Y. (2003). Ukrainian ballet theater: 225 years of history. Kyiv: Muzykalnaya Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevsky Y. (2002). National academic opera and ballet theater: history and our days. Kyiv: Muzykalnaya Ukraina [in Ukrainian].
Sherbakova O. (2013). "Unfolding flower" of the Ukrainian ballet (“ Lilly”) : senses of images and stage destination of ballets. Ukrainoznavchyi almanah, 12, 89 -92 [in Ukrainian].
Zakharova, V. (2017). Female images in the ballet as a form of artistic thinking. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 1, 170-174 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).