The Ukrainian (poetic) cinema of Sergiy Paradzhanov: Soviet historiography
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177696Keywords:
Sergiy Paradzhanov, historiography, poetic cinema, cinema.Abstract
Purpose of Article. The article covers the phenomenon of Ukrainian poetic cinema by Sergiy Paradzhanov in Soviet historiography and his contribution to the development of Ukrainian cinema. Methodology. The methods of historiographic analysis and synthesis, criticism of historiographic sources, problem-chronological, retrospective, and comparative methods were widely used. The scientific novelty consists in an attempt to systematize and generalize the approaches of Soviet researchers and art critics to the evaluation of the Ukrainian poetic cinema S. Paradzhanov as a phenomenon in Ukrainian culture. Conclusions. The historiographical assessments of Sergiy Paradzhanov's creative work in the field of poetic cinema reflect the peculiarities of the Soviet system, which subjected to criticism of any creativity that went beyond Marxist-Leninist methodology.
References
Антипенко А. «Его девиз был – отдавать». Искусство кино. 1990. №12. С.64-67.
Бабишкін О. К. Радянське багатонаціональне кіномистецтво. К. : Знання Української РСР, 1974. 48 с.
Бажан М. Карпатська пісня. Літературна газета. 1964. 5 грудня, С.3.
Блейман М. Ю. Архаисты или новаторы?. Искусство кино. 1970. № 7. С. 17–21.
Брюховецька Л. І. Поетична хвиля українського кіно. К. : Мистецтво, 1989. 171 с.
Параджанов С. Вечное движение: [О фильме "Тени забытых предков"]. Искусство кино. 1966. №1. С. 61-65.
Деревянко Т. Вернемся в 1965-й....Искусство кино. 1990. №12. С. 55-62.
Дзюба И. День Поиска. Искусство кино. 1965. №5. С. 73–82.
Дзюба І., Відкриття чи закриття школи?. Культура і життя. №13. 1989. С. 5-6.; №14. 1989. С. 5–6.
Зайцева Л. А. Поэтическая традиция в современном советском кино (Лирико-субъективные тенденции на экране). М., 1989. 79 с.
Зінич С.Г., Капельгородська Н.М. Екран знайомить з побутом і творчістю народу (Про кінофільм «Тіні забутих предків»). Народна творчість. 1965. №5. С. 44–46.
Иванова Т. «Трудно» — «еще труднее» — «совсем трудно»… Экран 1969-1970 / Сост. С.Черток. М., 1970. С. 90-95.
Осика Л. Кіно в контексті української культури : [виступ]. Київ. 1988. № 5. С. 116-124.
Левин Е. Сергей Параджанов. Киевкие фрески. Сценарий. Искусство кино. 1990. №12. С. 41-54.
Морозов Ю. Сергей Параджанов: «…чтобы не молчать, берусь за перо». Выбранные места из переписки с недругами и друзьями. Искусство кино. 1990. №12. С. 32-41.
Одержимість відкриттів : [про С. Й. Параджанова]. Режисери і фільми сучасного українського кіно: творчі портрети / упорядкув Д. Я. Шлапака. К., 1969. 214 с.
Погрібна Л.З. Твори М. Коцюбинського на екрані. К.: Наукова думка. 1971. 156 с.
Тримбач С.В. ПАРАДЖАНОВ Сергій Йосипович URL: http://www.history.org.ua/?termin=Paradzhanov_S
Турбин В. Мир, открытый заново. Комсомольская правда. 1964. 27 декабря, С. 4.
Черненко М. М. Сергей Параджанов. Творческий портрет. М., 1989. 31 с.
Antipenko, A. (1990). «Yego deviz byl – otdavat». Iskusstvo kino, 12, 64-67 [in Russian].
Babishkіn, O. (1974). Radyanske bagatonatsіonalne kіnomistetstvo. Kyiv: Znannya Ukraїnskoї RSR, 48 [in Ukrainian].
Bazhan, M. (1964). Karpatska pіsnya. Lіteraturna gazeta, 5 grudnya, 3 [in Ukrainian].
Bleyman, M. (1970) Arkhaisty ili novatory? Iskusstvo kino, 7, 17–21 [in Russian].
Bryukhovetska, L. (1989). Poetichna khvilya ukraїnskogo kіno. Kyiv: Mistetstvo [in Ukrainian].
Paradzhanov, S. (1966). Vechnoe dvizhenie: [O filme "Teni zabytykh predkov"]. Iskusstvo kino, 1, 61-65 [in Russian].
Derevyanko, T. (1990). Vernemsya v 1965-y.... Iskusstvo kino, 12, 55-62 [in Russian].
Dzyuba, I. (1965). Den Poiska. Iskusstvo kino, 5, 73–82 [in Russian].
Dzyuba, І. (1989). Vіdkrittya chi zakrittya shkoli? Kultura і zhittya, 13, 5-6; 14, 5–6 [in Ukrainian].
Zaytseva, L. (1989). Poeticheskaya traditsiya v sovremennom sovetskom kino (Liriko-subektivnye tendentsii na ekrane). Moskva, 1989. [in Russian].
Zіnich, S., Kapelgorodska, N. (1965). Yekran znayomit z pobutom і tvorchіstyu narodu (Pro kіnofіlm «Tіnі zabutikh predkіv»). Narodna tvorchіst, 5, 44–46 [in Ukrainian].
Ivanova, T. (1970). «Trudno» — «eshche trudnee» — «sovsem trudno»… Ekran 1969-1970 / Sost. S.Chertok. Moskva, 90-95 [in Russian].
Osika, L. (1988). Kіno v kontekstі ukraїnskoї kulturi : [vistup]. Kyiv, 5, 116-124 [in Ukrainian].
Levin, Ye. (1990). Sergey Paradzhanov. Kievkie freski. Stsenariy. Iskusstvo kino, 12, 41-54 [in Russian].
Morozov, Yu. (1990). Sergey Paradzhanov: «…chtoby ne molchat, berus za pero». Vybrannye mesta iz perepiski s nedrugami i druzyami. Iskusstvo kino, 12, 32-41 [in Russian].
Shlapak D.Y. (1969). Oderzhimіst vіdkrittіv: [pro S. Y. Paradzhanova]. Rezhiseri і fіlmi suchasnogo ukraїnskogo kіno: tvorchі portreti / uporyadkuv D. Ya. Shlapaka. K., 156 [in Ukrainian].
Pogrіbna, L. (1971). Tvori M. Kotsyubinskogo na ekranі. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Trimbach, S. PARADZHANOV Sergіy Yosipovich URL: http://www.history.org.ua/?termin=Paradzhanov_S [in Ukrainian].
Turbin, V. (1964) Mir, otkrytyy zanovo. Komsomolskaya pravda, 27 dekabrya, 4 [in Russian].
Chernenko, M. (1989). Sergey Paradzhanov. Tvorcheskiy portret. Moskva [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).