ДАВИДСБЮНД РОБЕРТА ШУМАНА В АВТОРСЬКОМУ СЛОВІ ТА ПОЕТИЦІ ФОРТЕПІАННИХ ТВОРІВ 1830-Х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191823Keywords:
музика і література, вербальна поетика, музична поетика, програмні фортепіанні цикли, романтизм.Abstract
Мета статті пов’язана із інтерпретацією авторського слова Роберта Шумана про музику як теоретичного осмислення композитором новизни його фортепіанних творів 1830-х років. Створені в цей період словесні тексти і фортепіанні цикли пов’язує художній образ мистецького об’єднання Давидсбюнд та портрети його реальних і вигаданих персонажів. Методологія дослідження базується на застосуванні історичного, порівняльного, біографічного методів, методики образно-інтонаційного аналізу музичних творів. Наукова новизна публікації полягає у ствердженні тісної взаємодії між вербальними текстами композитора часів становлення його стилю, особливим типом програмності, який складається у фортепіанних циклах доби захоплення Давидсбюндом, і художнім світом та поетичним стилем музичних творів на ту ж тему. Висновки зроблені на основі образно-драматургічного аналізу фортепіанних циклів «Метелики» (ор. 2, 1831), «Карнавал» (ор. 9, 1835), «Давидсбюндлери» (ор. 6, 1837), «Крейслеріана» (ор. 16, 1838). Вони доводять важливу роль вербальної поетики, властивій висловлюванням композитора про музику, у становленні музичної поетики його фортепіанних циклів та знайдених шляхах реалізації їх програмних задумів.
References
Література
Аверинцев С. С. Поэтика ранневизантийской литературы. Москва : Наука, 1977. 320 с.
Веркина Т. Б. Актуальное интонирование как исполнительская проблема : дис. ... канд. искусствоведения : 17.00.03 / Национальная музыкальная академия Украины им. П. И. Чайковского. Киев, 2008. 188 с.
Воспоминания о Роберте Шумане / сост., коммент. О. В. Лосевой ; пер. А. В. Михайлова, О. В. Лосевой. Москва : Композитор ; Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского, 2000. 556 с.
Ганзбург Г. И. Песенный театр Роберта Шумана : дис. ... канд. искусствоведения : 17.00.03 / Нац. музык. акад. Украины им. П. И. Чайковского. Киев, 2010. 211 с.
Житомирский Д. Роберт Шуман : Очерк жизни и творчества. Москва : Музыка, 1964. 880 с. (Классики мировой музыкальной культуры).
Зенкин К. В. Фортепианная миниатюра и пути музыкального романтизма. Москва : Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского, 1997. 509 с.
Шуман Р. О музыке и музыкантах : собр. статей : в 2 т. / сост., текстол. ред., вступ. статья, коммент. и указ. Д. В. Житомирского ; пер. с нем. А. Г. Габричевского, Л. С. Товалевой. Т. 1. Москва : Музыка, 1975. 407 с.
Шуман Р. О музыке и музыкантах : собр. статей : в 2 т. / сост., текстол. ред., вступ. статья, коммент. и указ. Д. В. Житомирского ; пер. с нем. А. Г. Габричевского, Л. С. Товалевой. Т. 2-А. Москва : Музыка, 1978. 327 с.
Шуман Р. О музыке и музыкантах : собр. статей : в 2 т. / сост., текстол. ред., вступ. статья, коммент. и указ. Д. В. Житомирского ; пер. с нем. А. Г. Габричевского, Л. С. Товалевой. Т. 2-Б. Москва : Музыка, 1975. 294 с.
Шуман Р. Письма : в 2 т. / сост., научн. ред., вступ. ст., коммент., указ. Д. В. Житомирского. Т. 1 : 1817–1840. Москва : Музыка, 1970. 719 с.
Щеголева А. В. Романтическая инструментальная фантазия в творчестве Ф. Шуберта и Р. Шумана: пути становления жанра : дис. ... канд. искусствоведения : 17.00.03 / Нац. муз. акад. Украины им. П. И. Чайковского. Киев, 2011. 204 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).