"Денна" та "нічна" культури в концепціях П. Флоренського і Г. Флоровського

Автор(и)

  • Olha Smolina доктор культурології, доцент, професор кафедри філософії Східноукраїнсь- кого національного університету ім. Володимира Даля, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2017.138667

Ключові слова:

типологія культури, "денна" культура, "нічна" культура, концепція культури П. Флоренського, концепція культури Г. Флоровського, релігійний модернізм, релігійний консерватизм

Анотація

Мета дослідження полягає у розкритті сутності та порівняльному аналізі "денної" та "нічної" типологій культури, запропонованих П. Флоренським і Г. Флоровським. Методологія дослідження базується на компаративно- аналітичному, герменевтичному та семантичному підходах. Наукова новизна полягає в тому, що виявлення подібностей і відмінностей однойменних типологій культури зазначених мислителів здійснюється вперше. Також вперше здійснюється об'єднання їх концепцій у єдину типологію з включенням останньої в контекст існуючих підходів до типології культури. Висновки. Концепція П. Флоренського є ширшою як за обсягом охопленого матеріалу, так і за масштабом зроблених на його основі висновків. Концепція Г. Флоровського має локальний характер і не виходить за межі усталених у церковно-християнській культури характеристик: "день" ("світло") християнства та "ніч" язичництва. Для Г. Флоровського критерієм виокремлення "денного" і "нічного" типів є відповідність культури православно-християнській аскетичній, фактично ісихастській традиції. Для П. Флоренського таким критерієм є базовий для культури тип рефлексії, близькість культури до релігійно-містичного або, навпаки, науково-раціонального її типу. Для П. Флоренського "денна" і "нічна" культури є рівнозначними типами. Г. Флоровський вважає, що "нічна" культура повинна бути змінена "денною" культурою. Водночас концепція Г. Флоровського може у певному сенсі бути складовою концепції П.Флоренського, якщо "денну" культуру залишити в трактуванні о. Павла, а "нічну" культуру (в розумінні о. Павла) подати у вигляді двох її складових: а) християнсько-релігійної ("денна" культура Флоровського); б) міфо-магічної ("нічна" культура Флоровського). Об'єднана таким чином типо- логія "денної / нічної" культури Флоренського / Флоровського може бути включена в контекст ритмічності аполло- ніївського і діонісійського, а також періодів (якщо розуміти їх широко) "бароко" та "класицизму" в культурі.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-05

Номер

Розділ

Відгуки. Рецензії. Повідомлення