Методологічні засади продуктивної наукової школи І.А. Котляревського

Автор(и)

  • Elena Roschenko Харківська державна академія культури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2016.138979

Ключові слова:

продуктивна наукова школа, наукова мова, проблемний аналіз, тема дослідження, абстрактне мислення, дар наукового передбачення

Анотація

Мета дослідження – вивчити методологічні основи продуктивної наукової школи І.А.Котляревського, перспективні для розвитку музикознавства майбутнього. Вивчення принципів наукової школи, сформованої у вітчизняному музикознавстві на межі ХХ-ХХІ століть, набуло особливої актуальності. Створена І. А. Котляревським продуктивна наукова школа – одна з найбільш перспективних і оригінальних в українському музикознавстві, про що свідчить результативність методів наукового пізнання і формування наукового світогляду учнів. Методологія дослідження заснована на історико-логічному, системному, діалектичному методах аналізу, опертя на які сприяє усвідомленню сутності продуктивної наукової школи І. А. Котляревського. Наукова новизна дослідження полягає у системному аналізі принципів продуктивної наукової школи у музикознавстві, витлумачених в аспекті відображення особистісних якостей вченого. Серед рис наукової школи І.А. Котляревського – вміння знаходити проблемну ситуацію, трактування теми дослідження як генокоду роботи, відмова від попередньої праці в ім’я "ядра" дослідження, метод трансцендентального споглядання, діалектичний і системний методи дослідження, проблемний аналіз, "здоровий прагматизм", миттєве конструювання цілого в його деталях, моделювання структури і змісту дослідження, що випереджає написання (прочитання) роботи, понятійна щільність наукового тексту, його прогностичний характер, абстрактне мислення, дар наукового передбачення. Віра у потенційні можливості і талант учня у науковій школі І.А. Котляревського поєднувалися з імперативно сформульованими положеннями, що визначали спрямування дослідження. Вимоги до наукової мови відповідали "висоті позиції" дослідника. Зміст одного з імперативів наукової школи І.А. Котляревського полягає в тому, що вчений має вміти поставити як головне чи не кожне положення дослідження. Якщо у результаті цієї операції дослідження збереже свою значущість, то це засвідчує важливість даного положення у структурі і змісті праці. Висновки. Осмислення принципів і закономірностей продуктивної наукової школи І.А. Котляревського має методологічне і прогностичне значення для розвитку вітчизняного музикознавства.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-10-21

Номер

Розділ

Відгуки. Рецензії. Повідомлення