КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ЕТНОДИЗАЙНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147626Ключові слова:
етнодизайн, етномистецькі традиції, творча інтерпретація, формоутворення, стиль, український національний стиль.Анотація
Мета роботи – розглянути концептуальні засади етнодизайну та його специфіку на сучасному етапі культурно-мистецького розвитку України. Дослідження пов’язане з аналізом етнодизайнерських підходів до художньо-проектної діяльності. Методологія дослідження ґрунтується на соціокультурному та історико-мистецтвознавчому методах, які дозволяють розкрити вплив етномистецьких традицій на формоутворення в різновидах дизайну, виявити соціокультурні чинники етнодизайну й характерні особливості культури Західного та Східного регіонів України. Наукова новизна роботи полягає у формуванні авторської концепції українського етнодизайну. Осучаснення традиційних художніх форм сприятиме розвитку національного стилю та утвердженню національного іміджу Української держави. Висновки. У статті розкрито важливу роль етнодизайну в дизайн-процесах України кінця ХХ – початку ХХІ ст. На основі проведеної аналітичної роботи визначено головні положення подальшого розвитку етнодизайну: формоутворення як зв’язок утилітарного й естетичного в дизайн-об’єкті, стильове вирішення як прояв певних ідеологічних настанов, використання українських етномотивів як творча інтерпретація творів архітектури, образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Посилання
Антонович Є. Етноренесанси в культурі ХХ ст. та їхні етнодизайнерські виміри. Етнодизайн: європейський вектор розвитку і національний контекст: збірн. наук. праць / упорядн. і відп. ред. Є.Антонович. Полтава: ПНПУ, 2015. Кн.1. С. 7–11.
Афанасьев Ю. Етностиль у контексті етнокультурної, національної та глобалізаційної парадигм. Мистецтвознавчі записки: збірн. наук. праць. Київ: Міленіум, 2011. Вип.19. С. 197–202.
Богуцький Ю. Самоорганізація культури: онтологія, динаміка, перспективи: монограф. / Інст. культурології НАМУ. Київ: Веселка, 2008. 199 с.
Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: монограф. Харків: ХДАДМ, Колорит, 2005. 244 с.
Енциклопедія етнокультурознавства / В.Кремень, Ю.Римаренко, В.Чернець та ін. 2-ге вид. Київ: Дер-жавна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2005. Ч.1. Кн.1. С. 43–44; С. 131.
Кара-Васильєва Т. Формування дизайну в Україні художниками авангарду. Нариси з історії українського дизайну ХХ ст.: збірн. статей. Київ: Фенікс, 2012.
Легенький Ю. Дизайн: культурологія та естетика. Київ: КДУТД, 2000. 272 с.
Личковах В. Семіотика етнокультури. Трансформаційні процеси в мистецькій освіті та культурі України ХХІ ст.: матеріали Міжнародної наукової конф. Одеса–Київ–Варшава. Київ: НАКККіМ, 2017. 300 с.
Михайлов С. Национальное и интернациональное в архитектуре и дизайне: материалы научной конф. «Время дизайна». Санкт-Петербург: Петербургский инст. печати, 2005. С. 121–123.
Николаев В. Культурология. ХХ век: энциклопедия в 2-х т. Москва, 1998.
Прищенко С., Антонович Є. Дизайн і реклама. Ілюстрований словник: наук. видання / Інст. дизайну та реклами. Київ: НАКККіМ, 2017. 162 с.
Прищенко С.В. Національний стиль і псевдонаціоналізація у рекламі: соціокультурний аспект. Наукові дослідження. Теорія і практика: матеріали Міжнародної наукової конференції. Вроцлав, 2012. С. 38–45.
Развитие дизайна и элементов стиля от Ренессанса до Постмодернизма. Москва: Магма, 2004. 544 с.
Устюгова Е. Стиль и культура: Опыт построения общей теории стиля. Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2006. 254 с.
The Design Encyclopedia. New York: J.Willey and Sons, 1994. 612 p.
Antonovych, Ye. (2015). Ethno-renaissances in the Сulture of XX cent. and its ethno-design modes // Eth-no-design: European vector of development and national context: sciences works. Poltava: PNPU. Kn.1. P. 7–11. [in Ukrainian].
Afanasyev, Yu. (2011). Ethno-style in the context of ethno-cultural, national and globalization paradigms // Art-criticism notes: sciences works. Kyiv: Millennium. Vol.19. P. 197–202. [in Ukrainian].
Bogutsky, Yu. (2008). Culture self-organization: ontology, dynamics, perspectives: monograph / Inst. Cul-tural Studies of NAMU. Kyiv: Veselka. [in Ukrainian].
Danylenko, V. (2005). Design of Ukraine in the world context of artistic-project culture: monograph. Kharkiv: Colorit [in Ukrainian].
Encyclopedia of Ethno-Cultural Studies (2005). V.Kremen, Yu.Rimarenko, V.Chernets and others. 2nd ed. Kyiv: State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. Part 1. Book 1. P. 43–44 [in Ukrainian].
Kara-Vasilieva, T. (2012). Formation of Design in Ukraine by Avant-garde artists. Essays on the history of Ukrainian design of the 20th cent.: sciences articles. Kyiv: Phoenix. P. 111–122. [in Ukrainian].
Legenkyj, Y. (2000). Design: Culturology and Aesthetics. Kyiv: KDUTD. P. 217. [In Russian].
Lychkovukh, V. Semiotics of Ethno-culture // Transformation processes in artistic education and culture of Ukraine of the XXI cent.: materials of the International Scientific Conference. Odessa–Kyiv–Warsaw. Kyiv: NAKKKiM, 2017. [in Ukrainian].
Mikhailov, S. (2005). National and international in Architecture and Design: materials of the Scientific Conference «Design time». St. Petersburg University Publishing. P. 121–123. [In Russian].
Nikolayev, V. Culturology. XX century: Encyclopedia in 2 books. Moscow, 1998. [In Russian].
Pryshchenko, S., Antonovych, Ye. (2017). Illustrated Dictionary on Design and Advertising: sciences edi-tion. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Pryshchenko, S. (2012). National style and pseudo-nationalization in Advertising: the socio-cultural aspect // Scientific research. Theory and practice: materials of the International Scientific Conferences.Wroclaw. P. 38–45. [in Ukrainian].
Development of Design and style elements from Renaissance to Postmodernism (2004). Moscow: Magma. [In Russian].
Ustyugova, E. (2006). Style and Culture: Experience in building a common Style Theory. St. Petersburg University Publishing. [In Russian].
The Design Encyclopedia (1994). New York: J.Willey and Sons.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.