ПОЕТИКА "УНДИНИ" Е.-Т.-А. ГОФМАНА В КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ НІМЕЦЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160495Ключові слова:
німецька національна ідея, романтизм бідермаєр, німецька опера, "Ундина" Е.-Т.-А. Гофмана.Анотація
Мета роботи – виявлення жанрово-стильової специфіки "Ундини" Е.-Т.-А. Гофмана в контексті духовно-смислових аспектів німецької національної ідеї. Методологія спирається на інтонаційну концепцію музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного , етимологічного аналізу, успадкованого від Б. Асаф’єва та його послідовників, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи. Останні дають змогу виявити духовно-смислову та стильову специфіку музичного театру Е.- Т.-А. Гофмана і його сучасників та виділити її із загальноєвропейського культурного ареалу першої половини XIX ст. Наукова новизна полягає в розширенні уявлень про поетику музич-ного театру Е. Т. А. Гофмана, зокрема в опері "Ундина", що є одним з показових зразків німецької опери вказано-го періоду, водночас демонструє глибинний зв’язок з духовною ґенезою національної ідеї Німеччини. Висновки. Процеси формування німецької національної ідеї та шляхи її історичної еволюції демонструють тісний зв’язок з духовними цінностями німецької нації, зокрема з шануванням німецької мови, національної міфології, культури, доповнених комплексом архетипів Дому, Сім’ї, Порядку (Ordnung), що визначали сутність "німецького духу" (der Teusche Geist). Останній отримав найбільше вираження у стильових пошуках німецької культури першої полови-ни XIX ст. та її музичного театру, зокрема в жанрово-стильовій специфіці "Ундини" Е.-Т.-А. Гофмана. Ідеї зістав-лення реального та фантастичного світів, мотиви розчарування і усвідомлення морально-етичної недосконалості людського світу, що виявляють романтичні якості, сусідують у ньому з типологією німецького бідермаєра. Остан-ня виявляється в інтонаційній однорідності музичної мови опери, що об’єднує реальний та фантастичний світи, а також в принциповому уникненні драматичних сцен, які є вузловими моментами літературного першоджерела опери (повість Фуке ). Суттєвими є також роль морально-дидактичного чинника, захист німецьких патріархально-сімейних цінностей, що надають "Ундині" Е.-Т.-А. Гофмана рис "повчальної історії" з "німецької старовини". Така стильова якість зумовлює специфіку інтонаційної мови опери, що сформувалася на перетині моцартівської стилі-стики та поетики прикладних жанрів (Lied, романс, балада тощо).
Посилання
Антипова Н. А. Фантастическое в немецкой романтической опере: дисс. к. искуств. М., 2007. 182 с.
Аксючиц В. Миссия России. М.: Белый город, 2009. 624 с.
Белобратов А. В. История западноевропейской литературы XIX века. Германия. Австрия. Швейцария : Учеб. для вузов. М. : Высшая школа, 2003. 239 с.
Вебер К. М. Жизнь музыканта / Советская музыка. 1935. № 10. С. 82-88.
Галушко М. Вебер и немецкий романтизм / Советская музыка. 1987. № 7. С. 80-85.
Житомирский Д. В. Музыкальная эстетика Э. Т. А. Гофмана / Житомирский Д. В. Избранные статьи.
М.: Всесоюзное издательство "Советский композитор", 1981. С. 14-77.
Иванова Е. Р. Литература бидермейера в Германии XIX века.М. : Прометей МПГУ, 2007. 248 с.
Иоффе И.И. Мистерия и опера. Немецкое искусство XVI-XVIII вв. Избранное. Часть 2: Культура и стиль. М.: Говорящая Книга, 2010. С. 259-900.
Карельский А. В. Метаморфозы Орфея: Беседы по истории западных литератур. Вып. 3: Немецкий Орфей / Сост. А. Б. Ботникова, О. Б. Вайнштейн / М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2007. 608 с.
Лазарева А. В. Национальная мысль в Германии в эпоху Тридцатилетней войны: автореф. дисс. … к. и. наук. М., 2008. 26 с.
Лаптева И. В. Культурологическое прочтение Э. Т. А. Гофмана на рубеже ХХ – XXI вв.: Онтологизм фантастического: автореф. … д. философских наук : 24.00.01 – теория и история культуры. Саранск, 2008. 39 с.
Малинкович В.Д. Очерки духовной истории великих народов (русские и немцы). Х., 2010. 379 с.
Музыка Австрии и Германии XIX века. Книга первая / Ред. Т. Цытович. М.: Музыка, 1975. 512 с.
Муравська О. В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII-XX століть: монографія. Одеса: Астропринт, 2017. –564 с.
Национальная идея в Западной Европе в Новое время. Очерки истории. М., 2005. 469 с.
Панкова Е. А. "Новoе средневековье" в эстетике немецкого романтизма / Вестник ВГУ. Серия: Фи-лология. Журналистика. 2005. № 2. С. 80-86.
Прощина Е. Г. Романтическая концепция мифа и ее отражение в малой прозе Фридриха де ла Мотт
Фуке: дисс. … канд. филологических наук. Нижний Новгород, 2004. 171 с.
Рогожин А. А. Проблема генезиса немецкого национального самосознания в контексте междунаро-дных отношений: история и современность / Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4:
История. 2011. № 1 (19). С. 98-103.
Фогель М. В. Роль национальной идеи в современном политическом развитии России и Германии: автореф. дисс. …. канд. политических наук . М., 2004. 32 с.
Чавчанидзе Д. Романтическая сказка Фуке / Ф. Фуке. Ундина. М.: Наука, 1990. С. 421-471.
Antipova, N. A. (2007). Fantastic in the German romantic opera. Candidate’s thesis. Moscow: Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].
Aksyuchits, V. (2009). Mission of Russia. Moscow : Belyy gorod [in Russian].
Belobratov, A. V. (2003). History of Western European literature of the XIX century. Germany. Austria. Switzerland. Moscow : Vysshaya shkola [in Russian].
Weber, K. M. (1935). Life of a musician. Sovetskaya muzyka, 10, 82-88 [in Russian].
Galushko, M. (1987). Weber and German Romanticism. Sovetskaya muzyka, 7, 80-85 [in Russian].
Zhitomirsky, D. V. (1981). The musical aesthetics of E.T. A. Hoffmann. Moscow [in Russian].
Ivanova, E. R. (2007). Biedermeier literature in Germany of the XIX century. Moscow [in Russian].
Ioffe, I. I. (2010). Mystery and the Opera. German art of the XVI-XVIII centuries. Moscow [in Russian].
Karelsky, A. V. (2007). Metamorphoses of Orpheus: Conversations on the history of Western literatures. Issue. 3: German Orpheus. Moscow : Rossiyskiy gosudarstvennyy gumanitarnyy universitet [in Russian].
Lazareva, A. V. (2008). National thought in Germany in the era of the Thirty Years’ War. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Moskovskiy gosudarstvennyy universitet im. M. V. Lomonosova [in Russian].
Lapteva, I. V. (2008). Culturological reading of E. T. A. Hoffmann at the turn of the 20th – 21st centuries: Ontologism of the fantastic. Extended abstract of candidate’s thesis. Saransk: Mordovskiy gosudarstvennyy universitet im. N. P. Ogareva [in Russian].
Malinkovich, V. D. (2010). Essays on the spiritual history of great nations (Russians and Germans). Khar’kov: Folio [in Ukrainian].
Music of Austria and Germany of the XIX century (1975). Moscow: Muzyka [in Russian].
Muravs’ka, O. V. (2017). Eastern Christian paradigm of European culture and music of the XVIII-XX centuries. Odessa : Astroprint [in Ukrainian].
The national idea in Western Europe in the New times. Essays on history (2005). Moscow : IKD "Zertsalo-M"; Izdatel’skiy dom "Veche" [in Russian].
Pankova, E. A. (2005). New "Middle Ages" in the aesthetics of German Romanticism. Vestnik VGU. Seriya: Filologiya. Zhurnalistika, 2, 80-86 [in Russian].
Proshina, E. G. (2004). Romantic concept of the myth and its reflection in the small prose of Friedrich de la Motte Fouquet. Candidate’s thesis. Nizhny Novgorod [in Russian].
Rogozhin, A. A. (2011). The problem of the genesis of German national self-consciousness in the context of international relations: history and modernity. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 4: Istoriya, 1 (19), 98-103 [in Russian].
Fogel’, M. V. (2004). The role of the national idea in the contemporary political development of Russia and Germany. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Moskovskiy gosudarstvennyy universitet im. M. V. Lomonosova [in Russian].
Chavchanidze, D. (1990). Romantic Tale of Fouquet. F. Fuke. Undina, 421-471 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.