A CRITICAL APPROACH TO HISTORICISM'S VIEW ON ISLAMIC CALLIGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.176882Анотація
Abstract. There are two general approaches to the study of Islamic art, each of which explaining some aspects of the art of calligraphy. Underlying the Historicism approach is the assumption that calligraphy is a worldly phenomenon whose evolution depends on historical, geographical, social, and political circumstances. The traditionalism approach, on the other hand, holds that Islamic art and, in particular, Islamic calligraphy result from spiritual beliefs and originate in timeless and placeless facts. The followers of the latter believe that Islamic calligraphy has was developed and has evolved as a result of respect for God's word which is a of a divine nature and which is never affected by human power. The present paper aims at a critical review of the Historicism approach to Islamic calligraphy. A investigation of this approach will indicate that calligraphy cannot be assigned to any Divine source and its evolution has become possible through later Islamic artists who, in contrast to early Muslims, have consciously tried to develop the art of calligraphy. In Islamic calligraphy, form and decoration dominate the content. It was the geographical expansion of Islam that made Muslim Arabs aware of the importance of handwriting and calligraphy. On
closer inspection, however, it can be demonstrated that reductionism is inherent in the Historicism approach since it neglects the human component in the study of calligraphy.
Key words: calligraphy, Historicism approach, reductionism.
Посилання
Aghdashlou, A. and A. Hashemi-nezhad. The Heavenly and the Mundane: A History of Iranian Calligraphy.
Tehran: Academy of Art (in cooperation with Farzan-e Rouz Press and Bahonar University of Kerman),2007
Allen, T.Imagining Paradise in Islamic Art.Translated into Persian by Amineh Anjom-Shoja. The journal of Golestan-e Honar (4),pp. 51-66, 2006
Arab-salehi, K. "Historicism and the Boundaries of Science". The journal of New Religious Thought 4(14),pp.95-124, 2008
Blair, S. and J. Bloom .Islamic Art and Architecture.Translated into Persian by YaghoubAzhand. Tehran:SAMT,2012
Blair, S. and J. Bloom.Islamic Arts: Art and Ideas. Translated into Persian by AkramGheytassi. Tehran: Soure-ye Mehr,2014
Burckhardt , Titus, Art of Islam Language and Meaning, 2009.
Dabirin-nezhad, B. (1971). A History of Iranian Writing. (90),1971
Ettinghausen , R. Art in the Islamic World.Translated into Persian by Mehrdad Vahdati-Daneshmand. Tehran:Basirat Publishing. 2011
Ettinghausen, R. and O. Grabar .Islamic Art and Architecture.Translated into Persian by Yaghoub Azhand.
Tehran: SAMT Press.2007
Fazaeli, H. Teaching Calligraphy. Tehran: Soroush Publishing,1997
Fazaeli, H. Atlas of Calligraphy. Tehran: Soroush Publishing,2011
Forouzan, M. Mystery of Religious Art. Tehran: Soroush Publishing,2011
Grabar, O.. Mostly Miniatures: An Introduction to Persian Painting. Translated into Persian by MehrdadVahdati. Tehran: Academy of Arts,2011
Hauser, A. The Social History of Art .Translated into Persian by Mohammad-taghi Faramarzi,2003
Ibn Khaldoun. Ibn Khaldoun's Prolegomena. Translated into Persian by ParvinGonabadi. Tehran: Bongah-e Nashrva Tarjomeh,1980
Lehman, O. Islamic Aesthetics: An Introduction. Translated into Persian by Mohammad-reza Abolghasemi. Tehran: Mahi.,2014
Maziar, A. Audio file retrieved from ttp://www.bashgah.net,2007
Michon, J.-L. Art: The Way of Remembrance in the Mysterious Book of Religious Art. Edited by Mahdi Forouzan. Tehran: Soroush.2001
Mousavi-gilani, R. An Introduction to the Methodology of Islamic Art. Tehran: Adiyan Press,2011
Mousavi-gilani, R. and A. Yahyaee."A Comparison between Phenomenology and Historicism in the Study of
Islamic Art". The journal of Ghabsaat (60),pp.191-218, 2011
Necipoglu, Gulru, MUQARNAS, AN ANNUAL ON THE VISUAL CULTURE OF THE ISLAMIC WORLD. VOL 20, LEIDEN—BRILL,2003
Pazouki, S.The Knowledge of Art and Beauty in Islam. Tehran: Academy of Arts. 2003
Safa, Z.. AHistory of Persian Literature.Vol. 1.Ferdows Publishing. 1990
Soheili-Khansari, A. The Rose-garden of Art. Tehran: Manuchehri.1976
Yarshater, E. Iranica Encyclopedia. Vol. 4. Tehran: Amirkabir Press. 1976
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.